[designpanel] 'Niets is moeilijker dan een bestaand merk nieuwe relevantie te geven ten opzichte van concurrentie'
- Design
- 22 nov 2016 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ConceptDesignpanelPackaging design
- 22 nov 2016 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Anthem won met dit concept voor vis-in-blik van het denkbeeldige merk Eternal Oceans recent een gouden Pentaward. Eternal Oceans wil duurzaam gevangen vis promoten met een ‘disruptieve en begerenswaardige’ verpakking. Van het lipje om het blikje te openen is een brand asset gemaakt en de branding is in het metaal gestanst. Zou het blikje de schappen gaan halen. Wat denkt ons panel van designers?
Stijn Braun, Mountain
Een welverdiende prijswinnaar: een vis in een stijlvol visvormig blikje. Hoe duidelijk wil je het hebben? In ieder geval een cool hebbedingetje. Ik maak alleen nog niet direct de connectie met ‘duurzaam’ gevangen vis. De verfijning in de schubben en de staart zijn mooi en het lipje gaat subtiel op in het design. Gestanste typografie is leuk, maar moet in het echt wel leesbaar zijn, want we kijken nog steeds naar een concept voor een denkbeeldig merk. En wij (de panelleden) weten dat packaging design een veldslag kan zijn, een tijdrovend proces vol onzekerheden, zowel intern als extern, met echte merken en klanten, en waar je moet strijden voor het beste idee. Met winnaars en verliezers. Dat alles overwonnen, resulteert pas in een volwaardige verpakking die meetelt. Maar voor nu…vooruit, een leuk cijfer voor een leuk idee. Maar het echte werk moet eigenlijk nog beginnen.
Rapportcijfer: 8
Steven de Cleen, ProudDesign
Conceptverpakkingen zijn altijd moeilijk te beoordelen. Het betreft hier namelijk een intentie en geen werkelijkheid. Sinds deze categorie bij de Pentawards is ingevoerd, gaat menig bureau er op los, inclusief wijzelf. Vorig jaar hadden we zilver. Waarom? Omdat we een weddenschap met Kluif hadden afgesloten dat deze categorie te makkelijk is. En dat bleek dus ook, want een verpakking zonder opdrachtgever en merkeigenaar is zelfbevlekking. Wel heel leuk om te doen, maar meer iets van autonome kunst dan toegepaste kunde, waar ons vak om bekend staat. Niets is moeilijker dan om een bestaand merk nieuwe relevantie te geven ten opzichte van de concurrentie op een druk schap. Dat is pas echt kunst.
Deze verpakking is leuk gevonden, maar duidelijk geïnspireerd door het prijswinnende Ikea-blikje. Wat ik wel weet is dat een flink budget nodig is voor machinepark en merkbekendheid. Een ideetje is zo gemaakt, een merk en zijn verpakking niet!
Rapportcijfer: geen
Roel Keizer, DreamCatch
Deze case moet je vooral beoordelen op zijn ideewaarde. De fysieke verpakking is uniek en claimbaar als merk; een kans die te vaak onbenut wordt gelaten. De primaire vorm van deze verpakking maakt de categorie in één oogopslag duidelijk. De slimmigheid zit in de wijze van openen; identiek aan hoe een bananenschil werkt. Het oogt hierdoor als ‘ingeblikt vers met kwaliteit’. Daarnaast speelt het concept in op de wereldwijde trend naar klein, duurzaam, verantwoordelijkheid nemen en ook een integere wijze van branding. Kortom: een goed idee, dat vervolg en context verdient.
Rapportcijfer: 9 (voor idee)
Edwin Visser, SoGood
Een designbureau moet prikkelen. Dat kun je doen door creatieve concepten die net een stapje verder gaan aan een klant te presenteren. Dat zet de deuren en ramen open, stemt tot nadenken en daagt de klant uit buiten de gebaande paden te treden. Zo zou dit concept voor het fictieve merk Eternal Oceans kunnen werken. Wow, wellicht kunnen we eens met andere ogen naar de fysieke verpakking kijken en de traditionele manier van vermerking en bedrukking eens loslaten…
Maar een dergelijk voorstel insturen voor een prijzenfestival is van een andere orde. Het wordt vergeleken met ontwerpen die wel langs een kritische klant zijn geweest en voldoen aan allerlei klemmende randvoorwaarden. Dan is dit te gemakkelijk. Er is op dit prachtige ontwerp wel het een en ander aan te merken. Een visblikje wordt diepgetrokken en dan kan je die scherpe hoeken wel vergeten. Filets van sardientjes liggen naast elkaar in het gelid, dus het smalste gedeelte van het blikje bepaalt hoe weinig erin kan. Een ronde moot zalm of tonijn past er ook nooit in. En die bedrukking is door zijn minimalisme bijzonder fraai, maar hoe ga je tien smaakvarianten van hetzelfde visje communiceren?
Oftewel een dergelijk concept kun je een 10 geven voor creativiteit, maar slechts een 1 voor uitvoerbaarheid en realiteitszin.
Rapportcijfer 1 of 10?!
DESIGNERS VERSUS MARKETEERS
Ook ons panel van marketeers gaf een cijfer. Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 20, 22 november 2016.
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 6
Marc van Eck, partner Business Openers: 8
Henry van der Zeeuw, marketingdirecteur Brandmasters: 8,5
Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.
Eerder beoordeelde designs:
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024