Nokia presenteert 360 graden-camera voor professionals

  • Design
  • 29 jul 2015 @ 09:30
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • ProductdesignMobile

Nokia presenteerde vannacht in Los Angeles de Ozo: een 360 graden-camera. Het apparaat is met name bedoeld voor professionele filmmakers die er virtualrealityproducties mee kunnen maken.

De Ozo heeft de vorm van een bol en bevat maar liefst acht camera's en acht microfoons om in alle richtingen video en audio op te kunnen nemen. Concrete specificaties ontbreken vooralsnog. De 360 graden-camera is momenteel nog niet in productie; de versie die Nokia dinsdagavond presenteerde in LA betreft nog een prototype. De uiteindelijke versie wordt aankomende herfst verwacht. De Ozo is niet voor consumenten bedoeld, Nokia richt zich expliciet tot professionals. De 360 graden-camera gaat volgens het Amerikaanse online magazine The Verge dan ook enkele tienduizenden euro's kosten.

De Oze maakt het – net zoals vergelijkbare 360 graden-camera's - mogelijk om beelden voor virtual reality op te nemen. De verschillende camera's nemen ieder een deel van de omringende omgeving op en die beelden kunnen dan later samengevoegd worden. De opnames van de Ozo zijn volgens Nokia direct te bekijken met de previewversie van het toestel. Hoewel de kwaliteit van de beelden in deze preview versie iets lager zal liggen dan in de uiteindelijke versie. Het virtualrealitybedrijf Jaunt VR is de eerste supporter van Nokia's Ozo.

Bekijk hier de presentatievideo van de Ozo. 
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken