Onderzoek: ondernemers bloggen zonder plan

  • Content
  • 27 jan 2017 @ 11:37
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekBloggenContent

Slechts 22 procent van de bloggende bedrijven heeft een helder plan of duidelijke contentstrategie bij het bloggen, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van contentmarketingbureau Contany.nl. Opvallend, want uit het onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven juist investeren in het publiceren en promoten van die blogs.

Op de vraag of de ondernemer een vooraf opgestelde contentstrategie heeft, antwoordde 29 procent helemaal geen plan te hebben, 42 procent 'een beetje' en zeven procent heeft 'geen idee'. Hieruit concludeert Contany.nl dat het merendeel van de respondenten niet of onvoldoende nadenkt over zaken als doelen, verwachtingen en concurrentieanalyse. 'Door de snel groeiende concurrentie op het gebied van online content zal het bloggen daardoor niet effectief zijn of zelfs helemaal zijn doel missen.' 

Beginfase moeilijk
Nog meer resultaten: van de ruim 300 responten gaf 79 procent aan één of meerdere blogposts te hebben gepubliceerd op hun website. 'Opvallend is dat bijna een derde van de bloggende bedrijven slechts één tot tien blogs heeft. Geconcludeerd kan dus worden dat het moeilijk is om voorbij de beginfase te komen', aldus het bureau. En: nog eens een derde van de bloggende respondenten heeft juist meer dan vijftig blogposts geschreven. 'Dit duidt erop dat bloggen op termijn zijn vruchten afwerpt. Zien bedrijven het aantal bezoekers groeien, dan is dat blijkbaar voldoende motivatie om door te gaan met publiceren van online content.'

Onderzoek
In totaal is de online survey ingevuld door 317 respondenten, die voornamelijk zijn benaderd via e-mail, LinkedIn en Facebook-groepen. Hetzelfde onderzoek gaat Contany.nl vanaf nu jaarlijks herhalen, zodat inzicht kan worden gekregen in trends en ontwikkelingen op het gebied van bloggen.   

 

Ga voor meer informatie plus infographic naar de website.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken