Meer mogelijkheden voor verpakkingen dankzij QR-codes

  • Food-en-retail
  • 19 aug 2014 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

De verpakking als informatiedrager is geen nieuw gegeven. We kennen allemaal het kadertje met informatie over voedingswaarden, gebruik en herkomst. Dankzij QR-codes kunnen we tegenwoordig veel meer informatie kwijt. Niet alleen meer praktische informatie over de inhoud, maar bijvoorbeeld ook leuke weetjes en historische feitjes over het bedrijf of product.

De verpakking als storyteller
Via de QR-code neem je klanten mee in het verhaal achter jouw product of bedrijf. ‘Herkomst Nederland’, wordt dan een verhaal over boer Jeroen die samen met zijn vrouw en twee zoons een kleinschalige aardappelhandel heeft in het Limburgse Schinnen. Een verhaal dat beleving creëert en wordt onthouden. Een verhaal dat klanten bindt aan jouw bedrijf. De verpakking als corporate storyteller.

De verpakking als basis voor marketingcampagnes
Via de QR-code worden mensen naar de (mobiele) website geleid. De respons wordt geregistreerd, eventueel gekoppeld aan gepersonaliseerde informatie over de bezoeker. Waardevolle informatie over de doelgroep, waar marketeers van smullen. De ideale basis voor (online) marketingcampagnes.

De verpakking als (online) verkooptool
Je wilt meer verkopen, natuurlijk. Mensen komen via de QR-code terecht op jouw website. Welke actie koppel je hieraan? Bedenk iets leuks. Geef mensen bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct online producten te bestellen, voor zichzelf of voor een ander als cadeau. Of verleid bezoekers met een aantrekkelijke kortingsactie. Direct inwisselbaar of geldig bij een volgend bezoek aan de winkel of webshop.
Een andere mogelijkheid is de QR-code als link naar een lekker recept. Alle ingrediënten staan al klaar in de winkelwagen. Even registreren en met één druk op de bestelknop is de transactie een feit.

De verpakking als vermaak
Ook een prijsvraag kun je via de QR-code communiceren. Nodig mensen uit om mee te doen: ‘Scan en win’. De verpakking biedt niet alleen informatie, maar ook vertier.

De verpakking als interactief medium
Via QR-codes op verpakkingen kom je in direct contact met de doelgroep. Dit versterkt de dialoog. Daarnaast kun je de QR-code koppelen aan sociale media. Laat bezoekers tweeten over jouw product of het product delen via Facebook. Of laat bezoekers direct jouw Facebookpagina liken.

De verpakking als praktische informatiedrager
QR-codes op verpakkingen zijn tot slot ook gewoon heel praktisch. Ik noemde al eerder de functie van de verpakking als informatiedrager. Dankzij QR-codes kunnen bedrijven nu veel meer informatie communiceren over de herkomst en de kwaliteit van het product. Daarnaast spelen QR-codes op verpakkingen een faciliterende rol in het productieproces. Denk aan QR-codes als informatielabel voor bijvoorbeeld opslag en transport.
Op het gebied van verpakkingsdesign bieden QR-codes eveneens nieuwe mogelijkheden. Ruimte wordt efficiënter benut, doordat er vaak minder tekst benodigd is. Dit komt doorgaans ten goede aan het verpakkingsontwerp.

Kortom, dankzij QR-codes is de verpakking heel wat functies rijker. Zeker op het gebied van online marketing. Want vind jij van deze ontwikkeling en hoe zie jij de toekomst van QR-codes op verpakkingen?























Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert

 


 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken