Instore technologie vooral positief ontvangen door online shopper

  • Food-en-retail
  • 24 jan 2017 @ 11:23
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenWeb

Mensen die vaak online winkelen denken dat de inzet van innovatieve technologieën in fysieke winkels, het winkelen efficiënter en plezieriger zal maken. Dit blijkt uit onderzoek van het Lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam.

Onderzochte technologieën 
Het Lectoraat Crossmedia heeft samen met studenten van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) onder 1595 mensen van allerlei leeftijden onderzoek gedaan naar de mogelijke effecten van drie verschillende innovatieve technologieën die in fysieke winkels (kunnen) worden ingezet: 1) De Hema-app, waarmee onder andere in de winkel barcodes gescand konden worden om voorraad in te zien of producten te bestellen; 2) De virtual reality beleving die in een Topshop winkel is aangeboden, waarmee klanten virtueel een modeshow konden bijwonen; 3) De interactieve etalage van Adidas, die het voor voorbijgangers mogelijk maakte om via de etalage de gehele collectie in te zien en -ook na sluitingstijd- direct een aankoop te kunnen doen.

Technologie in fysieke winkel spreekt de online shopper aan 
Het blijkt dat mensen die minimaal één keer per week een online shop bezoeken, denken dat de genoemde technologieën hun winkelervaring efficiënter en plezieriger kunnen maken. Dit in tegenstelling tot mensen die maar één keer in de drie maanden of minder online winkelen. Zij denken significant minder vaak dat deze technologieën een positieve invloed zullen hebben op hun winkelervaring in fysieke winkels. Ook staan mensen die vaak online shoppen meer open om de technologieën te gebruiken dan mensen die weinig online shoppen.

Frequente shoppers vinden technologie reden om fysieke winkel te bezoeken
Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen die überhaupt vaak winkelen (online en/of in de fysieke winkel) de beschreven technologieën ook vaker een reden vinden om de fysieke winkel te bezoeken, dan mensen die weinig winkelen. Dit betekent dat retailers de mensen die graag winkelen vaker naar hun winkel zouden kunnen lokken door technologieën zoals eerder beschreven in te zetten. 

Onderscheidt per technologie
Hoewel bovenstaande resultaten gelden voor alle drie de beschreven technologieën samen, zijn er tussen de technologieën onderling verschillen te ontdekken. Zo blijken vooral de virtual reality beleving en de interactieve etalage redenen te zijn om een bezoekje te brengen aan de fysieke winkel. Van de Hema-app wordt voornamelijk verwacht dat deze het winkelen efficiënter maakt. De algehele attitude van mensen ten opzichte van de drie technologieën is even sterk.

Anne Moes, MSc. & Dr. Harry van Vliet 
Lectoraat Crossmedia HvA

Het Lectoraat Crossmedia heeft dit onderzoek uitgevoerd binnen het Fashion Technology Lab en het Store Innovation Lab.  


Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken