[Branded Content Event] 'Juist de jonge YouTube-talenten inspireren mij'
- Content
- 15 jan 2016 @ 09:00
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - InterviewBranded contentBranded Content Event
- 15 jan 2016 @ 09:00
- Redactie Contentmarketing
Kanalen zoals video en beheerders die vloggers en YouTube-kanalen aanbieden zijn steeds meer in opkomst. Vraag is alleen: wat is goede (branded) content en hoe belangrijk is het oprechte merkverhaal? Op het Branded Content Event, dat 4 februari plaats vindt in DeFabrique in Utrecht, gaan we in op de vraag wat de next generation van (branded) content wordt. Spreker Marjolein Ruitenbeek, als senior accountmanager branded content onder andere verantwoordelijk voor de commerciële non spot-exploitatie van TV- en digitale formats voor de RTL-zenders, vertelt waarom uw aanwezigheid op dit event voor u belangrijk kan zijn.
Wat is in jouw ogen goede (branded) content die bijdraagt aan de doelstellingen van het merk die tegelijkertijd relevant is voor de doelgroep (definitie)?
De match tussen product en content - sponsorfit - is essentieel. Het kan een functionele match zijn dankzij producten, locaties of thema’s die ingezet kunnen worden, maar ook de emoties in een format kunnen perfect aansluiten bij de merkwaarden. Daarnaast moet zowel de doelgroep als het merkverhaal aansluiten op de content, zodat het merk op een natuurlijke wijze in het verhaal geïntegreerd wordt en toegevoegde waarde heeft. Zoals bijvoorbeeld Praxis bij Eigen Huis En Tuin, Jumbo en het Juichpak bij Roy Donders en de Renault Kadjar bij Extreme Roadtrip.
Hoe belangrijk is het merkverhaal bij branded content?
Voor een succesvol partnership is het essentieel dat het merkverhaal aansluit bij de inhoud van de content en zijn doelgroep. Dit is eigenlijk de basis waaruit je het concept ontwikkelt: wat zijn de doelstellingen, welke merkwaarden moeten we uitdragen en wat is de communicatieboodschap? Vervolgens ontwikkelen we een creatief concept en bepalen de mediastrategie en bijbehorende communicatiemiddelen: hoe brengen we het merk in beeld en hoe kunnen we het publiek activeren? Dit moet naadloos aansluiten bij het merkverhaal van de adverteerder.
Is goede branded content de heilige graal om adblockers mee te omzeilen of wordt dit zwaar overschat?
Afhankelijk van de doelstelling kiest een adverteerder voor een bepaalde communicatiestrategie en -middelen of combinatie van uitingen. Branded content is niet per se een alternatief voor online video advertising of display advertising. Wel zien we dat (mede door de opkomst van adblockers) adverteerders steeds meer op zoek zijn naar relevante content-oplossingen om hun boodschap te laten landen bij specifieke doelgroepen.
Hoe weten we welke (branded) content de doelgroep interessant vindt?
Bij RTL hebben we jarenlange ervaring met (branded) content en doen we veel onderzoek, zoals sponsoreffectmetingen. Daarnaast wordt data steeds belangrijker om te zien wat (online) trending is en naar welke content vraag is onder specifieke doelgroepen.
Wat kunnen we leren van gevestigde contentmakers die weten welke content de doelgroepen boeit en bindt? Misschien heb je paar klinkende voorbeelden die jou en dus ons inspireren.
Gevestigde contentmakers zijn ijzersterke storytellers en weten als geen ander hoe je een kijker kunt meenemen in een verhaal. Hoe moet je een storyline opbouwen om het publiek te boeien en aan je te binden? Hierdoor zijn zij goed in het bedenken van creatieve oplossingen om commerciële boodschappen naadloos te verweven in de content waardoor het geheel samensmelt en elkaar versterkt. Wat mij inspireert zijn niet per se de grote gevestigde contentmakers maar juist ook jonge YouTube-talenten met enorme fanbases. Met online content weten zij millennials aan zich te binden. Met RTL MCN en Concentrate (i.s.m. Axe en Lenovo) maken ook wij onze eerste succesvolle branded content stappen op dat vlak.
Hoe weet je als merk, dat branded content wil maken, met wie je moet samenwerken?
Branded content is de juiste keuze voor meer merkbekendheid, een positieve merkassociatie, het laden van een merk en hogere verkoopresultaten. Met wie moet je samenwerken? Met RTL natuurlijk. We kunnen je merk laten meeliften op succesvolle bestaande formats maar ook een tailor made 360-graden concepten ontwikkelen, afgestemd op doelstellingen, doelgroep en wensen.
Wat wordt in jouw ogen de next generation (branded) content? Welke richting schuift het vak op?
Multiscreen, nog meer digital first concepten, nog meer integratie met social media, data driven content (persoonlijk en getarget), van korte campagnes naar duurzame samenwerkingen, realtime en interactief, curatie, meer focus op distributie en resultaat gedreven branded content.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
- spreker
- TV
- YouTube-kanalen
- RTL
- merkverhaal
- next generation
- Marjolein Ruitenbeek
- vloggers
- formats
- beheerders
- content
- video
- branded content
- Branded Content Event
- event
- DeFabrique
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe vuurwerkcampagne... 19-12-2024
- Interview: Van saaie snijboon tot... 17-12-2024
- Interview: 'Jongeren willen geen... 16-12-2024
- Interview: Hema verovert TikTok met... 12-12-2024