Stelling van de week: kosteloos pitchen voor bureaus is de normaalste zaak van de wereld
- Content
- 13 feb 2017 @ 10:57
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentPitches
- 13 feb 2017 @ 10:57
- Lucas Boon
Documentairemaker Teun van de Keuken is op z'n zachtst gezegd niet blij. Maar bureau eigenaar Jasper van Zandbeek ook niet. Eerstgenoemde beschuldigt het bureau ervan te moeten betalen voor een pitch, terwijl Zandbeek Van de Keuken slechts heeft gevraagd of hij open zou staan voor een mogelijke samenwerking.
Reden voor Van de Keuken om daarover te publiceren in de Volkskrant. Vraag die het echter oproept: kunnen we hier werkelijk spreken van een 'oneerbaar voorstel'? Het staat een (content)bureau toch volledig vrij een documentairemaker of wie dan ook te vragen voor een mogelijke samenwerking?
Brengt ons tot de stelling: kosteloos pitchen voor bureaus is de normaalste zaak van de wereld
Ons panel dat zich over deze stelling buigt:
- Aart Lensink - LVB Networks
- Bert Groothand - Platform Content
- Ab Talmon - StoryMail
- Lucien Luijkx - Contany.nl
Aart Lensink: 'Als een freelancer voor een kopje koffie geld wil, is dat geen probleem'
Als bureau doen we vaak mee aan pitches. In ongeveer de helft van de gevallen krijgen we een pitchvergoeding. Dus ook heel vaak niet. Voor de afweging om mee te doen, maakt het in de praktijk eigenlijk niet veel uit. Je kijkt vooral naar de klant en vraagstelling. Als je denkt dat het goed past, doe je mee. Omgekeerd huren wij ook weleens freelancers in. Maar die hoeven niet te pitchen, omdat we vaak weten wat die persoon kan en waar we hem voor nodig hebben. Als we hele grote opdrachten bij een freelancer neerleggen, gaan we eerst koffie drinken en over de opdracht praten. Kijken of het past en of we op één lijn zitten. Als een freelancer voor die kop koffie geld wil, is dat geen probleem. Aan het eind van het gesprek besluiten we of we met elkaar in zee gaan.
Bert Groothand: 'Gevalletje: dit bevalt me niet en dan begin ik maar te schelden'
Obscene proposities, schaamteloosheid, oneerbaarste voorstel... Termen die allemaal voorbij kwamen in de column van Van de Keuken. Gaat het over kinderporno of over een uitnodiging voor een facistische bijeenkomst? Welnee, het ging over een uitnodiging van een bureau voor meneer Van de Keuken om kennis te maken en eens over wat ideeën over een documentaire te praten. Hoe verzin je het om dan met dit soort kwalificaties te komen? Iemand uitnodigen voor een kennismakingsgesprek waarbij ook wat ideeën over en weer worden gedeeld om elkaar te leren kennen, schandelijk! Overigens krijgen de tv-producenten gaandeweg ook nog even een veeg uit de pan. Blijkbaar heeft de columnist erg nare ervaringen...
Concreet: ik vind dat we moeten proberen om voor pitches inderdaad geld te betalen; het is iets té gemakkelijk altijd iedereen maar dure presentaties te laten verzorgen zonder enige vorm van vergoeding. Maar deze column was er eentje in de categorie: dit bevalt me niet en dan begin ik maar meteen met schelden. De nieuwe mode. En dat schelden vind ik nóg erger dan iemand uit te nodigen voor een kop koffie om eens kennis te maken. Ja, mensen moet je betalen voor geleverde diensten, maar om meteen de vragende partij uit te maken voor 'iemand die in zijn jeugd in een vat met holle frasen is gevallen', geeft alleen maar aan dat deze columnist zich blijkbaar niet heeft verdiept in waar het echt om gaat. En een leuk stukje leverde het al helemaal niet op. Obsceen of schaamteloos misschien?
Ab Talmon: 'Tijd om hier eens een einde aan te maken'
Oneens. Deze video laat dat perfect zien. Wij maken deze situatie ook elke dag mee, maar helaas is de realiteit een stuk weerbarstiger. De volgende quote uit de video zou de basis moeten zijn: 'How do you get clients?' 'Customers trust me and they like the quality of work I do.' Onbetaald werk ten behoeve van een pitch dus niet. Het concept is van een creatief idee het grootste goed en wil je dus niet van te voren gratis moeten vertellen. Wij zeggen nee tegen spec, ofwel onbetaald werk ten behoeve van een pitch. Het is tijd dat we hier met z'n allen eens een einde aan maken.
Lucien Luijkx: 'Wantrouwend antwoord geen basis voor samenwerking'
Ik kan mij vinden in de twijfels van Teun om op het voorstel in te gaan. Ik heb ook meerdere keren meegemaakt dat iemand puur op gesprek kwam om te 'vissen'. Aan het type vragen kun je al snel afleiden of iemand echt geïnteresseerd is of puur komt voor jouw advies en er mee aan de haal gaat. Overigens vind ik dat niet erg, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je een aantal vragen hebt waar je met een expert over wilt sparren, maar houd niet de schijn op dat er een opdracht in zit.
Ik stel wel mijn vraagtekens bij de aanpak van Teun. Misschien is dit namelijk wel een hele normale manier om de juiste partner te selecteren. Hij zou op z'n minst met een eigen voorstel kunnen komen, waarin hij niet direct alle informatie weggeeft, maar het voor de andere partij duidelijk is wat zijn meerwaarde kan zijn. Hij komt zelf niet met een alternatief, maar geeft in plaats daarvan een wantrouwend antwoord wat geen basis is voor een samenwerking.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- aart lensink
- bert groothand
- volkskrant
- storymail
- lvb networks
- zandbeek
- platform content
- teun van de keuken
- ab talmon
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing