Relaunch Shandy in supermarkten en horeca

  • Food-en-retail
  • 19 aug 2015 @ 13:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Shandy wordt geherlanceerd in de supermarkten en via het horeca-kanaal. Het retrodrankje met een half procent alcohol zit nu in een long neck fles. Shandy wordt geproduceerd door merkhouder Vrumona en zal bij veel iets meer senior lezers (m/v) van dit platform een glimlach van herkenning opleveren.

Vanwege het lage alcoholpercentage valt het merk volgens de Nederlandse alcoholwetgeving onder de frisdranken. In de jaren '70 adverteerde Royal Club al voor Shandy met de slogans: 'Fris dat niet kinderachtig is' en 'Wat fris mist'. Aanvankelijk bevatte Shandy 0,9 procent alcohol. In het jaar 2000 verlaagde Royal Club het percentage naar 0,5 procent, zodat het als frisdrank verkocht kon blijven, melden AD en de Levensmiddelenkrant. Royal Club Shandy wordt nu neergezet als 'Fris met een vleugje bier: een spannende combinatie.' Royal Club Shandy wordt gepositioneerd als een lekkere frisdrank met een vleugje bier. 'Een echt volwassen frisdrank dus. Aan de binnenkant is niet gesleuteld, aan de buitenkant des te meer: klassieker Royal Club Shandy introduceert naast blik een mooie glazen fles met een nieuwe volwassen en edgy uitstraling', stelt Royal Club nu zelf.

Merk met traditie
Royal Club komt voort uit het negentiende-eeuws Britse frisdrankenbedrijf, Josiah Russell & Co. uit Londen. De frisdranken van dit bedrijf werden, voor zover bekend, al vanaf 1881 in Nederland geïmporteerd. In 1887 opende het bedrijf in Hillegersberg, onder de rook van Rotterdam, een Nederlandse productievestiging.  Sinds 1939 was de Rotterdamse fabrikant Tims eigenaar van het merk Royal Club. Het portfolio van Royal Club bestond uit de smaken Royal Club Indian Tonic, Bitter Lemon en Ginger Ale. In 1965 kocht Vrumona, nu onderdeel van Heineken, het merk Royal Club. Shandy is een relatief nieuwe loot aan de stam. 

Nederland drinkt veel fris
De Nederlander dronk in 1960 gemiddeld 13 liter frisdrank. Tien jaar later was dit al 55,5 liter. Op dit moment is de frisdrankconsumptie toegenomen tot 98,5 liter per persoon per jaar, volgens bron FWS.nl. (PvWK)


                Royal Club Shandy 's nieuwe packaging design








Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken