Personalisatie en transparantie in b2b e-commerce
- B2b
- 20 apr 2016 @ 14:00
- Link
-
Michiel Schipperus
CEO & Managing Partner
Sana Commerce - Sales
- 20 apr 2016 @ 14:00
- Michiel Schipperus
Ontvangt u wel eens nieuwsbrieven van bedrijven met daarin aanbiedingen voor precies die producten die u eerder op hun website bekeken hebt? Dit is slechts een voorbeeld van gepersonaliseerde marketing die gericht wordt op de consument van vandaag. Het helpt retailers om meer contactmomenten met consumenten te creëren en het helpt consumenten de beste deals te krijgen.
Dankzij innovaties in informatie technologie is klantgedrag in vergelijking tot een paar jaar geleden sterk veranderd. Klanten zijn tegenwoordig gewend via elk kanaal op smartphone, tablet of desktop, elk product op elk moment aan te kunnen schaffen. Het ligt natuurlijk voor de hand dat ze dit gemak ook op het werk willen hebben. Multi-channel b2b e-commerce, het aanbieden van uw producten via een online sales portal geïntegreerd met de traditionele verkoopkanalen, lijkt op online shoppen zoals consumenten dat doen, maar zit iets ingewikkelder in elkaar.
Informatie 24/7 beschikbaar
B2b klanten hebben bij het plaatsen van een bestelling veel gedetailleerde informatie nodig. Daarbij kunt u denken aan voorraadstatus, real-time beschikbaarheid per kleur, grootte, of welke variant per product ook en levertijden. Uit gewoonte en gemak pakken b2b klanten vaak nog steeds de telefoon om productinformatie op te vragen, bestellingen te plaatsen of te wijzigen en orderhistorie in te zien. Door al deze informatie en functionaliteiten realtime beschikbaar te maken in een online verkoopportaal, dat toegankelijk is op verschillende mobiele apparaten en de desktop, hebben uw klanten deze informatie 24/7 voor handen. Hierdoor neemt de druk op uw salesafdeling af en zult u efficiënter kunnen gaan werken.
Transparantie op alle kanalen
Groothandelaren en fabrikanten hebben met betrekking tot hun assortiment, prijsstelling en kortingen, aparte afspraken met elke afzonderlijke klant. Daarom is het een stuk lastiger om B2B klanten een ‘zakelijke gepersonaliseerde’ ervaring te geven. Alleen wanneer deze aspecten op uw sales portal voor zowel uw zakelijke klanten als voor uw medewerkers volledig transparant zijn, zullen zij de bestaande kanalen zoals telefoon of fax beginnen te vervangen.
B2b e-commerce kan simpel zijn
Het opzetten van een sales portal met ‘zakelijke gepersonaliseerde’ functies dat ook op uw ERP systeem aansluit (of spiegelt), is complex. Dit lijkt de reden te zijn waarom veel bedrijven twijfelen bij het zetten van de eerste stap in de richting van hun multi-channel B2B strategie. Deze complexiteit kan overwonnen worden door het ‘multi-channel’ aspect op een juiste manier te benaderen, bijvoorbeeld door uw ERP als beginpunt van uw b2b webwinkel te nemen en een webwinkel te ontwikkelen die zich binnen uw ERP systeem bevindt. Met deze benadering kan er een systeem worden geleverd waarin uw klanten altijd de juiste en meest actuele informatie zien en zullen ze zich begrepen voelen in hun aankopen.
Toevoeging op bestaande kanalen
Het online verkoopkanaal moet door organisaties echt gezien worden als een toevoeging op de la bestaande verkoopkanalen. Wanneer klanten gewend raken aan het gebruik van de online salesportal om bestellingen te plaatsen en informatie op te vragen zal dit de klanttevredenheid sterk verbeteren. Daarnaast zal het de salesafdeling ontlasten en is er meer ruimte om efficiënter te werken en sterkere relaties met de klanten aan te gaan. Uiteindelijke zullen deze veranderingen bijdragen aan een groeiende (online omzet).
Zorg dat u gebruikmaakt van de mogelijkheden van een b2b-multi-channel strategie en een B2B online sales kanaal voor uw klanten en verwonder ze met het gemak van online shoppen, ook onder werktijd!
-
Michiel Schipperus
- Werkt bij: Sana Commerce
- Functie: CEO & Managing Partner
- Website:http://www.sana-commerce.com/nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- 'Feyenoord is een prachtig merk met een gigantisch bereik'
- Nieuwe campagne Saxo focust op prijsstelling
- Efteling opnieuw Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- Kantar: leidraad voor merkgroei
- Merkstrateeg Michel van Velde deelt ervaringen in podcast
- Tim Zuidgeest van Unravel: 'Budget is geen reden meer om...
Laatste Nieuws
- Klantvertrouwen topprioriteit... 24-05-2024
- MarketResponse en Randstad over Gen... 24-05-2024
- 'Ons vak is binnen nu en twee jaar... 22-05-2024
- Validators lanceert Share of Content21-05-2024
- Merkstrateeg Michel van Velde deelt... 16-05-2024
- 'Ons onderbewuste verraadt wat we... 16-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing