Uitslag wereldwijde finale van L'Oréal Brandstorm

  • Food-en-retail
  • 25 jun 2014 @ 12:12
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieDoelgroep

Het team van Maleisië heeft L'Oréal Brandstorm gewonnen. Op 12 juni vond in Parijs de finale plaats van deze marketinggame voor masterstudenten uit meer dan 40 landen, waarover wij eerder berichtten. De teams presenteerden hun concept voor een nieuwe productlijn aan het management van de beautygigant. Voor de studenten een kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen, voor L’Oréal het ideale evenement om nieuw marketingtalent te spotten.

De nationale winnaars presenteerden vol trots hun concepten aan de jury. 'Ik was onder de indruk van wat de deelnemers vandaag hebben laten zien. Het strategisch niveau lag hoog', zegt Eve Arnera, global marketing verantwoordelijke bij Kiehl’s. Japan, Maleisië en Pakistan bereikten uiteindelijk de laatste ronde. 'Qua marktanalyse en digitale innovatie lagen de Aziatische teams duidelijk voor op de rest. Met hun inhoudelijke kennis en uitzonderlijke presentatievermogen wisten ze de zaal te boeien en maakten ze een memorabele indruk.' Namens Nederland deed een team van de Rotterdamse Erasmus Universiteit mee.

Brandstorm
De game, met een looptijd van zes maanden, maakt deel uit van L’Oréal’s wereldwijde wervingsstrategie. 9.000 studenten van 360 partneruniversiteiten deden mee. Deze 22e editie stond Kiehl’s centraal: een in ons land vrij onbekend cosmeticamerk, dat in 1851 door apothekers is begonnen. Tot op de dag van vandaag is Kiehl's trouw gebleven aan zijn heritage. Aan de deelnemers de taak om het merk en de markt te analyseren en op basis daarvan een productlijn te bedenken die zich op mannen richt, inclusief een tweejarige communicatiecampagne. De winnaars van de nationale finales gingen door naar de internationale eindstrijd in Le Trianon, een theater uit de belle epoque in de Franse hoofdstad.

Spel als recruitmenttool voor junior marketeers
De presentaties in Parijs waren duidelijk anders dan die bij de Nederlandse finales, vindt ook Inge Kaaijk-Wijdogen, Corporate Communication Director van L’Oréal Nederland. 'De Nederlandse finalisten zijn elk jaar inhoudelijk ontzettend goed, maar we adviseren ze altijd om tijdens de internationale finale nog meer uit de kast te halen. Je ziet dat Nederlanders in het algemeen wat bescheidener en minder showy zijn.' Dat bleek: het team van de Erasmus Universiteit wist de jury en de zaal minder goed te entertainen en eindigde niet bij de Top 3.

Het Maleisische team ging er uiteindelijk met de winst vandoor. Met hun Kiehl’s Bold Back Line-lijn, tegen puistjes op je rug (‘bacne’), wisten ze de jury te overtuigen en wonnen ze €10.000. Ook maken zij, net als de andere deelnemers, kans op een baan bij L’Oréal. Voor de beautygigant is Brandstorm immers de kans om talent te spotten dat met een frisse blik naar haar merken kijkt. James Rickards, General Manager UK Luxury Alternative Brands, ooit zelf gerekruteerd via Brandstorm, noemt het 'de perfecte samenkomst van ervaren marketeers en jonge, inspirerende studenten.'

Henkel Innovation Challenge
L’Oréal is overigens niet de enige multinational met een marketinggame om nieuw talent te spotten. Zo organiseert Henkel, moederbedrijf van onder andere Persil en de Pritt-stift, een soortgelijke game, de Innovation Challenge (HIC). HIC biedt studenten de mogelijkheid om hun theoretische kennis in de praktijk toe te passen en hun creatieve en strategische managementvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. Dit gebeurt onder begeleiding van Henkel-managers. Studenten van alle studierichtingen uit ruim 30 landen kunnen hieraan deelnemen door een ondernemingsplan voor een zelf gekozen Henkel-merk te ontwikkelen dat bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van Henkel. Wat het oplevert? Een geldprijs, nieuwe contacten en een kans op een baan bij het Duitse lijm- en wasconcern. Ook Procter & Gamble en Unilever weten al jaren hun weg naar ambitieuze studenten te vinden middels deze vorm van serious gaming.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken