Frank de Ruwe (Natwerk): 'Febo is nooit uncool geweest'

  • Food-en-retail
  • 28 aug 2017 @ 12:17
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Campagnes

Het wereldwijde web is weer een nieuwe viral rijker: de kledinglijn van Febo. Als eenmalige actie verkoopt de fastfoodketen badslippers, shirts en shorts. Snacks en fashion; een niet voor de hand liggende combinatie wellicht, toch is de kledinglijn binnen welgeteld 24 uur uitverkocht. Creatief brein achter het ludieke idee: bureau Natwerk uit Amsterdam. Creative director Frank de Ruwe licht het succes toe.

'Voetbal en snacks zijn nu eenmaal onlosmakelijk aan elkaar verbonden', zo stelt De Ruwe. 'Denk aan snacken na de wedstrijd in de kantine samen met je voetbalteam of friet eten tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd in de kroeg.' Het is de reden dat Natwerk begin dit jaar een 'voetbal campagne' is gestart. Zo was er in januari de actie om een Febo automatiek te winnen, en nu komt de snackketen dus met een op voetbal geïnspireerde fashion collectie. Doelgroep: 'Iedereen die fan is van Febo.'

Hoe zijn de reacties tot nog toe? 
Alles is zo goed als uitverkocht en de reacties zijn uiterst positief. Febo bestaat 75 jaar en heeft in die tijd een grote groep fans verzameld. Deze collectie is een traktatie voor de Febo-fans en volgens mij hebben we een echte hype te pakken. 

Ik kan me zo voorstellen dat er ook kritische geluiden te horen zijn. Snacks en fashion, hoe gaat dat in hemelsnaam samen?
Natuurlijk zijn er mensen die hun vraagtekens hierbij zetten. Het is inderdaad niet direct een logische stap. Maar dat is nu juist ook waarom het aanslaat, het schuurt een beetje. En dan wordt het spraakmakend.

Op welke doelgroep is deze campagne gericht? Hipsters?
Nee, niet alleen op de hipsters. Febo is er voor iedereen en dus is de fashion collectie er ook voor iedereen.

Er lijkt een nieuwe trend gaande: uncool wordt weer cool, zoals ook bij ludieke campagnes van merken als Zeeman en Hema te zien. Waar komt dat vandaan, denk je?
Febo is nooit uncool geweest. Al 75 jaar houdt de keten vast aan zijn eigen waarde. Niet voor niets bestaat de grillburger al sinds de oprichting in 1942. Wat een merk als Hema met Febo gemeen heeft, is dat het een goed product levert voor een goede prijs. En dat al heel lang. Kijk, dan krijg je vanzelf fans.

Waarom slaat het zo aan of beter gezegd gaat het viral? Waar ligt dat aan, denk je?
De Febo collectie is spot on wat betreft fashion. Badslippers met witte sokken zijn on trend. All-over logo prints zijn aan. Kijk bijvoorbeeld ook maar naar de hype rondom de Louis Vuitton X Supreme collectie van begin dit jaar. 

Wil je verder nog iets kwijt?
Het Febo Grip shirt is nu al een klassieker. In de buidelzak kun je ook een snack steken; deze zak is voorzien van een folieprint die ervoor zorgt dat de snack minder snel afkoelt.















 

Lees ook: Febo lanceert badslippers en eigen kledinglijn

 

Lucas Boon

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken