[designpanel] Olie en azijn uit Zwolle
- Design
- 22 mrt 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designDesignpanel
- 22 mrt 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Al meer dan 30 jaar maakt De Wijndragers uit Zwolle mosterd en sauzen. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief. Onlangs ontwikkelde De Wijndragers een nieuwe, premium olie- en azijnlijn voor zowel de professionele als de hobby kok. Mountain mocht het verpakkingsdesign ontwerpen, waarbij een chique en elegante uitstraling het uitgangspunt was. Vindt ons panel van designers de missie geslaagd?
Steven de Cleen, Proud Design
In de wereld van sigaren, drank en olijfolie past deze premium designtaal prima. Alle codes worden gerespecteerd en ook gebruikt. De lange, elegante en smalle fles zegt waarde in plaats van volume. Maar de vorm lijkt niet uniek en uit een catalogus te komen. Netjes (met de hand) verzegeld met glimmende zilverfolie, grote kwaliteitsstatements als ‘premium authentic (?) quality’ en ‘architects of taste’ en een label in de vorm van een sigarenbandje en dat alles dan ook nog eens gefotografeerd in een kolenhok waar het licht uitviel.
Het past prima in de lijn met andere olijfolies maar ik zie niets merk-eigen. Het spel met de O en de V is aardig, maar daar blijft het ook bij. Over smaak valt niet te twisten en alles klopt, behalve het hart.
Rapportcijfer: 5
Erik de Graaf, Millford
Het ontwerpen van een verpakking voor olijfolie is, denk ik, voor elke designer een droom. Een schitterend product in een vaak al even prachtige glazen fles. Zo'n mooie kans komt niet elke dag voorbij en dat moet de designer van deze range zich toch ook gerealiseerd hebben?
Ik vind het resultaat eerlijk gezegd teleurstellend, of eigenlijk vooral 'keurig'. Een keurige fles, met een keurig label, keurig getypografeerd...
Ik mis eigen karakter, een reden waarom ik deze producten zou willen hebben, gebruiken, in mijn keuken zou willen zetten of aan iemand cadeau zou willen doen.
Jammer, de fles is best fraai, maar de etiketvorm versterkt het niet. Natuurlijk, ik proef wel kwaliteit, maar word ik verleid? Nee, daarom een keurige 5.
'HET ONTWERPEN VAN EEN VERPAKKING VOOR OLIJFOLIE IS VOOR IEDERE DESIGNER EEN DROOM'
Rapportcijfer: 5
Taco Schmidt, Reggs
De productlijn olie en azijn van De Wijndragers communiceert overduidelijk ‘premiumness’. Daar zijn wel opvallend veel elementen voor nodig: zegel, typografie, sluitzegel, goud/zilver details en de flesvorm. Mocht de consument het nog niet begrijpen, dan staat het ook nog letterlijk op de verpakking: premium authentic, quality.
De Wijndragers kiest met deze producten voor een uitgesproken segment. Dat is op zich een bewonderenswaardig uitgangspunt, maar ook een premium propositie moeten worden gestut door een relevant verhaal en meerwaarde voor de doelgroep.
De professionele én hobbykok worden te minimaal verleid met prachtige ingrediënten zoals boleten, verveine en lavendel. Veel aandacht in de verpakking gaat uit naar het verschil tussen de O van oil en V van vinegar, in plaats van ingrediënt, smaak of herkomst; relevante drivers voor een doelgroep die zich met koken bezig houdt.
De trotse vorm van de fles sluit goed aan bij de propositie. Al lijkt de verpakking, gevuld met een troebel azijn, meer in de drankcategorie thuis te horen. De stans van het label en de vorm van de fles versterken elkaar helaas niet.
De Wijndragers premium oliën en azijnen is een visueel aantrekkelijke verpakking. Maar het ontbreekt aan verhaal, eigenheid en 2D/3D-designafstemming om een werkelijk premium product te zijn.
Rapportcijfer: 6,5
Edwin Visser, SoGood
Een elegante fles die het premium karakter benadrukt, vormt een sterke basis voor deze olie- en azijnlijn van De Wijndragers uit Zwolle. De labelvorm is eveneens onderscheidend. De smaken zijn bijzonder, dus daar valt iets moois van te maken!
Maar het geheel is wat aanstellerig. Het begint met het merkbeeld. Hoe is dat te rijmen met wat we zien op de andere verpakkingen van dit merk:
Dit is niet geloofwaardig naast elkaar:
‘Architects of taste’ is hoogdravend, maar kan ook voor de mosterd gelden. Alles in het Engels bij zo’n Hollands lokaal merk is onnodig. Het is toch niet voor de toeristenmarkt? De producten hebben een mooie eigen kleur, maar de diverse labels ondersteunen verder nauwelijks het productonderscheid of de unieke (smaak)eigenschappen. Het is mooi, maar niet overtuigend en mooi alleen is niet genoeg.
Rapportcijfer: 5
Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 6, 22 maart 2016.
Paul Sluis, brand manager KLM: 4
Karlijne Bos, brand manager Pearle Opticiens: 7,5
Marc van Eck, partner Business Openers: 9
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024