Gokbedrijf Unibet verrassende hoofdsponsor KNWU
- Sponsoring
- 27 jan 2016 @ 12:52
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - SportSponsoringOnline gamingRechten
- 27 jan 2016 @ 12:52
- Redactie Sponsoring
De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) heeft een verrassende nieuwe hoofdsponsor gevonden: Unibet, een beursgenoteerde Europese aanbieder van online sportweddenschappen. Beide partijen hebben overeenstemming bereikt over een contract voor vier jaren dat ingaat op 1 januari 2017 en een totale waarde van 7 miljoen euro vertegenwoordigt. De KNWU is trots dat het met Unibet een partner heeft gevonden die de Nederlandse wielersport in de volle breedte wil ondersteunen en helpen ontwikkelen.
Unibet is de komende jaren zichtbaar betrokken bij de algehele ontwikkeling van de wielersport in Nederland. Ook de wielerverenigingen, met meer dan 28.000 leden, profiteren daardoor van de sponsorovereenkomst. Nationale wielerploegen in alle disciplines dragen tijdens grote evenementen zoals EK's en WK's de naam Unibet op de wedstrijdkleding.
De sponsorovereenkomst biedt daarnaast 'een unieke mogelijkheid de beleving rondom de wielersport te vergroten door online kansspelen op een verantwoorde, eerlijke en attractieve wijze aan wielerwedstrijden te verbinden', aldus Unibet. De KNWU stelt een veilige, eerlijke en verantwoorde sportbeoefening centraal. Unibet deelt deze waarden en is internationaal voorvechter van de bescherming van integriteit in de sport en het stimuleren van verantwoord speelgedrag.
Innovatieve sportfinanciering
De KNWU en Unibet zijn trots op het partnerschap dat voor de komende vier jaren een stevige basis legt onder de financiering van de wielersport in Nederland en tegelijkertijd model staat voor een moderne en innovatieve vorm van sportfinanciering.
De nationale wielerbond pleit al langer voor een duurzamer financieringsmodel voor de sport waarbinnen een vorm van basisfinanciering vanuit de landelijke overheid met een afdracht uit de kansspelbelasting wordt aangevuld. Zo ontstaat een meer gespreide en minder afhankelijke vorm van financiering en is de sport niet langer uitsluitend afhankelijk van inkomsten uit de Lotto en de Staatsloterij. Ook kan de sport binnen dit model nieuwe partners en toetreders verwelkomen die kunnen bijdragen aan de financiering.
Wetsvoorstel Kansspelen op Afstand
De waarde en duur van de sponsorovereenkomst zijn onder voorbehoud dat Unibet een licentie krijgt en online aanbieders de markt tegen een werkbaar belastingtarief mogen betreden. De overeenkomst is gebaseerd op het kabinetsvoorstel dat uitgaat van een tarief van 20% kansspelbelasting voor deze aanbieders . Kamerleden van VVD en PvdA hebben onlangs amendementen ingediend om het wetsvoorstel Kansspelen op Afstand aan te passen en online kansspelaanbieders een belastingtarief van 29% op te leggen. Bij dit internationaal hoge tarief van 29% worden de sponsor- en investeringsmogelijkheden van online aanbieders danig beperkt. Er zal dan onvoldoende budgettaire ruimte overblijven voor grootschalige sportsponsoring zoals deze nu met de KNWU is voorzien. De sport kan dan niet meeprofiteren van de groeiende markt voor online sportweddenschappen. Het door de ministerraad goedgekeurde wetsvoorstel KOA wordt waarschijnlijk in april in de Tweede Kamer behandeld.
KNWU-voorzitter Marcel Wintels: 'Wij zijn zeer verheugd Unibet te mogen presenteren als nieuwe hoofdsponsor. Het partnerschap tussen de KNWU en Unibet verzekert de Nederlandse wielersport in de volle breedte, van de basis (verenigingen en nationale competities) tot de top (nationale selecties en Nederlandse kampioenschappen) van een enorme financiële ondersteuning voor de komende jaren. Ik hoop dat politiek bij de behandeling van het wetsvoorstel Kansspelen op Afstand de belangen van de Nederlandse sport ten volste in haar afwegingen meeneemt. Wij mogen deze unieke kans voor de sport niet laten lopen. De sport is, ook binnen NOC*NSF-verband, naarstig op zoek naar nieuwe toekomstbestendige financieringsmodellen waaraan ook nieuwe partners en financiers zoals gereputeerde online kansspelaanbieders onlosmakelijk verbonden zijn. In onze buurlanden is dit reeds het geval en profiteert de sport van deze nieuwe inkomstenstromen.'
Unibet: 'Investeren in top- en breedtesport'
Anne-Jaap Snijders, directeur West-Europa van Unibet: 'Wij bieden attractieve sportweddenschappen binnen een veilige online speelomgeving. Sport zit dan ook in het DNA van ons bedrijf en sponsoring past binnen onze strategie. In het afgelopen jaar hebben wij onder meer het WK handbal in Denemarken en het EK hockey in Londen gesponsord. Tevens zijn wij partner van de Belgische Pro League.'
Snijders zegt trots te zijn op de sponsorovereenkomst met de KNWU. 'Het laat zien dat wij volop in de Nederlandse top- en breedtesport willen investeren wanneer de weg om onder een licentie in Nederland te opereren, wordt geopend. Wij roepen Kamer en kabinet op om ook voor online aanbieders financiële mogelijkheden te scheppen voor de ondersteuning van de sport. Dat is bij een belastingtarief van 29% niet mogelijk. De loterijen hebben speciale belastingfaciliteiten om de sport te kunnen steunen. Het zou logisch zijn dat online aanbieders dezelfde behandeling krijgen, zodat er een extra inkomstenstroom voor de sport ontstaat.'
Saillant: Unibet versus Lotto?
Unibet is de opvolger van Rabobank, dat de afgelopen twintig jaar hoofdsponsor was van de Nederlandse wielersport. De keuze voor het online wedkantoor is saillant te noemen, aangezien concurrent Lotto de afgelopen jaren geldschieter was van de Nederlandse Wielerunie, aldus de NOS. In mei 2013 nog werd de Lotto gepresenteerd als shirtsponsor van de KNWU.
Tijdens de persconferentie gaf KNWU-voorzitter Marcel Wintels een nadere toelichting. 'Ook met Lotto hebben we fantastische contacten', aldus Wintels. 'Wat je ziet is dat het speelveld verandert. Waar het ons om gaat, is dat er zoveel mogelijk middelen voor de sport beschikbaar zijn. Unibet is eigenlijk niet eens een concurrent van de Lotto. Het opereert op een ander speelveld.'
Dat laatste is vanaf januari 2017 vermoedelijk nier meer waar. Waar nu de Toto (onderdeel van de Lotto) de enige legale variant is van online gokken op sportwedstrijden in Nederland, wordt die markt volgend jaar uitgebreid.
Wintels: 'Of we een risico nemen? Nou, het kabinet heeft een wetsvoorstel liggen dat de markt in 2017 opengaat. Wij vertrouwen erop dat datgene wat het kabinet heeft neergelegd, uiteindelijk ook wetgeving gaat worden. We hebben met Unibet de afspraak gemaakt dat mocht er vertraging komen of mochten er tariefwijzigingen komen, voor 2017 een nieuwe afspraak ligt. Die is dan lager dan een kwart van zeven miljoen euro.'
Heikel punt voor Unibet is dat het niet meer dan 20% belasting wil betalen, een tarief dat ook in andere landen geldt. Zolang de Nederlandse wetgeving niet is aangepast, het dat tarief in ons land nog onbekend.
Een prachtig mooi oranje shirt met groene ballen, maar nog wel zonder letters. pic.twitter.com/6N2yzjrkUi
— Anne Loes (@AnneLoesKokhuis) January 27, 2016
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Heineken tot tenminste 2030 Official Partner Feyenoord
- Hisense officiële partner FIFA Club World Cup 2025
- Team Gullit verlengt samenwerking met Philips OneBlade
- Trust nieuwe official partner KPN eDivisie
- Hema steunt War Child met “limited edition” pyjama’s
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam focust op drank en...
Laatste Nieuws
- Hema steunt War Child met “limited... 07-11-2024
- Trust nieuwe official partner KPN... 07-11-2024
- Team Gullit verlengt samenwerking... 05-11-2024
- Hisense officiële partner FIFA Club... 31-10-2024
- Heineken tot tenminste 2030 Official... 29-10-2024
- Derde seizoen podcast Football is... 24-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing