[designpanel] Metamorfose van een stroopwafel door OD

[designpanel] Metamorfose van een stroopwafel door OD
  • Design
  • 18 okt 2016 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelPackaging design

Goudse Kamphuisen Siroopwafels worden sinds 1810 gebakken volgens geheim recept. Veel stroopwafelmerken gebruiken Delftsblauwe verpakkingen om een historisch en Hollands signaal af te geven. Kamphuisen wil zich met deze op Gouds plateel* geïnspireerde stijl door designbureau OD richten tot de fijnproevers. De smaak van de wafel wordt in het logo verbeeld met een smeuïge letter ingeklemd tussen twee krokante laagjes. Hetzelfde doet de combinatie van sierlijke en rechte letters. De illustratiestijl is een moderne vertaling van plateel en laat de ingrediënten op een romantische en expressieve wijze zien met stevige lijnen, aan elkaar gebakken tot een decoratieve slinger: de guirlande. De verpakkingen moeten als een cadeautje voelen. Wat denkt ons panel?


Oud


Nieuw

MARKETEERS


Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens
Deze nieuwe verpakking is veel meer dan een redesign. Er is een volledig nieuw concept neergezet! OD heeft van de ordinaire stroopwafel, met bijbehorende zogenaamd authentieke - maar schreeuwerige - folieverpakking een waar genot voor stroopwafelliefhebbers gemaakt: de goedkope koek is verheven tot een delicatesse. Knap en gewaagd hoe men het typische Gouda-beeld los heeft gelaten. Alhoewel ik de smaak van de wafel niet per se terug zie komen in het logo door middel van smeuïge letters, en ook niet door middel van fotografie, ben ik toch onder de indruk van dit totaalplaatje. Niet zozeer de afzonderlijke elementen, maar de verpakking in z’n totaliteit voelt als een cadeautje. Hiermee lijkt de missie van Kamphuisen geslaagd.

Rapportcijfer: 8

Marc van Eck, partner Business Openers
Wat een prachtige metamorfose. Kamphuisen - ik had er nog nooit van gehoord - zag er uit als Goudse oubolligheid in het kwadraat. Het wil zichzelf op de kaart zetten en daarbij duidelijk communiceren dat dit andere wafels zijn. Geen stroopwafels, maar siroopwafels volgens eeuwenoud geheim recept. OD heeft Kamphuisen een ander gezicht en nieuw elan gegeven, geïnspireerd op Gouds plateel, maar dan frisser. De uitvoering is mooi en eenvoudig, straalt zowel ambachtelijkheid en authenticiteit uit, als modern. Een mooie combinatie. Ik moet snel mijn thuis eens verrassen met zo'n pakje siroopwafels, ik begin al aan het woord te wennen. En zo'n limited edition-pot van eierschalen moet ik gewoon hebben! Wat design niet al kan doen. Een dikke 10 dus!

Rapportcijfer: 10

Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters

Heel soms, maar dan ook echt heel soms, is er een designbureau - zoals OD in dit geval - dat het ECHT begrijpt. Het gaat in de marketing niet om iets vets, hips of cools verzinnen, het gaat erom de juiste kwaliteiten van een merk te verbinden aan de doelgroep. Dit heeft OD in mijn optiek perfect gedaan. Het Gouds plateel in een modern jasje verenigt toen en nu. De ruitjes, decoratieve illustraties, fonts en kleuren vind ik echt waanzinnig. Het brandbook is zo duidelijk uitgewerkt, dat zelfs de marketingstagiaire vanaf dag één niets fout kan doen. Van mij een dikke 9. De enige reden dat het geen 10 is, is omdat ik het helaas niet zelf heb bedacht.

Rapportcijfer: 9

DESIGNERS


Stijn Braun, Mountain
Een totale metamorfose. Het ziet er verzorgd en strak uit, de fysieke verpakking is verrassend en onderscheidend binnen de categorie en het heeft een hoog cadeaugehalte. Ook het idee van Gouds plateel is leuk gevonden, al betwijfel ik de herkenbaarheid hiervan. De uitvoering van het concept oogt nu schraal en verliest de kracht die Gouds plateel zo kenmerkt. Ik ben benieuwd wat Frans Leidelmeijer van Tussen Kunst en Kitsch hiervan vindt? Ik heb er weinig fiducie in. En zie ik daar nu een zak meel?

Het logo mist jammer genoeg het karakter en de eigenheid om de merkpersoonlijkheid een boost te geven, of in ieder geval te behouden. Het verhaal had krachtiger in het logo moeten zitten. Maar wat is dat verhaal? Welke merkbelofte willen ze afgeven? Is het extra krokant? Een geheim recept uit Gouda voor de fijnproever? De beste en lekkerste stroopwafel van Nederland sinds 1810? Gouds plateel gaat me dat niet vertellen. Of is het gewoon een nette verpakking? Ik denk dat laatste. Misschien was een restyle van de oude verpakking het overwegen waard geweest in plaats van de nu gerealiseerde revolutie.

Rapportcijfer: 5

Steven de Cleen, ProudDesign
Het laten herleven van oude merken is gevaarlijk terrein. Ze zijn vaak nog wel bekend, maar niet bemind. Goed dat hier gekozen is voor een radicale vernieuwing, waarbij alleen de naam behouden is. Daarmee is het traditionele lokale merk opeens een fris en hip merk met landelijke uitstraling, in mooie en bijzondere verpakkingen. Ik vraag me alleen af of de stijl niet te vriendelijk, misschien zelfs kinderachtig is. De link met plateel is perfect, maar verdwijnt naar de achtergrond met de expliciete en voorspelbare afbeeldingen in te frisse kleuren. Daardoor mist het de kwaliteit van vroeger en wordt het een mooi geschenk, maar nog geen dagelijks product. Maar ik wordt er wel hebberig van, dus dat is gelukt. De complete aanpak van verpakking tot kleding, logo tot social media toont hoe het kan bij kleinere merken en ook moet bij grotere. Een mooi voorbeeld van de kracht die packaging design in zich heeft.

Rapportcijfer: 8

Tessa Oudijn, Brum
De verpakkingen ogen als een cadeautje. Opvallende verpakkingstypen, kwalitatieve materialen en mooi uitgevoerde illustraties. Dit is een bijzonder en kwalitatief product. Maar wát is het? Een goed design trekt de aandacht en vertelt in een split second het verhaal van een merk en een product. In deze verpakking zou ook een geurkaars of thee kunnen zitten. Het patroon geïnspireerd op Gouds plateel is eigenzinnig en echt Gouds. Het spanningsveld tussen klassiek en modern haalt het merk rechtstreeks van 1810 naar 2016, maar ik mis de smakelijkheid. Het zijn superkrokante dubbelgebakken wafels met een laagje huisgemaakte karamelstroop ertussen en nu smaken ze naar bloemetjes en bruin karton. Een dikke 8 voor de conceptgedachte en uitwerking, een 4 voor productherkenning en appetite.

Rapportcijfer: 6

Edwin Visser, SoGood
Heerlijke opdracht met dito resultaat. Goed idee om het uitgekauwde Delfts blauw te vervangen door inspiratie van Gouds Plateel. Na de stroopwafelpieten weet iedereen dat dit product oorspronkelijk uit Gouda komt. Fijn dat de opdrachtgever ook zo’n grote stap durft te maken. Dat de letters ‘Gouda’ en ‘siroopwafels’ de twee krokante laagjes zou moeten verbeelden, zie ik niet, maar desalniettemin is het een geloofwaardig en onderscheidend resultaat. Een cadeautje voor jezelf en voor anderen. Hopen dat de kostprijs van het mooie doosje niet de wafels uit de markt prijst. Op de website is ook een uitgeklede variant te vinden:

De vraag is gerechtvaardigd of die kleine sticker het hele verhaal voldoende voor het voetlicht weet te brengen.

Rapportcijfer: 7

*Gouds plateel vindt zijn oorsprong in het keramiek van de Jugendstil en Art Nouveau en is een verzamelnaam voor aardewerk dat rond 1900 in Gouda werd geproduceerd. Het kenmerkt zich door expressieve kleuren, florale afbeeldingen en stevige lijnen.

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.


Eerder beoordeelde designs:

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken