Hoe Chinese bedrijven het voetbal veroveren

  • Sponsoring
  • 7 okt 2016 @ 12:35
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • SportZakelijkOnderzoekVoetbal

China verovert het voetbal. Niet sportief, maar wel commercieel. Gesteund door overheidsbeleid drukken Chinese bedrijven een steeds grotere stempel op de wereldwijde sportindustrie, en dan met name voetbal. Sponsoring, overnames, partnerships... Hoe kunnen voetbalclubs hier optimaal op inspelen? Daarover publiceerde Nielsen Sports het rapport 'China and Football.'

Voetbal is hot in China. De laatste drie jaar is de interesse met meer dan 4% gestegen. In Chinese steden steeg de interesse zelfs met 31%. Dit is mede het gevolg van toenemende investeringen in sport, gestimuleerd door overheidsbeleid, zo constateert Nielsen Sports in het nieuwe rapport ‘China and Football’

Chinese investeerders spelen een steeds grotere rol in de voetbalindustrie. ADO Den Haag kwam in 2014 als eerste professionele voetbalclub in Europa (deels) in handen van een Chinees bedrijf: Vansen International Sports Company. Twee seizoenen later is dit aantal gestegen naar 13. Chinese investeerders hebben aandelen in topclubs als AC Milan, Internazionale, Atletico Madrid en Manchester City. 

'China drukt stempel op sportindustrie'

Sebastiaan Westerhout, managing director van Nielsen Sports Nederland: 'Gestimuleerd door overheidsbeleid drukken Chinese bedrijven een steeds grotere stempel op de wereldwijde sportindustrie. Daarin heeft voetbal als meest populaire en zichtbare sport de grootste aantrekkingskracht. Europese clubs vallen vaker in Chinese handen en een club als Ajax weet grote Chinese sponsoren aan zich te binden. Ondertussen trekt de Chinese Super League voor heel veel geld grote sterren als Hulk en Graziano Pellè aan.'

De groeiende interesse in China opent de ogen van grote Europese clubs. Nieuwe Chinese fans bereiken is onderdeel van het clubbeleid. Daarbij werken ze samen met lokale mediapartners om content van hun club te verspreiden in Chinese regio’s.

Met 127 miljoen fans is Real Madrid het meest gevolgde Europese team in China. Ze sloten inmiddels een partnership met Guangzhou Evergrande. Een club die in 2015 twee keer meer geld uitgaf aan internationale transfers dan welke andere club in de Chinese Super League. Real Madrid en Guangzhou Evergrande werken samen bij de ontwikkeling van een trainingscomplex met 50 velden. In 2030 moet China één veld per 10.000 inwoners hebben, zo heeft de Chinese overheid zich ten doel gesteld. Na Real Madrid zijn Internazionale en AC Milan de meest gevolgde clubs – niet toevallig allebei clubs met Chinese eigenaren.

Chinese fan is trouw aan meerdere clubs

Nu clubs vaker naar China kijken, krijgen ze ook te maken met een ander type fan. Onderzoek van Nielsen Sports laat zien dat een fan in China sport op een andere manier beleeft dan in andere landen. Fans volgen bijvoorbeeld veel vaker meerdere clubs. Daarnaast is het sociale aspect van sportbeleving in China nog groter dan in andere landen. Waar Europeanen vaker één club fanatiek volgen, ziet de Chinese fan voetbal vooral als een platform dat mensen samen kan brengen.

De Chinese interesse in voetbal is er. Voor clubs ligt de uitdaging vooral in het bereiken van de Chinese voetbalfan op de juiste manier, concludeert Nielsen. Lees het rapport 'China and Football' hier




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken