Wouter Kolk (Albert Heijn): 'Appie Today-YouTube kanaal wil jongere doelgroep vernieuwend verbinden'
- Food-en-retail
- 2 feb 2017 @ 10:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenContent
- 2 feb 2017 @ 10:59
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn bouwt haar YouTube-kanaal uit tot een social tv-zender: Appie Today. De retailketen wil daarmee jonge consumenten aan de winkels binden. Het YouTubekanaal gaat de lucht in onder de naam ‘Appie Today’. Behalve actualiteiten en vrolijke verhalen met een knipoog, zijn er ook scherpe reportages waarin Albert Heijn kritisch naar zichzelf en haar omgeving durft te kijken, belooft AH. Volgens marketingmanager Saskia Egas Reparaz kan omgaan met die kritiek 'de gunfactor voor AH vergroten'.
De programma’s krijgen klinkende namen. Het aanbod zal bestaan uit dagelijkse shows, reportages en series over eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Het wordt overigens geen saaie lofzang op alles van AH, aldus het concern. Zo produceerde mediamerk Vice een bijdrage over eetrijpe avocado's die nogal aan de harde kant zijn. 'Eetrijp? Hier kun je iemand mee doodslaan', reageert een klant in de film. Wordt gewoon uitgezonden. 'Albert Heijn wil ermee laten zien niet doof te zijn voor kritiek', reageert marketeer Saskia Egas Reparaz.
AH got talent
'Bovendien geeft zo'n filmpje ons de kans uit te leggen met welke dilemma's we kampen. Dat moet de gunfactor van Albert Heijn vergroten', meldt Het Parool. De programmering op het Appie Today-YouTube-kanaal wordt geplugd via andere social media zoals Facebook. Vandaag staat suiker centraal. Het betrokken bureau is TBWA\ Neboko in samenwerking met andere partijen en eigen medewerkers van AH. 'Met 100.000 employees zijn we de grootste werkgever van het land. Daar zit veel talent tussen', reageert Egas Reparaz. Dat wordt op Appie Today getoond binnen het format 'Intercom Stars', een soort The Voice maar dan met vakkenvullers en caissières.
Het grote bereik van Albert Heijn
AH-directeur Wouter Kolk (foto boven) spreekt van een enorm potentieel bereik van zijn retailmerk: ‘We staan met onze 950 supermarkten en 100.000 mensen middenin de samenleving en ontmoeten dagelijks bijna een derde van Nederland. Met Appie Today willen wij mensen met elkaar verbinden op een vernieuwende manier binnen en buiten het supermarktlandschap.’ Volgens Kolk tegenover Distrifood is er door de samenwerking met klanten, medewerkers en leveranciers een doorlopend vernieuwend aanbod van programma’s. ‘Samen met onze kijkers bepalen we de invulling van onze social zender’. Kolk trad twee jaar geleden aan bij AH.
Aanvulling op Allerhande
Appie Today moet een aanvulling worden op een van 's lands grootste tijdschriften, Allerhande (oplage circa twee miljoen), het gedrukte customer medium van AH gemaakt door MPG. De eerste 'hit' op het kanaal is al gescoord: een vlog van een vakkenvuller met het down-syndroom genaamd Sjoerd (zie hieronder). Partijen als Unilever en P&G kunnen nu behalve aandacht via Allerhande, op de webshop en in de winkel ook kijkers en engagement trekken via Appie Today. En dat belooft een jongere doelgroep aan te spreken (zie ook icoon 1 en 2 in Jongereniconen 2017). Kortom, Appie Today biedt uitbreiding van mogelijkheden voor marketeers in de food&retail categorie. En AH ontpopt zich volgens de nieuwe contentmarketingtrend steeds meer als serieuze uitgever. In het tijdperk van post truth blijken websites van grote merken door circa 70 procent van de consumenten als betrouwbare nieuwsbron te worden gezien, een groeiend aantal. Check hier de nieuwe zender van AH. (PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- down
- Sjoerd
- Wouter Kolk
- YouTube
- Saskia Egas Reparaz
- Appie Today
- Appie Today
- marketingmanager
- P&G
- AH
- YouTubekanaal
- binden
- kanaal
- knipoog
- winkels
- contentmarketing
- Unilever
- vlog
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet...
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




