Content marketing showcase: 'Stripe up your life' van Stabilo

  • Content
  • 29 sep 2014 @ 12:27
  • Link
  • Suzanne de Bakker
    Suzanne de Bakker

    docent Master Corporate Communicatie
    Universiteit van Amsterdam
  • Branded contentVideo

Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel op Marketingfacts. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? Natuurlijk wel! Er zijn een aantal contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. De komende tijd zal ik ze hier bespreken en vandaag beschrijf ik 'Stripe up your life' van Stabilo

Het pennenmerk Stabilo is vorig jaar aan de slag gegaan met contentmarketing. Op het branded YouTube-kanaal ‘Stripe up your life‘ zijn korte documentaires geplaatst van artiesten die een pen gebruiken in hun creatieve proces en de komende tijd verschijnen ook nieuwe video’s. In die video’s wordt een kijkje achter de schermen gegeven om te achterhalen wat hen inspireert en hoe ze tot hun succesvolle creaties komen. Een aantal van deze artiesten zijn rapper Keizer, mode-ontwerpster Ilja Visser en blogger Cynthia Schultz (MissLipgloss).

Ondanks dat het verschillende typen zijn met uiteenlopende interesses, hebben ze wel met elkaar gemeen dat ze creatief bezig zijn. En elke artiest heeft een bepaald aantal volgers op social media, waardoor elke minidocu ook door henzelf op grote schaal wordt verspreid; de minidocu’s zijn dan ook promotie voor henzelf.

Stabilo wil met deze minidocu’s de naamsbekendheid Stabilo vergroten. Stripe up your life is volgens Belinda Harmsen, marketing manager bij Stabilo International, 'geen campagne met als doel om meer pennen verkopen, maar een brand image-campagne, om het merk Stabilo te versterken richting de jeugd.' Stabilo wilde dat niet op een ‘gewone’ manier doen, via bijvoorbeeld televisiereclame, maar meer underground, waar de doelgroep van 14-19 jaar zich bevindt. Volgens Harmsen bereik je deze doelgroep nauwelijks via televisie; ze kijken vrijwel altijd online TV op een tijdstip wanneer het hen uitkomt. Stabilo zocht dus naar middelen die ze online konden inzetten. 



Het is niet bekend of de video’s de naamsbekendheid van Stabilo ook daadwerkelijk hebben vergroot, maar het branded-contentkanaal heeft inmiddels 1.004 abonnees. De populairste video is van Keizer die vertelt wat hem geïnspireerd heeft bij het maken van zijn nieuwe album Karma. Deze video is 62.264 bekeken en heeft 255 likes en 15 dislikes ontvangen. In totaal is 488.000 minuten aan branded content gekeken, wat neerkomt op 678 minuten per maand. 

Deze case is eerder verschenen als onderdeel van de blogpost ‘Hoe toon je het nut van contentmarketing aan‘ op Marketingfacts.
 

Suzanne de Bakker

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken