Rel KHN: 'Restaurantweek AirDnD is promotie voor illegale horeca'

  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2017 @ 09:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

'De aangekondigde restaurantweek in Amsterdam van de website voor huiskamerrestaurants AirDnD (Air Drink´n Dine, red.) is promotie voor illegale horeca en daarom voor Koninklijke Horeca Nederland onaanvaardbaar', reageert KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Hij is vooral teleurgesteld vanwege het feit dat op de website te lezen valt dat het initiatief de steun heeft van de gemeente Amsterdam. Hier wordt illegaal marktaandeel afgepikt.

'De hobbykoks die meedoen, hebben geen drank- en horecavergunning en het is onbekend of zij bijvoorbeeld de eisen voor hygiëne, milieu, voedsel- en brandveiligheid in acht nemen.'

Uit de advertenties op de website van AirDnD blijkt volgens KHN dat de hobbykoks tegen betaling ook alcoholische dranken verstrekken. 'Dit is volledig in strijd met de Drank- en Horecawet en strookt niet met het alcoholbeleid van de overheid', aldus Willemsen. 'Deze restaurantweek in Amsterdam zou dan ook juist aanleiding moeten zijn voor instanties als de gemeente Amsterdam, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit om streng te controleren op de wettelijke eisen.'

Zelf restaurant spelen
In heel Nederland zijn al meer dan duizend hobbykoks via AirDnD actief. Fabian Brink van AirDnD zegt zich van geen kwaad bewust te zijn: 'Eigenlijk zijn we de grootste kookvereniging van Nederland.' Tijdens de Amsterdamse 'huiskamerrestaurantweek' die vandaag begint, kan bij veertien koks uit Amsterdam worden gegeten. Dit kan je zien als een soort openbaar kerstdiner, zeggen de initiatoren. KHN vindt het eerder marktaandeel afsnoepen van 'echte' horeca maar dan zonder betaalde vergunningen.

Gangbare horcaprijzen
'Dit is ons al veel langer een doorn in het oog, want het is gewoon oneerlijke concurrentie. Onze bedrijven moeten aan allerlei strenge eisen voldoen en particulieren die restaurantje spelen kunnen ongelimiteerd hun gang gaan. Naast wettelijke eisen is het ook de vraag of deze koks hun verdiensten bij de belasting opgeven als inkomsten. Ze rekenen gangbare horecaprijzen variërend van €15,- tot €45 zo blijkt op de website.' Willemsen benadrukt dat innovatie in de horeca uitstekend is. 'Maar er moet wel een gelijk en eerlijk speelveld zijn.' 
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken