UvA-studenten bedenken businessmodel Manutan

  • Bureaus
  • 8 mei 2014 @ 10:12
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • StrategieZakelijkInnovatie

Leverancier van kantoorartikelen Manutan, voorheen Overtoom, timmert aan de weg. Eerst was er de rebrandingscampagne met 'change manager' Bob de Haan (een typetje van Jeroen van Koningsbrugge), dezer dagen laat het bedrijf UvA-studenten meedenken over haar businessmodel. Vanmiddag worden de beste twee ideeën aangescherpt in een innovatie-sessie met de Manutan-directie. Een slimme marketingstunt, maar wel bedoeld om echt mee aan de slag te gaan. Zo overweegt het bedrijf startups te gaan ondersteunen.

Manutan vroeg eind maart studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam mee te denken over haar businessmodel. Onder leiding van Ed Peelen onderzochten ruim 50 studenten nieuwe invullingen voor de missie van Manutan ‘Ondernemen voor een betere wereld’. Inmiddels zijn er meer dan twintig verschillende ideeën gepresenteerd. Twee ervan worden vanmiddag met de directie van Manutan verder aangescherpt. Dit gebeurt in een sessie in Amsterdam met early innovators op dit vlak, zoals Peerby, Floow2, The Startup Network en Ideate.

Volgens Peelen, die namens de UvA de leiding had over dit project, paste de onderzoeksvraag van Manutan uitstekend in de opleiding van de studenten. 'Hele tastbare manieren vinden om conscious business meer invulling te geven, was de uitdaging. Ik ben verrast door de grote hoeveelheid ideeën. Twee sprongen er voor ons uit.'

Marketing director Arie van Dusseldorp van Manutan licht toe: 'Het eerste initiatief draait om het bewuster gebruik van bedrijfsbenodigdheden. Denk aan een concreet platform voor reparatie, recyclen, lenen, huren, verhuren en/of tweedehands beschikbaar stellen. Initieel betekent dat voor ons minder verkopen, maar het is optimaal en oprecht meedenken met de klant. En dat is volledig in lijn met onze visie.'

Het tweede initiatief heeft vooral betrekking op het ondersteunen van startups. 'Jonge bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid, die aansluiten bij het gedachtegoed van Manutan, willen we graag ondersteunen met facilitair startkapitaal. En dan heb ik het dus over die stoel, werktafel en gereedschap voor bijvoorbeeld een startup in de maak-industrie.' 

Voor Manutan en de UvA zijn het geen mooie ideeën die vervolgens op de plank komen te liggen. Van Dusseldorp: 'Wij gaan direct met de ideeën aan de slag. Morgen hebben we een sessie met onze directie en met early innovators als Peerby, Floow2, The Startup Network en Ideate. We kunnen veel van ze leren en we kunnen elkaar helpen om dingen snel in gang te zetten. Ook de UvA blijft nauw bij de ontwikkelingen betrokken.'

De afgelopen maanden werkte Manutan hard aan naamsbekendheid in Nederland. Behalve een nieuwe naam werd ook de missie ‘Ondernemen voor een betere wereld’ volop gecommuniceerd. Van Dusseldorp: 'We willen de wereld echt verbeteren door het bewust zaken doen te stimuleren, te faciliteren en daartoe ook hele concrete stappen te zetten. Ten eerste door meer persoonlijke aandacht en advies voor onze klanten, ten tweede door 40.000 producten die het werk makkelijker, veiliger en socialer maken en ten derde door volop te investeren in onze medewerkers en werkomgeving. Het betrekken van studenten bij de visie van Manutan is één van de activiteiten die Manutan onderneemt om bewuste relaties met haar omgeving aan te gaan.' 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken