Designpanel: B2B-packaging in de lift

  • Design
  • 3 nov 2015 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Design
    Redactie Design

    Redactie
    MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanel

'Met het nieuwe design voor Cacao Barry betreden we een nieuw tijdperk in de wereld van chocolade. We laten onze industrie zien dat er meer is dan de donkerbruine kant van cacao,' aldus Joost Lindeman, senior global marketing manager bij Cacao Barry. De B2B-verpakking werd ontworpen door DesignBridge. Het bureau koos voor een luxe en illustratieve verpakking die niet zou misstaan in het winkelschap. Het designpanel is deze keer dan ook unaniem enthousiast.

Stijn Braun, design director Mountain:
Een stijl- en smaakvolle verpakkingsreeks met respect voor product en verhaal. De symfonie van smaken is zichtbaar in de combinatie van illustratie en materiaal, en zet de smaakbeleving kwalitatief neer.
Dus qua smaakopvoeding gaat het lekker. Maar toch het mist het de kracht van een trots merk met een rijke geschiedenis. Het merk zelf oogt te ingetogen. Tevens is het design best ‘vol’ van smaak. Er is veel te zien en te lezen; misschien wel teveel. Lekker voor de cacao purist, maar het kan ten koste gaan van de overkoepelende boodschap. Mooi gemaakt, maar het betreden van een nieuw tijdperk in de wereld van chocolade voel ik niet helemaal.
Rapportcijfer: 7


Steven de Cleen, design director Prouddesign:
Business to Business-design is een onontgonnen terrein waar packaging nog te vaak als noodzakelijke bescherming gezien wordt in plaats van verleidelijke verbinder. Dat het ook anders kan laat Cacao Barry zien van het grote Barry Callebout. Op een modern klassieke manier wordt de vele (en noodzakelijke) tekst gekoppeld aan prikkelend beeld. Hiërarchie in communicatie is goed verzorgt met het periodiek systeem als gids. De zwarte botanische scrapers en waterverf gekleurde ingrediënten zijn voorspelbaar maar van hoge kwaliteit en fraai. Ook op materiaal expressie is niet bezuinigd. In zijn geheel past het uitstekend bij de doelgroep en het prijsniveau. Professionals zijn uiteindelijk ook consumensen!
Rapportcijfer: 9

Edwin Visser, directeur Sogood:
Hulde aan de klant die zich realiseert dat ook een B2B-verpakking aandacht verdient. Want laten we wel zijn, die zakelijke en rationele DMU aan klantzijde bestaat uiteindelijk ook uit mensen met emoties en verlangens. De verpakking vervult wellicht geen rol op een normaal schap om de aandacht te vragen en te overtuigen. Maar het is wel belangrijk bij de bevestiging van het maken van de juiste keuze na de aanschaf en in gebruik. En in deze categorie helemaal, waar het gaat om topchefs, chocolatiers en banketbakkers - die zijn dag en nacht bezig met het uiterlijk van hun producten en het verleiden van de consument. Daarvoor hebben ze een merk nodig die dat begrijpt, inspireert en ook aandacht besteed aan het detail. Cacao Barry is een fraai voorbeeld hoe dat kan uitpakken. Kosten noch moeite zijn gespaard om een eigen wereld te creëren. De verschillende illustratie technieken zorgen voor een gelaagdheid die perfect past bij het type product. De rijkheid van het product en het assortiment worden getoond. De kleurrijke wereld van cacao wordt op vernieuwende wijze voor het voetlicht gebracht. Smullen voor alle partijen.
Rapportcijfer: 8

Designers versus Marketeers:
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel aan de nieuwe Cacao Barry verpakking?

Bas Nadorp, Cinekid: 7
Mark van Eck, Business Partners: 8
Karlijne Bos, Pearle: 9

Lees hun onderbouwing vanaf vandaag in MarketingTribune nummer 19.
 

Redactie Design

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken