Pseudo-onderzoek naar contentmarketing
- Content
- 7 okt 2013 @ 14:36
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Onderzoek
- 7 okt 2013 @ 14:36
- Redactie Contentmarketing
"Ik vraag speciale aandacht voor de stortvloed van pseudo-onderzoekjes waar we door geteisterd worden. Niet zelden zijn ze uitgevoerd door de afzender die commercieel belang heeft bij de resultaten van zo’n ‘onderzoek’." Reg van Steen, directeur TNS NIPO accountgroep B2B, waarschuwt op platformcontent.nl voor evangelisten in contentmarketing. Hij speelt zelfs het alom bekende Content Marketing Institute de zwarte piet toe.
Ik geef het je te doen als marketing of sales manager in B2B: hoe vind je je weg in het oerwoud van meningen, adviezen, modellen en hypes. Dan doel ik niet zo zeer op de vele honderden, wat zeg ik, duizenden blogs van zelfbenoemde goeroes, zzp-ers en consultants in B2B. Want toegegeven, eigenlijk valt deze blog daar ook onder. Nee, ik vraag speciale aandacht voor de stortvloed van pseudo-onderzoekjes waar we door geteisterd worden. Niet zelden zijn ze uitgevoerd door de afzender die commercieel belang heeft bij de resultaten van zo’n ‘onderzoek’.
‘Laat me een voorbeeld geven: het Content Marketing Institute. De naam suggereert dat het een onafhankelijk instituut betreft. Het is evenwel gewoon een onderneming die consultancy, boeken en evenementen verkoopt op het terrein van CM (Content Marketing, red.). Marketeers kunnen zich gratis bij het platform van CMI aansluiten. Je zou het kunnen vergelijken met de supportersclub van Ajax.
Content evangelie
Het is het goed recht van CMI om het evangelie van de content marketing te verkondigen (zoals supporters luidkeels Ajax aanmoedigen). Daarvoor laat CMI geen kans onbenut, het doel heiligt de middelen. Een van die middelen is het uitvoeren van pseudo-onderzoek naar het gebruik van CM door marketeers.
Dergelijk onderzoek doen ze steevast onder hun aangesloten leden (en die van MarketingProfs, eigenlijk van hetzelfde laken een pak). En verklaren de bevindingen vervolgens van toepassing op de gehele doelgroep van marketeers. Om de vergelijking door te trekken: de fanclub van Ajax doet onderzoek onder haar aangesloten supporters en concludeert vervolgens dat alle Nederlanders dol zijn op Ajax.
Doorgeprikte wijsheid
Zo publiceerde CMI dit voorjaar een onderzoek naar gebruik van content marketing in B2C ten opzichte van B2B. Het zou aantonen dat 28% van B2C marketingbudgetten besteed wordt aan Content Marketing, tegen 33% in B2B. Boodschap: als jouw marketingbudget aan CM minder dan 28% besteedt in B2C of 33% in B2B, dan wordt het hoog tijd die achterstand in te halen. Neem dus contact op met het CMI, want die willen je wel een handje helpen met het spenderen van dat budget.
CMI verspreidt onzin
Maar laten we eens even rekenen. Unilever, P&G en Coca-Cola hebben opgeteld een marketingbudget van zo’n $ 15 miljard. Alleen al deze drie zouden dus bijna $ 4 miljard aan CM besteden. Hoe doen ze dat? Hele tv-netwerken opkopen? CMI stimuleert de verspreiding van deze onzin (want dat is het) door hapklare ‘tweetabele stats’ klaar te zetten die iedereen de wereld in kan sturen. Helaas gebeurt dat ook. Zelfs een Nederlandse hoogleraar hanteerde bovenstaande cijfers als bron (nieuw academisch dieptepunt). Het zou om te lachen zijn als het niet om te huilen was.
Marketing en sales managers kunnen twee wijze lessen uit dit alles trekken:
Reg van Steen is bij TNS NIPO verantwoordelijk voor een team dat opdrachtgevers in B2B-markten bedient. Daarnaast is hij voorzitter van het platform NIMA B2B.
Bron: platformcontent.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing