De Nederlandse Contentmarketing Top 19 [Deel 1]

De Nederlandse Contentmarketing Top 19 [Deel 1]
  • Content
  • 16 jan 2014 @ 10:30
  • Link
  • Robbert Zantinge
    Robbert Zantinge

    directeur
    ZB Communicatie & Media
  • Branded contentDigitaalPrint

Wat zijn de beste Nederlandse contentmarketingcases van 2013? Lees en bekijk de fantastische voorbeelden van onder meer KLM, het Rijksmuseum en Tenue de Nîmes. Ze worden voorgedragen door topmensen van onder meer KPN, Philips en gespecialiseerde bureaus. Hieronder de eerste negen. Binnenkort deel 2 met nog eens tien cases.

1) Thomas Marzano, Global Head of Brand Design van Philips

Google Glass Development Day (NU.nl) 
‘NU.nl wilde met dit event ideeën ontwikkelen voor mogelijke nieuwsdiensten voor Google Glass. Door de hackathon te crowdsourcen en open te delen (met een niche doelgroep van designers, ontwikkelaars, tech- en nieuwsnerds) ontstond een vorm van storytelling met een halo-effect op een bredere groep.’
 



2) Ebele Wybenga, spreker, journalist (NRC, Adformatie) en schrijver van The Editorial Age

Journal de Nîmes (Tenue de Nîmes) 
‘De Amsterdamse denimwinkel Tenue de Nimes maakt een Engelstalig eigen tijdschrift dat ook in het buitenland hoge ogen gooit. Voor de printeditie moet je naar de winkel, de online versie verleidt mensen om naar hun webshop te komen. Het blad wordt gemaakt met meer stijl dan geld. Journal de Nîmes pusht geen producten, maar creëert een gemeenschap van mensen met dezelfde smaak.’ 



3) Kees Diamant, hoofdredacteur concernmedia UWV

Blogsite MijnMoment (Punkmedia)
‘MijnMoment bestaat uit een sterk groeiend aantal bloggers dat een steeds groter netwerk vormt (ook zakelijk). Zij zijn bereid hun diepste zielenroerselen te delen en zich kwetsbaar op te stellen. Er zitten juweeltjes tussen. Oprichter van MijnMoment is journalist/fotograaf/videomaker Henk-Jan Winkeldermaat. Hij koppelt er een zakelijk doel aan, bijvoorbeeld door via zijn site Punkmedia te laten zien hoe je jezelf kunt presenteren.’

De meest gelezen Momenten met onder meer Jojanneke van den Bosch.
 

4) Gert Hans Berghuis, partner @ Fabrique 

100 dagen kunstwerken op Facebook (Rijksmuseum)
‘In de aanloop naar de grand opening postte het Rijks 100 dagen lang beelden van kunstwerken op Facebook. Binnen de clutter van selfies en vakantiefoto’s op Facebook, hadden de kunstwerken een geweldige visuele aantrekkingskracht. Geen ontploffingen, flashmobs en complexe videostunts, maar de kunst zelf het werk laten doen. De bezoekersaantallen van het nieuwe Rijks (en de website) ontploften wél...’
 

5) Coen Olde Olthof, Senior Vice President Marketing & Online bij KPN

Even ECHT Apeldoorn bellen (Centraal Beheer Achmea)
‘Wat ik zo goed vind is dat Centraal Beheer Achmea in deze case (in tegenstelling tot de meeste contentmarketingcampagnes) haar eigen personeel en callcenter de hoofdrol laat spelen. Het resultaat is bijzonder grappig. Het legt bovendien de fundamenten van de bedrijfscultuur bloot: medewerkers van Centraal Beheer Achmea hebben een buitengewoon hoge persoonlijke loyaliteit naar hun klanten.’
 



6) Sak van den Boom, senior expert contentmarketing 

Morgen (ABN AMRO)
‘Het in 2013 geïntroduceerde interne communicatieplatform Morgen ondersteunt de externe merkbelofte “De bank anno nu.” Binnen het platform biedt Morgen e-zine (8x per jaar) context en achtergronden bij de strategie. Het is een follow up van het (strategische) kwartaalthema dat wordt behandeld in het Morgen print magazine. Thema’s worden, zowel bankbreed als businessline-specifiek, relevant en concreet gemaakt. Morgen is prachtig: de strategie klopt, de inhoud is goed en de vormgeving van hoog niveau.’

7) Peter Kerkhof, bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam

iPad-app van KLM
‘In de eerste week van 2014 gelanceerd, maar ik nomineer ‘m toch: de nieuwe iPad-app van KLM. Waarom? Die laat mij een vlucht boeken in een omgeving die uitnodigt tot meer. Ik kan zien waar op de wereld mijn Facebook-vrienden zich bevinden en wat het kost om daar volgende week te komen. Ik kan zoeken naar bestemmingen waar het minimaal 20 graden is of tickets die niet meer kosten dan 300 euro. De app biedt heldere informatie en zeer relevante entertainment.’
 



8) Aart Lensink, directeur LVB Networks

Kerstoffensief (Albert Heijn)
‘Het kerstoffensief van AH. KerstLukt, inclusief een nieuwe site met video's en kerstrecepten. Miljoenen bezoekers. Fantastisch ook wat ze met Allerhande doen. Ze lopen nooit voorop, maar als ze iets doen, dan doen ze het goed.’

9) Roos van Vugt, senior strategist @SocialEmbassy 

Facebook community (Nutella)
‘Nutella laat al op Facebook zien dat mooie content essentieel is om de dialoog met fans gaande te houden. Heel krachtig vind ik dat Facebook gekoppeld is aan een blog dat niet alleen van Nutella is, maar ook van de fans. Het is voor fans een podium om te laten zien wat ze allemaal doen met Nutella en hoe gek ze zijn op het merk. Engagement en bereik zijn enorm als de combinatie wordt gemaakt met het blog.

Dit was deel 1. Deel 2 van de Top 19 lees je binnenkort hier op MarketingTribune. Daarin de cases van topmensen van onder meer KLM, PGGM en RTL.

De ‘Nederlandse Contentmarketing Top 19’ is samengesteld door Robbert Zantinge.
 

Robbert Zantinge

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken