[onderzoek] We willen het liefst vers eten op tafel
- Food-en-retail
- 22 okt 2015 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 22 okt 2015 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
Nederlanders geven de voorkeur aan vers eten. In ruim tweederde van de huishoudens wordt minimaal de helft van de wekelijkse gerechten bereid met verse, onbewerkte ingrediënten. Dat blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct onder ruim 1000 Nederlanders, in opdracht van La Place.
In één op de tien huishoudens wordt zelfs iedere dag gekookt met producten die niet voorverpakt, voorgeschild of op een andere manier bewerkt zijn. Vijftigplussers doen dat overigens vaker dan jongeren. Van die groep kookt 43 procent minimaal vijf dagen met verse ingrediënten, onder jongeren is dat 35 procent. Ook zijn hier duidelijke verschillen tussen meerpersoonshuishoudens (41%) en mensen die alleen wonen (29%).
Gezond gevoel
Vers eten geeft in ieder geval een gezond gevoel. Dat vindt zo’n tweederde van alle mensen die meededen aan het onderzoek. Veel Nederlanders (86%) zijn zelfs bereid om iets langer op hun product te wachten dat on the spot vers wordt bereid. Ruim 60 procent is ook bereid om voor deze verse producten meer geld uit te geven. Dat geldt sterker voor mensen van 30 jaar en ouder dan voor jongeren. De lunchzaak, to-go of self-service restaurant die Nederlanders het vaakst associëren met vers is La Place (54%), gevolgd door Subway (36%), Bakker Bart (32%) en Delifrance (31%). “De uitkomsten van het onderzoek zijn een bevestiging voor het beleid dat we al sinds jaar en dag voeren”, zegt Bart van den Nieuwenhof, ceo van La Place. “Vers is bij ons ook echt vers. Vruchten, groenten, vis, zuivel en vlees kopen we zoveel mogelijk in bij boeren en telers. Als de producten ’s morgens vroeg arriveren, worden ze dezelfde dag nog verwerkt in onze maaltijden, broodjes, smoothies en soepen.”
Gebrek aan tijd
Verreweg de meeste Nederlanders vinden vers eten dus lekker en gezond. Toch bereidt niet iedereen zo zijn maaltijden voor. De meest genoemde reden om niet altijd met verse producten te koken, is het gebrek aan tijd (41%). Vooral jongeren gebruiken dat argument. Een kwart van alle ondervraagden vindt vooral het boodschappen doen een heel gedoe en een even zo groot percentage gelooft dat bewerkte en voorverpakte producten net zo gezond zijn. Vooral in de ogen van jongeren zijn verse producten vaak te duur.
Vers gemaakt broodje: lekker!
Eén van de producten die verreweg de meeste Nederlanders het liefst vers op hun bordje zien liggen, is vers brood. Van alle respondenten geeft maar liefst 86 procent aan positiever te staan tegen een broodje dat ter plekke wordt bereid tegenover een broodje dat al belegd klaar ligt. Zo’n vers broodje geeft een gevoel van kwaliteit en gezondheid. Ook vis eten Nederlanders het liefst vers bereid. Tachtig procent van de mensen eet liever producten van de vishandel in plaats van de vis die in plastic op ze ligt te wachten in de koeling van de supermarkt. Verder worden onder meer nog jus d’orange (vers geperst) en soep (zelf gemaakt) genoemd als producten die bij voorkeur vers bereid zijn. Ruim de helft van de Nederlanders drinkt bijvoorbeeld liever een versgeperst sapje of smoothie dan een drank op basis van een concentraat. Vrouwen hechten hier overigens net iets meer waarde aan dan mannen.
Maaltijdbox
Ook is aan de respondenten gevraagd of zij wel eens vers eten thuis laten bezorgen, in de vorm van een maaltijdbox of een groente- en fruitpakket. Acht procent van de Nederlanders doet dat. Ongeveer een derde van de Nederlanders kiest eerder voor vlees, groente en fruit dat lokaal wordt geproduceerd.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd op het panel van PanelWizard Direct. PanelWizard Direct is het onderzoekspanel van Kien onderzoek en telt ruim 30.000 leden van 16 jaar en ouder. De panelleden hebben vooraf aangegeven mee te willen werken aan marktonderzoek. PanelWizard hanteert de Gouden Standaard van MOA, naar eigen zeggen dé branchebreed erkende wegingbenadering voor onderzoeksresultaten. Aan dit onderzoek hebben 1023 Nederlanders meegewerkt.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Bart van den Nieuwenhof
- vis
- onderzoek
- to-go
- La Place
- ceo
- Bakker Bart
- broodjes
- zuivel
- lunchzaak
- maaltijden
- vlees
- echt vers
- Delifrance
- groenten
- PanelWizard Direct
- boer
- Subway
- vruchten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe McCrispy burger zorgt voor gespannen sfeer bij McDonald's
- Ruud Gullit ambassadeur van Skechers
- MediaMarkt organiseert training AI voor studenten
- Ana Henriques (TUI): Ik ben de weegschaal tussen marketing en...
- Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
- Moeder Blokker wint rechtszaak van zonen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Voedselbanken en Albert Heijn samen... 06-09-2024
- Gen Z en Millennials zoeken... 06-09-2024
- Blokker nieuwe partner van De Grote... 05-09-2024
- AH en WWF starten Dieren laten van... 04-09-2024
- Relais Châteaux kiest voor Bamboo... 04-09-2024
- Achtste 'Food100'-lijst bekend 04-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing