Walker vermeldt als eerste alcoholgehalte en voedingswaarde op verpakking en fles

  • Food-en-retail
  • 12 jul 2016 @ 12:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPackaging design

Johnnie Walker wordt het eerste wereldmerk van Diageo dat consumenten wereldwijd informatie over het alcoholgehalte en de voedingswaarde per standaardglas zal verstrekken op de verpakking, meldt het bedrijf. De nieuwe etiketten voor de flessen van Johnnie Walker Red Label, de best verkochte Schotse whisky ter wereld, gaan in het vroege najaar in productie en worden daarna wereldwijd naar tientallen markten verzonden.

Tegen het einde van het jaar zullen tot 30 miljoen flessen Johnnie Walker Red Label in de rekken staan met het alcoholgehalte en de voedingswaarde per standaardglas vermeld op de verpakking. Zo helpen ze consumenten te begrijpen wat ze drinken, aldus de merkeigenaar Diageo. Elk jaar worden ongeveer 115 miljoen flessen Johnnie Walker Red Label geproduceerd en over de hele wereld verspreid.

De etiketten zijn conform de Diageo Consumer Information Standards (DCIS – de normen inzake consumenteninformatie van Diageo), die morgen in werking treden en die voor alle Diageo-merken zullen gelden. Diageo ontwikkelde de DCIS op basis van een onderzoek waaraan meer dan 1.500 consumenten van over de hele wereld deelnamen, onder wie consumenten uit Noord-Amerika, Groot-Brittannië, Mexico en Spanje.  Het nieuwe ontwerp van de etiketten stemt overeen met de manier waarop consumenten informatie over het alcoholgehalte willen ontvangen en kunnen begrijpen. Volgens de ondervraagden kan te veel informatie op het etiket (vooral in kleine lettertjes) verwarrend zijn, waardoor ze alles gewoon negeren. Respondenten uit alle markten gaven duidelijk aan minder informatie te willen. Uit het onderzoek bleek ook dat, van alle informatie die op het etiket kan worden vermeld, hun voorkeur uitgaat naar alcoholgerelateerde informatie (de grootte van een standaardglas, het alcoholpercentage, de hoeveelheid eenheden), het aantal calorieën per glas, het suikergehalte, de allergenen en feiten over het merk, zoals de productiewijze en kwaliteitsgaranties.

Met dit onderzoek komt Diageo zijn belofte na om voor al zijn merken etiketten te gebruiken die consistent zijn qua lay-out. Zo kunnen de mensen gemakkelijk de informatie vinden die ze zoeken, op gelijk welke verpakking. Op de etiketten zullen ook pictogrammen terug te vinden zijn die een stuk makkelijker te begrijpen zijn dan woorden en die allemaal goed scoorden in de test met focusgroepen. Om de beste praktijken inzake het verstrekken van begrijpelijke informatie voor consumenten met anderen te delen, heeft Diageo hier een openbare versie van de DCIS gepost.

Ivan Menezes, ceo van Diageo: 'We willen de mensen van de best mogelijke informatie voorzien zodat ze weloverwogen keuzes kunnen maken over wat ze drinken. Hieronder vallen ook het alcoholgehalte en de voedingswaarde per standaardglas. Johnnie Walker is een van onze grootste merken ter wereld. Dat betekent dat deze nieuwe etiketten wereldwijd miljoenen mensen zullen wapenen met duidelijke informatie over de inhoud van hun glas, die ze in een oogopslag begrijpen.'

Vanaf volgende maand worden ook blikjes en flesjes van Smithwick's, het best verkochte bier van Ierland, op de markt gebracht met vernieuwde etiketten. En vanaf begin volgend jaar worden ook de blikjes Guinness Draught in de Republiek Ierland bedrukt met het alcoholgehalte en de voedingswaarde per consumptie. Smithwick’s en Guinness nemen samen 39 procent van de Ierse biermarkt voor hun rekening.

Voor de eerste helft van 2017 staan ook nieuwe etiketten gepland voor Johnnie Walker Black Label, Double Black, Gold Label Reserve, Platinum en Green Label. Carolyn Panzer, director of Alcohol in Society van Diageo: 'Het nieuwe ontwerp is eenvoudig, duidelijk en aantrekkelijk, maar is bovenal gebaseerd op wat de consument wil. Gematigde alcoholische dranken bestaan niet, een gematigd drankgebruik wel. Daarom verbinden wij ons ertoe informatie te geven over alcohol per consumptie. Zo kunnen de mensen de hoeveelheid alcohol in verschillende drankjes - van bier tot bourbon - in een oogopslag vergelijken. De huidige etiketten op de meeste alcoholische dranken zijn geen weerspiegeling van de manier waarop mensen alcohol consumeren, waardoor ze niet kunnen begrijpen hoeveel alcohol hun favoriete drankje precies bevat of wat er in hun glas zit.'

Deze aankondiging maakt deel uit van de belofte van Diageo om consumenten informatie te verstrekken over het alcoholgehalte en de voedingswaarde van een standaardglas. Deze informatie willen ze zo snel mogelijk verspreiden via Drinkiq.com, de website voor verantwoord drinkgedrag van Diageo, en/of op de verpakking in de meeste Diageo-markten, afhankelijk van de lokale wettelijke goedkeuring. In een eerste stap om die belofte na te komen, verspreidde Diageo in oktober 2015 de eerste flessen Crown Royal bedrukt met de voedingswaarden en het aantal calorieën in de Verenigde Staten. 
|(PvWK, bron: Diageo)




Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken