[interview] 'Kracht achter Dutch Digital Design is mentaliteit'

  • Design
  • 20 jan 2016 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

Bert Hagendoorn helpt met zijn eigen bureau - dat ook zijn naam draagt - creative agencies, designbureaus, (digitale) productiebureaus en reclamebureaus met hun positionering en communicatiestrategie; een bureau voor bureaus dus. Daarnaast is hij de drijvende kracht achter Dutch Digital Design (www.dutchdigital.nl), waarbinnen acht digitale bureaus samenwerken om Dutch Digital Design op de wereldkaart te zetten. MarketingTribune vroeg hem naar de trends die hij ziet voor 2016 en wat voorbeelden van mooi digitaal werk.

Tijdens de Dutch Design Week in 2012 braken Victor Knaap en Wesley ter Haar van MediaMonks een lans voor digital design. Zij signaleerden dat Nederland internationaal gezien geen hoog aanzien had op dat gebied. Hagendoorn mobiliseerde een aantal bureaus, vroeg hen naar de belangrijkste uitdagingen in het vak en het Dutch Digital Design-initiatief was geboren. Aangesloten zijn - in willekeurige volgorde - DDB & Tribal Amsterdam, Momkai, Achtung!, Fabrique, Random Studio, Code d’Azur, MediaMonks en TamTam.


Op de vraag wat er Dutch is aan Digital Design antwoordt Hagendoorn: ‘Durf, lef en eigenzinnigheid - oplossingsgericht denken en ook totaaldesign, buiten de gebaande paden: overeenkomstig met Dutch design. Het is de mentaliteit achter het werk die het Nederlands maakt.’

Virtual reality


Gevraagd naar wat hij als trends voor 2016 ziet, zegt Hagendoorn: ‘Het design voor de user experience wordt steeds belangrijker, dus hoe ziet de interface er uit van bijvoorbeeld website of app. Hoe vloeiender, makkelijker en intuïtiever het design daarvoor is, hoe succesvoller de ervaring, het kan zelfs een gamebreaker zijn. Omdat er steeds meer digitale oplossingen komen, wordt het belangrijker je daarmee te onderscheiden.’ Wat is belangrijker? Makkelijk of mooi? ‘Mooi staat bij mij op de 2de plek en is sowieso subjectief. Gebruiksgemak en effectiviteit zijn het belangrijkst, maar aantrekkelijkheid van het design helpt wel bij de keuze.’

In de digitale wereld wordt het steeds belangrijker je te onderscheiden, zoals de Persgroep gelukt is samen met Thijs Biersteker en MediaMonks: ‘Voor de Creative Press Challenge hebben zij een interactieve boksbal ontwikkeld die sportscholen gaat afreizen. Door er op te slaan, doneer je aan het goede doel.’

De belangrijkste trend die Hagendoorn ziet, is virtual reality (VR): ‘Bewegend beeld wordt belangrijker en zal steeds vaker gebruikt worden in communicatie want de combinatie snelheid-kwaliteit wordt steeds beter en video, 3D, animatie en VR - volgens specialist Robert Overweg is VR binnen nu en 15 jaar niet meer van echt te onderscheiden - zijn een fantastische manier om een verhaal over te brengen. De echte en digitale wereld komen samen en versmelten, als je techniek zo weet in te zetten dat je een bepaalde ervaring of oplossing tot stand brengt in die echte wereld.’
 


 



‘Een mooi voorbeeld van de samenkomst tussen de echte en digitale wereld’, noemt Hagendoorn het project voor een Russische airline door Wieden+Kennedy Amsterdam: ‘Via een machine met headset kon je door je te concentreren een vliegtuig naar een bepaalde locatie sturen met als prijs een reis naar die bestemming.’


Ook een app kan beide werelden samen brengen: ‘BrushBusters van Philips door Achtung! helpt kinderen vaker en beter hun tanden te poetsen. Dit zou als website ook best leuk hebben gewerkt, maar als app komt het echt in je leven.’

‘Blendle brengt iedere krant met zijn look & feel naar je toe.’

 

Het Utrechtse bureau Clever Franke werd door Google gevraagd een interactieve applicatie en installatie te ontwikkelen voor hun customer experience center in Dublin: ‘Het is een spel dat inspireert over technologie en trends en kennis laat maken met het onderzoek dat Google wereldwijd doet. Tegelijk laat het de bezoekers op een ongedwongen wijze met elkaar kennismaken. Het wordt aangestuurd door middel van gesture control: door de fysieke interactie worden speler in beweging gebracht.’

 

 

TRENDS 2016

Daniel Sytsma, Achtung: Slimmer en echter

‘Digital design is zo’n breed begrip dat het onmogelijk is om één simpele trend te noemen. Ik zie er drie:

1. De systemen die we ontwerpen worden steeds slimmer. Digitale diensten worden steeds meer dialogue based en zullen gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Dat leidt tot extreem persoonlijke en relevante ervaringen.

2. De ervaringen die we ontwerpen worden steeds echter. Of het nou gaat om connected products of virtual reality, de interactie die we met digitale producten hebben vindt steeds minder plaats via een ouderwets toetsenbord of muis.

3. Digital design wordt steeds belangrijker. Er is geen groot bedrijf waar digitale transformatie niet hoog op de agenda staat tegenwoordig. Een ontwerper denkt nu ook meer over nieuwe proposities.

 

Wesley ter Haar, MediaMonks: Inhaalslag

Digital design is vooralsnog vaak besteed aan start-ups, technologiemerken, kleinere bedrijven en relatieve nieuwkomers aan het firmament; organisaties die gewend zijn snel te (kunnen) acteren en daardoor bij het implementeren van digitaal design-denken op de massa vooruitlopen. In 2016 is (hopelijk) één van de trends dat de merken waar we mee zijn opgegroeid die zelfde slag gaan maken; dat is door een combinatie van legacy, bureaucratie en schaal niet makkelijk, maar met de groeiende invloed van digitaal op de bottom-line wel essentieel.

 

 

 

Harald Dunnink, Momkai: Besef van de menselijke maat

Het jaar waarin het besef dat mensen de grootste waarde binnen het digitale domein zijn eindelijk tot volle wasdom komt. Gebruikers zijn zich post-Snowden bewust van de kracht van data. Diensten die willen overleven leren manieren. Privacy by design: vanaf het begin van het ontwerpproces eerlijk en helder zijn. De ware kracht van goed ontwerp - empathie - dwingt zelfs de meest onsympathieke organisaties (denk: banken, verzekeraars) om andermans perspectief serieus te nemen. Deze autonomie voor de gebruiker vertaalt zich door naar de werkplek. Working by design: mensen in hun kracht laten werken door continu digitaal mee te evolueren. Compacte, zelfstandige teams in een omgeving die openheid omarmt.

Dit artikel stond in MarketingTribune 1, 12 januari 2016.

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken