Deli XL gaat online strijd aan met supermarkten

  • Food-en-retail
  • 23 mrt 2015 @ 09:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWeb

Groothandel Deli XL beschikt als enige retailer- annex grootwinkelbedrijf in Nederland niet over een eigen winkelnet. Daarom kiest het nu het online-kanaal voor een nieuwe aanpak. Het foodmerk opent een webshop met alle gemakken van het online winkelen. Daarmee neemt Deli XL opeens een voorsprong op de andere groothandels.

Deli XL zorgt voor aanvoer van food & beverages in restaurants, bedrijfskantines en zieken- en verzorgingshuizen. Het bedrijf heeft geen winkels zoals Metro, Sligro, De Kweker en Hanos. Deli XL gaat 'online de strijd aan met supermarkten en fabrikanten', meldt het FD. Retailers weten steeds meer klanten aan zich te binden door online boodschappen aan te bieden, en ook fabrikanten leveren in toenemende mate rechtstreeks aan de klant. Tel daarbij op dat de prijzen van kruideniers en supermarkten steeds dichter naar elkaar toekruipen en de grossier zit in de hoek waar de klappen vallen. Hem rest nog slechts de distributie. Dat scenario wil Deli XL nu voorkomen door 'de Bol.com onder de grossiers te worden', aldus Anouk Beeren, e-commerce manager van Deli XL. 'Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn.' Dat betekent dus een virtuele voedselwinkel op maat, waarbij het systeem ook je boodschappenlijstjes bijhoudt en helpt het met koopsuggesties.

Groothandels en supermarkten groeien naar elkaar toe
'Grossiers zijn absoluut nog niet allemaal bezig met e-commerce', zegt oud-MarketingTribune hoofdredacteur Jan-Willem Grievink, nu baas van het FSIN, kennisinstituut voor de buitenhuis(consumptie)markt voor voeding op Foodlog. Dat Deli XL wel die weg inslaat heeft volgens Grievink twee redenen. 'Ten eerste het Ahold-verleden van Deli XL, waardoor er affiniteit met de consumentenmarkt 'in huis' is. En ten tweede het feit dat Deli XL zich richt op de zorgmarkt. Die is op het gebied van automatisering en online verder dan de horeca.' Omdat de groothandelsmarkt onder druk staat, wordt vaker gekozen voor schaalverkleining, waardoor de grenzen tussen supermarkt en groothandel nog verder vervagen. Volgens marketeer Beeren levert de inspiratie die de webshop van Deli XL naast de herhalingsaankopen een extra omzet op van 25 procent. Ook groothandel in food Sligro investeert momenteel in webwinkelen. Eind dit jaar moet de nieuwe webshop klaar zijn.

 




Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken