[onderzoek] Online sterkst groeiend afzetkanaal binnen FMCG
- Food-en-retail
- 19 aug 2016 @ 16:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenWeb
- 19 aug 2016 @ 16:38
- Redactie Food en Retail
Jaarlijks voert IRI een grootschalig onderzoek uit waarbij van ruim 20 productcategorieën de bestedingen van shoppers over alle kanalen heen in kaart worden gebracht Hieruit blijkt dat online het sterkst groeiende kanaal is binnen FMCG (fast moving consumer goods, red.). Ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de online FMCG bestedingen meer dan verdubbeld.
Dit is volgens IRI vooral te danken aan de opkomst van o.a. Jumbo.com en Kruidvat.nl, maar ook veel andere online webshops zoals Douglas.nl, AH.nl en Drogisterij.net tonen een sterke groei. 'Naast online, laten ook Eko-&Natuurwinkels en de budgetstores zoals Big Bazar en Action een sterke groei zien.'
IRI Multi Channel Monitor
Omdat de markt de laatste jaren steeds verder gefragmenteerd raakt, is er vanuit fabrikanten en retailers steeds meer behoefte aan een totaalbeeld van de markt. IRI stelt met de Multi Channel Monitor de mogelijkheid te bieden om met een combinatie van shopper onderzoek en verkoopdata een reële inschatting te maken van de verkopen en ontwikkeling per kanaal. Daarnaast worden ook de bezoekredenen en het profiel van de shopper per kanaal in kaart gebracht
Aandeel online in sommige categorieën al bijna 10%
Het aandeel van online verkopen binnen de totale verkopen verschilt sterk per categorie. Binnen voeding is het aandeel nog laag, maar het aandeel online binnen persoonlijke verzorging bedraagt op dit moment al bijna 10% is. En de online shoppers zijn ‘heavy buyers’ aangezien zij gemiddeld ruim 60% meer besteden dan shoppers in andere kanalen.
Gemakkelijk prijzen vergelijken relatief belangrijkste reden om online te kopen
Goede aanbiedingen en lage prijzen worden in alle kanalen genoemd als de belangrijkste redenen om te kiezen voor een bepaald kanaal, zo ook voor online. Vergelijken we het online kanaal met het gemiddelde van alle andere kanalen, dan zien we echter dat een specifiek merk willen hebben en gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken relatief de belangrijkste redenen zijn om te kiezen voor een online aankoop in plaats van een aankoop in de reguliere kanalen. Ook service scoort online verassend hoog.
De redenen om online te kopen verschilt echter wel weer per type online kanaal. Voor online supermarkten zijn breed assortiment en gemakkelijk prijzen kunnen vergelijken van relatief groot belang. Voor online drogisterijen zijn het vooral de lage prijzen en goede aanbiedingen die genoemd worden en online parfumerieën worden juist gekozen vanwege de aanwezigheid van specifieke merken en de kwaliteit van de producten.
Online shopper verschilt van reguliere shopper
De online shopper heeft een ander profiel dan de ‘reguliere shopper’. Online shoppers zijn jonger, hebben hogere inkomens en hebben vaker thuiswonende kinderen. IRI adviseert dan ook om het assortimentsaanbod niet simpelweg 1-op-1 te kopiëren vanuit de fysieke supermarkten en drogisterijen, gericht aan te passen op de behoeften van de doelgroep. Om haar klanten te helpen hier de juiste keuzes in te maken, zal de Multi Channel Monitor binnenkort herhaald worden en start IRI daarnaast een onderzoek naar het aankoopbeslissingsgedrag van de online shopper, meldt het bedrijf. (PvWK)
Over IRI
IRI Nederland is een vooraanstaande aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancy diensten op het gebied van FMCG en Retail. IRI levert naast marktgegevens vooral ook advies, Shopper studies en Analytische studies, met het uiteindelijke doel om onze klanten te helpen groeien in een uitdagende markt. Meer informatie is te vinden op www.IRIworldwide.nl.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- IRI Multi Channel Monitor
- Drogisterij.net
- AH.nl
- online webshops
- fabrikanten
- budgetstores
- Jumbo.com
- Eko
- fmcg
- Kruidvat.nl
- Natuurwinkels
- Action
- markt
- retailers
- IRI
- fragmentatie
- Big Bazar
- sterke groei
- Douglas.nl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing