WHO noemt houdbaar vlees 'kankerverwekkend'
- Food-en-retail
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 27 okt 2015 @ 09:28
- Redactie Food en Retail
Hamburgers, ham en spek worden vanaf nu door de wereldgezondheidorganisatie WHO bestempeld tot 'kankerverwekkend'. WHO plaatst bewerkt vlees op dezelfde zwarte lijst als asbest, alcohol en sigaretten. Rood vlees komt er iets beter vanaf. Het begin van waarschuwingen op vlees?
Het nieuws hing al sinds afgelopen weekend in de lucht en nu is het officieel: vlees komt op de zwarte lijst van VN-organisatie WHO. Houdbaar vlees wordt daarop aangemerkt als schadelijker dan rood vlees. 'Mensen die minder dan twee plakken bacon per dag eten ofwel onder de 50 gram per dag, lopen 18 procent meer kans op darmkanker, blijkt uit onderzoek van het Internationaal agentschap voor onderzoek naar kanker, een tak van de WHO'. Dit leidt RTL uit het WHO-nieuws af. In Nederland overlijden ieder jaar 5000 mensen aan darmkanker.
Flexitariër in opkomst
De vraag naar vlees is in Nederland dalende. Door veeziektes en voedselschandalen maar ook door het beslag dat veeteelt legt op de wereldvoedselvoorraden en de bewustwording daarvan, kiezen meer en meer Nederlanders voor 'meatfree Monday', een flexitariër-voedingspatroon of ze zweren vlees helemaal af. Notoire vleeshaters voorspellen nu dat er waarschuwingsetiketen komen op worsten, hamburgers, ham en spek. Dat wordt nog wat in de fastfoodrestaurants. Er werd al eerder gewaarschuwd door de Harvard Medical School voor overmatige consumptie van zogenaamd 'rood vlees'. (PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- bacon per dag
- rood vlees
- WHO
- vlees
- veeteelt
- organisatie
- VN
- opkomst
- schadelijk
- onderzoek
- flexitariër
- zwarte lijst
- beslag
- wereldvoedselvoorraden
- waarschuwing
- kanker
- veeziektes en voedselschandalen
- houdbaar
- vraag
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Today is Greenday combineert gezond - gewild en betaalbaar
- [onderzoek] 'Beperkt aantal retailers echt onderscheidend'
- [marketeer 215] Marlies van Iterson - founder & director Pineut
- Pringles lanceert nieuwe campagne in samenwerking met Super...
- [column] Van traditie naar transformatie: duurzaamheid in de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
- Fanta en Xbox laten gamers spelen... 03-02-2025
- Van Munster opvolger Van der Ent als... 03-02-2025
- [marketeer 215] Marlies van Iterson... 31-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day