Chef Martin creëert Vermeer-maaltijden voor Delfts ziekenhuis
- Food-en-retail
- 5 nov 2015 @ 12:19
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - InnovatieFood
- 5 nov 2015 @ 12:19
- Redactie Food en Retail
Voor het Delftse ziekenhuis Reinier de Graaf ontwikkelde Pascal Jalhay, creatief brein in de keuken van Chef Martin, vier bijzondere maaltijden: ‘De Heerlijckheden van Vermeer’. Voor elk van deze gerechten liet meesterkok Jalhay zich inspireren door een doek van de 17e-eeuwse Delftse meester Johannes Vermeer. Chef Martin is het gespecialiseerde ‘zorgmerk’ van Marfo Food Group.
Aanleiding voor de ontwikkeling van de speciale maaltijden is de verhuizing van het ziekenhuis naar een compleet nieuw gebouw waarin gastvrijheid als thema centraal staat en Vermeer op verschillende manieren terug te zien is. Gisteren werden de maaltijden gepresenteerd.
De meesterwerken die door Pascal Jalhay werden vertaald naar culinaire creaties zijn Het melkmeisje, De astronoom, Het straatje en Meisje met de parel. Naast de speciale recepturen maakte Chef Martin de totaalbeleving voor de patiënten compleet met bijzondere bijpassende verpakkingen en een sfeervolle menukaart.
‘De Heerlijckheden van Vermeer’ zijn bedoeld om patiënten extra te verwennen tijdens hun verblijf in het ziekenhuis. Jetze-Jan Dijkstra, manager Hotelservice zegt erover: “In het ziekenhuis is een lekkere maaltijd een lichtpuntje in de dag, een moment waarop mensen zich verheugen. Daarom serveren wij maaltijden die met aandacht tot stand zijn gekomen: smaakvol en van hoge kwaliteit. Dat past in onze visie onze patiënten een aangenaam verblijf te bieden waarbij ze ook nog kort van tevoren hun maaltijd kunnen kiezen.”
Reinier de Graaf werd in 1252 gesticht als het Delftse Gasthuis en is daarmee het oudste ziekenhuis van Nederland. Naamgever Reinier de Graaf was een 17e-eeuws arts en anatoom uit Delft. Het ziekenhuis verhuisde in augustus 2015 ziekenhuis naar een compleet nieuw onderkomen. Bij het interieurontwerp van de nieuwbouw vormde het werk van Vermeer een belangrijke bron van inspiratie. Dat is met name te zien in het kleurgebruik. Verder dragen de nieuwe vergaderzalen de namen van Vermeer-schilderijen.
Chef Martin is het gespecialiseerde ‘zorgmerk’ van Marfo Food Group, een onderneming met ruim 40 jaar ervaring als producent van maaltijden en maaltijdcomponenten. Alle gerechten en maaltijdcomponenten van Chef Martin worden bereid volgens originele recepturen. Elke nieuwe creatie wordt uitgebreid getest en geproefd in het 'Creadome', meldt het merk. Dat is de ontwikkelkeuken van chef-kok Pascal Jalhay, die overigens ook experimenteert op locatie bij zorginstellingen. (PvWK)
Culinaire Vermeer-creaties:
'Astronoom'
'Meisje met parel'
'Melkmeisje'
Topchef Jalhay serveert aan het bed
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- good food
- kunst
- opbeurend
- creatief brein
- ster
- Pascal Jalhay
- gerecht
- innovatie
- maaltijd
- inspireren
- plezier
- genezend
- meesterkok
- keuken
- ziekenhuis Reinier de Graaf
- Heerlijckheden van Vermeer
- bijzonder
- food
- doek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing