Jongeren weten te weinig over "geldezels"

Jongeren weten te weinig over "geldezels"
  • Content
  • 19 sep 2024 @ 07:45
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bijna 1 op de 10 jongeren is ooit benaderd om als “geldezel’ zijn of haar pinpas of bankrekening uit te lenen aan criminelen. 7 op de 10 jongeren weet niet dat de pakkans groot is of wat de gevolgen kunnen zijn. Daarom start de Nederlandse Vereniging van Banken een bewustwordingscampagne.

Ruim 2 op de 3 jongeren zien op social media wel eens advertenties of andere berichten voorbij komen om snel geld of spullen te verdienen. Dit soort tactieken worden vaak door criminelen ingezet om jongeren als geldezel te lokken. Maar jongeren weten niet altijd dat zij gebruikt worden door criminelen. Marco Doeland, Teamlead Veiligheid bij de NVB: ‘Veel jongeren beseffen niet dat het geld in veel gevallen regelrecht afkomstig is van slachtoffers van online fraude en dat geldezels aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade. Dus je denkt makkelijk 50 euro te verdienen, maar moet vervolgens nog jaren duizenden euro’s terugbetalen.’

Onderzoek
De cijfers komen uit een onderzoek over ‘geldezelen’ dat in augustus 2024 is uitgevoerd door Verian in opdracht van de NVB. Aan de representatieve steekproef deden 258 Nederlanders van 18 tot en met 25 jaar mee. De cijfers zijn aanleiding voor de meerjarige campagne ‘Herken fraude. Voorkom fraude.’. Daarmee wil de NVB mensen bewust maken van veel voorkomende fraudevormen, zodat ze zich daar beter tegen kunnen weren. Geldezels vormen een belangrijke schakel bij online fraudepraktijken. Want als criminelen hun slachtoffers zover krijgen om geld over te maken, dan hebben ze een bankrekening nodig om bij het geld te kunnen. Door de bankrekening van een geldezel te gebruiken blijven criminelen anoniem en kunnen ze toch bij het geld.

Geldezels makkelijk opgespoord
Jongeren onderschatten de pakkans van een geldezel, maar een geldezel is makkelijk opgespoord. Doeland: ‘Als het slachtoffer van de fraude zich meldt bij de bank of politie, dan kan de bank direct zien naar wie het geld is overgemaakt. Dan loop je dus altijd tegen de lamp.’ Jongeren die op het aanbod van criminelen ingaan nemen dus een groot risico, zegt Iris Koster, werkzaam in het team digitale criminaliteit van de Politie Midden-Nederland. “Het is schokkend dat zoveel jongeren het risico zo laag inschatten. Als wij onderzoek doen na een aangifte van fraude of omdat we een fraudeur op het spoor zijn, komen we heel snel bij de geldezel uit. Dat is een kwestie van ‘follow the money’. Dan is de pakkans 100 procent. ” 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken