Content marketing showcase: 'Stripe up your life' van Stabilo
- Content
- 29 sep 2014 @ 12:27
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam - Branded contentVideo
- 29 sep 2014 @ 12:27
- Suzanne de Bakker
Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel op Marketingfacts. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? Natuurlijk wel! Er zijn een aantal contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. De komende tijd zal ik ze hier bespreken en vandaag beschrijf ik 'Stripe up your life' van Stabilo
Het pennenmerk Stabilo is vorig jaar aan de slag gegaan met contentmarketing. Op het branded YouTube-kanaal ‘Stripe up your life‘ zijn korte documentaires geplaatst van artiesten die een pen gebruiken in hun creatieve proces en de komende tijd verschijnen ook nieuwe video’s. In die video’s wordt een kijkje achter de schermen gegeven om te achterhalen wat hen inspireert en hoe ze tot hun succesvolle creaties komen. Een aantal van deze artiesten zijn rapper Keizer, mode-ontwerpster Ilja Visser en blogger Cynthia Schultz (MissLipgloss).
Ondanks dat het verschillende typen zijn met uiteenlopende interesses, hebben ze wel met elkaar gemeen dat ze creatief bezig zijn. En elke artiest heeft een bepaald aantal volgers op social media, waardoor elke minidocu ook door henzelf op grote schaal wordt verspreid; de minidocu’s zijn dan ook promotie voor henzelf.
Stabilo wil met deze minidocu’s de naamsbekendheid Stabilo vergroten. Stripe up your life is volgens Belinda Harmsen, marketing manager bij Stabilo International, 'geen campagne met als doel om meer pennen verkopen, maar een brand image-campagne, om het merk Stabilo te versterken richting de jeugd.' Stabilo wilde dat niet op een ‘gewone’ manier doen, via bijvoorbeeld televisiereclame, maar meer underground, waar de doelgroep van 14-19 jaar zich bevindt. Volgens Harmsen bereik je deze doelgroep nauwelijks via televisie; ze kijken vrijwel altijd online TV op een tijdstip wanneer het hen uitkomt. Stabilo zocht dus naar middelen die ze online konden inzetten.
Het is niet bekend of de video’s de naamsbekendheid van Stabilo ook daadwerkelijk hebben vergroot, maar het branded-contentkanaal heeft inmiddels 1.004 abonnees. De populairste video is van Keizer die vertelt wat hem geïnspireerd heeft bij het maken van zijn nieuwe album Karma. Deze video is 62.264 bekeken en heeft 255 likes en 15 dislikes ontvangen. In totaal is 488.000 minuten aan branded content gekeken, wat neerkomt op 678 minuten per maand.
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content...
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
- Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Campagne BrightPensioen wijst consumenten op invloed...
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt rondreis door Nederland
Laatste Nieuws
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024
- Hema Merk van het Jaar tijdens... 12-11-2024
- Campagne BrightPensioen wijst... 12-11-2024
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024