[interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes

  • Food-en-retail
  • 14 aug 2017 @ 16:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Interview

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Als nummer 112 interviewt de redactie Food&Retail Olaf Ouwerkerk, marketeer en de man achter het Rotterdamse snoepje 'Rotterdammertje'. De Rotterdammertjes zijn verkrijgbaar bij onder andere Euromast, Hotel New York Rotterdam Tourist Information, Donner en vanaf volgende maand bij Hudson Bay. Daarnaast natuurlijk via de website. ‘Ik heb wel bewust nagedacht over dit ontwerp. Over twee jaar mag iedere Rotterdammer denken dat het snoepje al meer dan 100 jaar bestaat......’

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?
Mijn naam is Olaf Ouwerkerk, ben 36 jaar en woon en werk in Rotterdam met mijn vriendin en zoontje van drie jaar. Na de afronding van mijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit heb ik achtereenvolgens gewerkt voor Oce, Canon en de Nederlandse Energie Maatschappij. Altijd al was ik gepassioneerd van het marketingvak maar ben het nog meer gaan waarderen toen ik bij Canon vanuit een rol als Manager e-Business werd aangesteld als Marketing Manager. In de diverse rollen als marketeer die ik inmiddels heb gehad stel ik mezelf altijd de vraag: Hoe kan ik de product/ marktcombinatie zo ontwikkelen dat ik de gewenste klant echt raak en in beweging breng? Dat heb ik zowel gedaan voor printoplossingen, energie-gerelateerde producten en diensten, maar nu ook voor het Rotterdammertje. En als oer-Rotterdammer is dat laatste niet zo moeilijk.

2. Over de Rotterdammertjes, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait? De Euromast, wie ontwierp de mal en waarom niet de Zwaan?
Het begon allemaal in juni 2016 toen mijn vriendin en ik de rekening gepresenteerd kregen op een mooi schoteltje, in een leuk, klein restaurantje in Den Haag. Bij de rekening lagen twee Haagsche Hopjes. Het eerste wat ik toen dacht was 'waarom heeft een stad als Den Haag een eigen snoepje en mijn stad niet?'. Vanaf dat moment kon ik niet meer stoppen met fantaseren hoe dat snoepje er uit zou moeten komen te zien en hoe het snoepje zou moeten smaken. In juli 2017 is het Rotterdammertje - de bouwstenen van Rotterdam een feit. Naastgelegen provincie Zeeland heeft bijvoorbeeld ook zijn eigen Boterbabbelaar.
Het Rotterdammertje, in de vorm van een bouwsteentje, typeert de wederopbouw en architectuurstad, maar ook het gevoel van ‘samen bouwen’. Een snoepje dat onze inwoners nog trotser maakt, dat kenmerkend is voor de smeltkroes van culturen die onze stad rijk is. Een snoepje waarmee de horden toeristen ook het thuisfront kunnen laten proeven hoe Rotterdam smaakt, met een sociaal karakter, dat ontwikkeld en geproduceerd wordt binnen onze eigen stadsmuren. Een snoepje dat ook Rotterdammers met een achterstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft. Een snoepje dat prikt op je tong, zoals Rotterdam ons ook dagelijks prikkelt.
Voor wat betreft het ontwerp heb ik gekozen voor een drietal doosjes van karton met allen een andere opdruk. De doosjes zijn voorzien van de belangrijkste iconen van de stad. Gezamenlijk vormen ze de denkbeeldige skyline van Rotterdam. De doosjes hebben net als een groot luciferdoosje een lade en een tray. De smaak is kenmerkend voor Rotterdam: pittige kaneel (specerij/ haven/ prikkelend) en mint (fris).

3. Het ontwerp is nogal oubollig. Is dat een bewuste keuze en sluit dit wel voldoende aan bij deze tijd?
​Het is een bewuste combinatie tussen het gevoel van nostalgie (ouderwets), maar ook modern jasje. Alle Rotterdamse iconen staan op het doosje, ook de Markthal, de Rotterdam en Rotterdam Centraal, als ook de oudere iconen Erasmusbrug, Euromast, Kubuswoningen en Hotel New York. Ik heb wel bewust nagedacht over dit ontwerp. Over 2 jaar mag iedere Rotterdammer denken dat het snoepje al meer dan 100 jaar bestaat......





4. Op welke manier geeft het snoepje Rotterdammers met een achterstand tot de arbeidsmarkt een kans?
Het snoepje is gemaakt door Rotterdammers, voor Rotterdammers. Van productie, tot aan vervaardiging is allemaal gemaakt binnen de stadsmuren van Rotterdam. Dat vond ik voor de ontwikkeling heel belangrijk. Het verpakken van de snoepjes vindt plaats bij een sociale werkplaats in Rotterdam waar allemaal Rotterdammers werken met een duidelijke achterstand tot de arbeidsmarkt.

5. Hebben jullie ervaring in de chocolade-industrie? Waarom deze ‘gadget’?
Ik heb totaal geen enkele ervaring in de wereld van snoep. Het is overigens geen chocolaatje, maar een snoepje. Een snoepje in de vorm van een bouwsteen. Rotterdam is geen lieve stad, meer een rauwe stad. Daar moest ook de smaak op worden aangepast. Geen zoetig snoepje want dat past niet bij Rotterdam, maar een snoepje dat prikkelt op je tong, net als Rotterdam dagelijks prikkelt. Overigens ook een snoepje wat niet iedereen lekker vindt door z’n uitgesproken smaak. Rotterdam is geen allemansvriend, de Rotterdammertjes ook niet.

Waarom deze gadget? Ik hoop dat het een blijvertje wordt en de eerste voorspellingen zijn goed. In amper 3 weken tijd hebben we al 12.000 doosjes verkocht. Rotterdam is klaar voor een eigen snoepje, iets wat circa 6 jaar geleden nog niet het geval was. Regionale producten zijn sowieso in opkomst. Inmiddels wordt Rotterdam bedolven door toeristen en zie je dat de internationale erkenning van bijvoorbeeld New York Times en de Lonely Planet en dat maakt de Rotterdammer ook zichtbaar trots.

6. Is de snoepmarkt een ingewikkelde, licht graag toe?
De grote vraag is of ik met dit snoepje nu daadwerkelijk een concurrent ben voor andere snoepjes of dat het meer een mooi pakje is om cadeau te geven? Ik denk het laatste. In de markt voor kleine cadeautjes voor een prijs van 4,95 euro is nog meer dan voldoende ruimte!

7. Bij welke retailers is het Rotterdammertje te koop en verwacht je dat het snoepje blijvend zijn plaats in het snoepsegment zal kunnen veroveren?
De Rotterdammertjes zijn verkrijgbaar bij onder ander Hudson Bay, Euromast, Hotel New York, Rotterdam Tourist Information, Groos, Donner, de Koffiebar en Engel en vanaf volgende maand bij Hudson Bay. Daarnaast natuurlijk via onze website

8. Moeilijk om  je hoofd boven water te houden met deze business of juist een vetpot? Bureaus ingeschakeld voor de marketing? Hoe pak je de marketing aan?
Ik heb alles zelf gedaan met wat ondersteuning van andere Rotterdammers met een hart voor de stad. Ik heb het Rotterdammertje gelanceerd met de ambitie om Rotterdam nog trotser te maken, niet om er veel geld mee te verdienen. De marge op een doosje Rotterdammertjes is zeer beperkt, maar nogmaals, daar heb ik het snoepje niet voor ontwikkeld. De grootste truc? Je product lanceren als het komkommertijd is in Nederland. Het leverde aandacht op zowel regionale als lokale media zoals radio 538, RTL nieuws, EditieNL, Algemeen Dagblad, RTV Rijnmond en radio Veronica. En dat was puur toeval. Die exposure leidde direct tot prachtige berichten die aan mij werden gericht als ‘waar is ONS snoepje te koop?’ en ‘Jij maakt onze stad met dit snoepje nog mooier’. Geweldig.
Inmiddels heb ik er in Rotterdam voor gekozen om het snoepje te verkopen bij – voor mij – Rotterdamse iconen zoals de Euromast, Donner, Hotel New York, Groos, de Markthal, etcetera. Allemaal locaties waar Rotterdammers trots op zijn. 

9. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?! Wat volgt?
Absoluut. We hebben 12.000 doosjes verkocht in minder dan 3 weken tijd. De grootste truc? Je product lanceren als het komkommertijd is in Nederland. Het leverde aandacht op op zowel regionale als lokale media zoals radio 538, RTL nieuws, EditieNL, Algemeen Dagblad, RTV Rijnmond en radio Veronica. En dat was puur toeval. Die exposure leidde direct tot prachtige berichten die aan mij werden gericht als ‘waar is ONS snoepje te koop?’ en ‘Jij maakt onze stad met dit snoepje nog mooier’. Geweldig. Ik heb inmiddels bij de Rotterdamse snoepproducent nog eens 3.000 kilo Rotterdammertjes besteld. Wat volgt? Er is veel vraag ontstaan naar een horeca-variant, een snoepje dat per stuk is verpakt. Over ongeveer vier weken zal dit snoepje beschikbaar zijn en hoop ik dat alle Rotterdamse horecaondernemers het huidige Wilhelminasnoepje willen inruilen voor het Rotterdammertje.  
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 112 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 




Olaf Ouwerkerk presenteert zijn Rotterdammertjes. 


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

111.  [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers







110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

















100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore













88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin



85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau









79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

































60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace







31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'







 

 


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken