Betaald voetbal verdient ruim 200 miljoen aan sponsoring

  • Sponsoring
  • 3 feb 2016 @ 14:28
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingOnderzoekSponsoringVoetbalZakelijk

Alle Nederlandse clubs in het betaald voetbal hebben afgelopen seizoen samen 203,72 miljoen euro verdiend aan sponsoring. Het overgrote deel daarvan (173,7 miljoen euro) wordt verdiend in de Eredivisie, de rest (30 miljoen euro) door clubs uit de Jupiler League. Dit blijkt uit het KNVB-rapport ’Het Seizoen in Cijfers 2014/15’.

Voor het zesde opeenvolgende jaar doen de Eredivisie en de Jupiler League in samenwerking met KNVB Expertise verslag van de financiële situatie in het Nederlandse betaald voetbal. ’Het Seizoen in Cijfers 2014/15’ geeft een transparant beeld van de cijfermatige ontwikkelingen binnen het Nederlandse betaald voetbal over het afgelopen seizoen.

De kerncijfers over seizoen 2014/15 zijn:

Eredivisie 2014/15

  • Totale omzet:                                  € 443,3 miljoen
  • Totale bedrijfslasten:                   € 468,6 miljoen
  • Bedrijfsresultaat:                           € -25,3 miljoen
  • Inkomsten transfermarkt:          € 75,1 miljoen
  • Nettoresultaat:                               € 38,8 miljoen

Jupiler League 2014/15

  • Totale omzet:                                  € 61,3 miljoen
  • Totale bedrijfslasten:                   € 72,9 miljoen
  • Bedrijfsresultaat:                           € -11,6 miljoen
  • Inkomsten transfermarkt:          € 4,8 miljoen
  • Nettoresultaat:                               € -6,1 miljoen

Jacco Swart, directeur Eredivisie CV (ECV): 'Jaar op jaar zien we in de Eredivisie dat de clubs er beter in slagen een stabiel financieel beleid te voeren. Vanzelfsprekend zijn en blijven daarbij de verschillen tussen individuele clubs groot. Over de hele linie kunnen we echter vaststellen dat in 2014/15 de totale omzet op niveau blijft, de lasten onder controle zijn en dat het bedrijfsresultaat zelfs is verbeterd. Een succesvol transferbeleid is nog altijd nodig om winst te maken, maar dit is dan ook altijd een van de kernkwaliteiten van de Eredivisie clubs geweest.'

Marc Boele, algemeen directeur Coöperatie Eerste Divisie (CED): 'In de getallen van de Jupiler League zie je altijd het effect van gedegradeerde ploegen. Zowel in positieve zin voor wat betreft toeschouwersaantallen als in negatieve zin voor wat betreft het netto resultaat. Wij zijn in gesprek met deze clubs om te kijken op welke wijze de CED kan helpen om de financiële effecten van een degradatie zo goed mogelijk te managen. Uit onze eigen gedetailleerde analyse met het oog op het 5-jarenplan, komt naar voren dat clubs die meerdere jaren binnen de Jupiler League actief zijn een sterke kostenbegrotingsdiscipline kennen. Hierop voortbordurend hebben we de handen ineen geslagen om de aankomende jaren best practices met elkaar te delen en financiën te monitoren vanuit een sterke collectieve basis. Het creëren van een gezonde en sterke Jupiler League is daarbij het uitgangspunt. Voor alle clubs binnen de divisie een goede ontwikkeling.'

Bekijk hier de infographic met de kerncijfers van beide divisies.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken