Repucom berekent marktwaarde van Dafne Schippers

  • Sponsoring
  • 17 dec 2015 @ 15:42
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingSocial mediaMerkenOnderzoekSportmarketing

Voor kersvers Sportvrouw van het Jaar Dafne Schippers was 2015 ook in commercieel opzicht een succes. Haar gouden medaille tijdens de WK Atletiek deed haar waarde op social media fors groeien. Een post op haar Facebook-profiel was in aanloop naar de WK gemiddeld 1.872 euro waard voor haar sponsor Nike. Na haar gouden race steeg dit naar 2.628 euro per post, zo blijkt uit het rapport 'Consuming Sports' van onderzoeksbureau Repucom.

De pas 23-jarige atlete wordt het nieuwe gezicht van Ziggo Sport. 'Geen onlogische keuze', aldus Repucom, 'want de sprintkoningin verwierf direct een sterrenstatus na haar gouden race op 28 augustus.' In Nederland stijgt haar bekendheid van 48 naar 64%. Ook wordt ze gezien als meest sympathieke atlete van Nederland.

Via haar profielen op de sociale media Twitter, Facebook en Instagram geeft Dafne Schippers haar sponsoren regelmatig aandacht. Repucom onderzocht de engagement-waarde van elke door Nike gesponsorde post van Dafne Schippers. Door haar gestegen populariteit sinds haar gouden medaille genereren de posts van Schippers meer engagement, zoals likes en shares. Dat levert Nike op zijn beurt weer meer interactie met de fans op en daardoor meer waarde.

Ook de waarden van posts op Twitter (van 9 naar 103 euro) en Instagram (van 670 naar 1.518 euro) gingen omhoog. Fans zoeken meer interactie op Facebook en Instagram, wat deze kanalen commercieel interessanter maakt dan Twitter.

Het onderzoek ‘Consuming Sports’ van Repucom blikt terug op het afgelopen sportjaar vanuit het perspectief van de fan. De volgende onderwerpen komen erin aan de orde:

  • Consuming TV (populairste sporten op tv, de kijkcijfers, de zichtbaarheid van sponsors)
  • Consuming Digital (Welke atleten zijn het populairst op social media? Wat levert sportief succes op aan online waarde? Maar ook: de groeiende rol van illegale livestreams en de opkomst van eSports.)
  • Consuming Events (besteding vrije tijd, populariteit sportevenementen, ook per leeftijdscategorie.)

Het onderzoek ‘Consuming Sports’ is hier gratis te downloaden. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken