[designpanel] Insectenhuisjes
- Design
- 19 mei 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - DesignpanelPackaging design
- 19 mei 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
De filosofie achter het merk Rood Met Zwarte Stippen (RMZS) is dat de natuur zelf overal een oplossing voor heeft en daarom verkoopt het merk onder meer insectenkastjes. Hiermee kun je bladluizen bestrijden met lieveheersbeestjeslarven in plaats van chemische middelen. De kastjes worden in Nederland met de hand gemaakt van gerecycled en nieuw Nederlands hout door mensen in sociale werkplaatsen. De dikke planken zorgen voor betere isolatie tegen kou en wind. Hierdoor zijn de kastjes duurder dan import uit verre landen. De verpakking door Brum won tijdens de eerste editie van NL Packaging Awards in de categorie Non-Food. Vindt ons panel het design inderdaad awardwaardig?
Het designbureau bedacht dat zo’n huisje vaak een cadeautje is, voor een ander maar ook voor jezelf, en vond dat de verpakking de meerwaarde moest uitleggen. Daarom ontwikkelde Brum een kleurrijke cadeauverpakking met vrolijke teksten, klaar om mee te pakken door de handgreep. Bruin karton met eenvoudige druktechniek onderstrepen de duurzaamheid en de wikkel met minimaal materiaalgebruik is door de driehoekconstructie toch sterk en een mooie display voor het huisje.
Helmich van Herpt, Boom Creatives
Door het product niet IN een doos te stoppen, maar er doorheen te laten steken, neemt de verpakking minder de aandacht van het product zelf weg. Ook vangt een schuine facing vaak wat meer licht dan een rechte variant. Kortom, alle ingrediënten voor een lekker dynamische verpakking zijn aanwezig.
Vraag is of dit voldoende is. De herkenbare contour van het huisje verdwijnt in de rechthoekige, bijna houtkleurige facing en de grafiek (dé reden om zoveel niet direct beschermend karton toe te voegen) doet veel te weinig om het concept ook op afstand te laten communiceren.
Aan de binnenkant (cadeau?) valt nog het hoge aantal flapjes dat bij assemblage omgevouwen dient te worden op; kan dat niet slimmer?
Kortom, een mooie basis, maar met gemiste kansen.
Rapportcijfer: 6
Marcel Jansen, Waacs
Hoe kun je nou niet van lieveheersbeestjes houden? En hoe kun je nu tegen regionale productie in sociale werkplaatsen zijn? Zouden dat redenen zijn waarom deze verpakking gewonnen heeft in de categorie Non-Food tijdens de eerste editie van NL Packaging Awards? Op de verpakking staat ‘minimale footprint’ vermeld, maar het is niet duidelijk of hiermee de ecologische voetafdruk bedoeld wordt. Die wordt meestal in relatie tot mensen en bevolkingsgroepen gebruikt. Misschien is het CO2-uitstoot? De letterlijke onderkant (footprint) van de verpakking is in ieder geval groter dan noodzakelijk en ook de driehoekige vorm is niet ideaal voor een minimaal transportvolume. En het minimale materiaalgebruik dat genoemd wordt, durf ik ook te betwisten. De verpakking is gemaakt in craft-karton in combinatie met een eenvoudige druktechniek en krijgt daarmee wat mij betreft een cliché eco-uitstraling. Het hout van de best-wel-mooie huisjes contrasteert daardoor ook minder en de verpakking gaat te veel domineren over het product. Ik merk dat ik zelf een soort allergische pollenreactie krijg van zoveel nadrukkelijke natuurlijkheid.
Rapportcijfer: 5
Taco Schmidt, Reggs
De insectenhuisjes van Rood Met Zwarte Stippen schreeuwen jeugdsentiment. Wie heeft niet, in zijn jeugd, staan zweten op het maken van een vogelhuisje. De huisjes zijn gemaakt van gerecycled hout, wat ze relevant én aantrekkelijk maken.
De insectenhuisjes zelf in het schap tonen, lijkt me een prima idee. In de verpakking is product, structurele verpakking (3D) en merk- en productcommunicatie (2D) met elkaar verweven. Op zich een prima uitgangspunt voor het ontwikkelen van een onderscheidende propositie.
En toch voel ik teleurstelling; de functionele handgreep maakt het geen cadeau. Het bruine karton van de verpakking en het huisje communiceren beide duurzaamheid, waardoor contrast ontbreekt. De verpakking is een visuele kopie van het product, terwijl er een prachtig verhaal over merk en product is te vertellen. ‘Het leven in het lieveheersbeestjeshotel’: over storytellingsmogelijkheden gesproken!
‘HET LEVEN IN HET LIEVEHEERSBEESTJESHOTEL: OVER STORYTELLINGSMOGELIJKHEDEN GESPROKEN'
De verpakking steunt op het huisje en is een verzameling van hedendaagse stijlelementen die samen geen modern sprookje vertellen.
Rapportcijfer: 6
Ons panel van marketeers heeft ook hun oordeel geveld. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 10, 17 mei 2016.
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 9
Tessa van Breugel, brand manager Pepsico: 6+
Marc van Eck, partner Business Openers: 10
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024