Deli XL gaat online strijd aan met supermarkten
- Food-en-retail
- 23 mrt 2015 @ 09:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieWeb
- 23 mrt 2015 @ 09:28
- Redactie Food en Retail
Groothandel Deli XL beschikt als enige retailer- annex grootwinkelbedrijf in Nederland niet over een eigen winkelnet. Daarom kiest het nu het online-kanaal voor een nieuwe aanpak. Het foodmerk opent een webshop met alle gemakken van het online winkelen. Daarmee neemt Deli XL opeens een voorsprong op de andere groothandels.
Deli XL zorgt voor aanvoer van food & beverages in restaurants, bedrijfskantines en zieken- en verzorgingshuizen. Het bedrijf heeft geen winkels zoals Metro, Sligro, De Kweker en Hanos. Deli XL gaat 'online de strijd aan met supermarkten en fabrikanten', meldt het FD. Retailers weten steeds meer klanten aan zich te binden door online boodschappen aan te bieden, en ook fabrikanten leveren in toenemende mate rechtstreeks aan de klant. Tel daarbij op dat de prijzen van kruideniers en supermarkten steeds dichter naar elkaar toekruipen en de grossier zit in de hoek waar de klappen vallen. Hem rest nog slechts de distributie. Dat scenario wil Deli XL nu voorkomen door 'de Bol.com onder de grossiers te worden', aldus Anouk Beeren, e-commerce manager van Deli XL. 'Wat je bij het online shoppen in je privéleven ziet, moet er ook zakelijk zijn.' Dat betekent dus een virtuele voedselwinkel op maat, waarbij het systeem ook je boodschappenlijstjes bijhoudt en helpt het met koopsuggesties.
Groothandels en supermarkten groeien naar elkaar toe
'Grossiers zijn absoluut nog niet allemaal bezig met e-commerce', zegt oud-MarketingTribune hoofdredacteur Jan-Willem Grievink, nu baas van het FSIN, kennisinstituut voor de buitenhuis(consumptie)markt voor voeding op Foodlog. Dat Deli XL wel die weg inslaat heeft volgens Grievink twee redenen. 'Ten eerste het Ahold-verleden van Deli XL, waardoor er affiniteit met de consumentenmarkt 'in huis' is. En ten tweede het feit dat Deli XL zich richt op de zorgmarkt. Die is op het gebied van automatisering en online verder dan de horeca.' Omdat de groothandelsmarkt onder druk staat, wordt vaker gekozen voor schaalverkleining, waardoor de grenzen tussen supermarkt en groothandel nog verder vervagen. Volgens marketeer Beeren levert de inspiratie die de webshop van Deli XL naast de herhalingsaankopen een extra omzet op van 25 procent. Ook groothandel in food Sligro investeert momenteel in webwinkelen. Eind dit jaar moet de nieuwe webshop klaar zijn.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- online winkelen
- food & beverage
- online-kanaal
- groothandel
- zorg
- aanvoer
- ziekenhuis
- groothandels
- restaurants
- grootwinkelbedrijf
- voorsprong
- FSIN
- webshop
- winkelnet
- Nederland
- verzorgingshuizen
- bedrijfskantine
- nieuwe aanpak
- Jan-Willem Grievink
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blokker failliet verklaard door Rechtbank Amsterdam
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Lidl lanceert een met Coca-Cola rivaliserende kersttruck
- Oot Granola in zee met Yvette van Boven
- CMO in het diepe: Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo brengt innovatie in heropende... 20-11-2024
- Kerst 2024: Het jongetje en de... 20-11-2024
- HQ voormalige ijsdivisie Unilever... 18-11-2024
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024