WHO noemt houdbaar vlees 'kankerverwekkend'

  • Food-en-retail
  • 27 okt 2015 @ 09:28
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekFood

Hamburgers, ham en spek worden vanaf nu door de wereldgezondheidorganisatie WHO bestempeld tot 'kankerverwekkend'. WHO plaatst bewerkt vlees op dezelfde zwarte lijst als asbest, alcohol en sigaretten. Rood vlees komt er iets beter vanaf. Het begin van waarschuwingen op vlees?

Het nieuws hing al sinds afgelopen weekend in de lucht en nu is het officieel: vlees komt op de zwarte lijst van VN-organisatie WHO. Houdbaar vlees wordt daarop aangemerkt als schadelijker dan rood vlees. 'Mensen die minder dan twee plakken bacon per dag eten ofwel onder de 50 gram per dag, lopen 18 procent meer kans op darmkanker, blijkt uit onderzoek van het Internationaal agentschap voor onderzoek naar kanker, een tak van de WHO'. Dit leidt RTL uit het WHO-nieuws af. In Nederland overlijden ieder jaar 5000 mensen aan darmkanker.


Flexitariër in opkomst
De vraag naar vlees is in Nederland dalende. Door veeziektes en voedselschandalen maar ook door het beslag dat veeteelt legt op de wereldvoedselvoorraden en de bewustwording daarvan, kiezen meer en meer Nederlanders voor 'meatfree Monday', een flexitariër-voedingspatroon of ze zweren vlees helemaal af. Notoire vleeshaters voorspellen nu dat er waarschuwingsetiketen komen op  worsten, hamburgers, ham en spek. Dat wordt nog wat in de fastfoodrestaurants. Er werd al eerder gewaarschuwd door de Harvard Medical School voor overmatige consumptie van zogenaamd 'rood vlees'. (PvWK)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken