Strijd om de sportkijker losgebrand
- Sponsoring
- 27 aug 2015 @ 11:51
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - MediaVoetbalOlympische Spelen
- 27 aug 2015 @ 11:51
- Redactie Sponsoring
Met het nieuws dat kabelmaatschappij Ziggo en tv-zender Sport1 eind dit jaar Ziggo-abonnees een gratis sportzender willen aanbieden, is een conclusie duidelijk. De strijd om de sportzender is definitief losgebarsten.
De nieuwe tv-zender Ziggo Sport zal grotendeels dezelfde sporten uitzenden als Sport1 nu: Champions League, Spaans voetbal, de EK-kwalificatiewedstrijden, golf en Formule 1. Zowel de hoogtepunten als live-wedstrijden zullen op de zender worden uitgezonden. SBS6 claimt echter dat het de enige zender is en blijft die Champions League-wedstrijden op het open net mag uitzenden.
De samenwerking tussen Sport1 en Ziggo is mogelijk omdat beide bedrijven onder Liberty Global vallen, de grootste kabelmaatschappij ter wereld. De kabelaar haalt daarmee eindelijk voordeel uit de twee dochters – en dan heeft een van die dochterbedrijven ook nog de sponsorrechten van Nederlands populairste voetbalclub.
De concurrenten
SBS6 heeft op dit moment de uitzendrechten van de Champions League voor het open net in handen. De zender werkt daarbij samen met Nu.nl, dat ook tot het Sanoma-concern behoort. Daarbij haalde de tv-zender onlangs ook de uitzendrechten voor de Johan Cruyff-schaal en de KNVB-beker binnen. Ook samenvattingen van de Jupiler League zijn op deze zender te zien.
Ook Fox strijdt om de sportkijker. De betaalzender zendt onder meer wedstrijden van de Eredivisie uit. Tot 2030 liggen de rechten bij de betaalzender. Ook het Engels en Duits voetbal is live op Fox te volgen. Daarnaast zijn wedstrijden van de Europa League bij deze zender te zien. Overigens mag ook RTL deze wedstrijden uitzenden, deze zender heeft tot de halve finale zelfs de eerste keus bij wedstrijden.
Daarnaast is er ook nog Eurosport dat vol inzet op sport. Moederbedrijf Discovery Communications heeft onlangs de Europese tv-rechten voor de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024 in handen gekregen. Eurosport is niet langer de zender die onbekende wedstrijden veelal in herhaling uitzendt.
De verliezers
KPN, de grootste concurrent van Ziggo, blijft in dit geweld om de sportkijker vooralsnog wat achter. Wel heeft het een samenwerkingsverband met Fox en biedt het mobiel KPN Goal Alert aan; doelpunten zijn in no-time mobiel terug te zien. Daarnaast is KPN natuurlijk uitermate succesvol als sponsor van het Nederlandse schaatsen.
Grootste verliezer lijkt de NOS te gaan worden. De zender raakte niet alleen onlangs zijn bekendste sportjournalist kwijt – Jack van Gelder zal op Sport1 gaan presenteren. Ook van de Champions League werd afgelopen seizoen na 23 jaar(!) afscheid genomen.
Bovendien is de NOS voor de rechten op de samenvattingen van de Eredivisie en de Olympische in de toekomst afhankelijk van Fox en Eurosport/Discovery Communications. Beide zenders zouden kunnen besluiten de rechten zelf te exploiteren.
Fox heeft de samenvattingen tot en met 2017 nog aan de NOS gegund. NOS wist zich eerder altijd verzekerd van de uitzendrechten van de Olympische Spelen via de European Broadcast Union (EBU). Het is nog onduidelijk of de NOS via sublicenties nu opnieuw uitzendrechten in handen zal krijgen. NOS-directeur Jan de Jong sprak dan ook over een 'serieuze dreun', toen hij hoorde van de Olympische deal.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers