[designpanel] Seepje door Flex/design

[designpanel] Seepje door Flex/design
  • Design
  • 14 mrt 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Designpanel

Fairtrademerk Seepje introduceert een collectie wasmiddelen, die op hun webshop en bij meer dan duizend winkels in Nederland en België te koop is. De wasmiddelen worden gemaakt van de Sapindus Mukorossi (‘Zeepboom’) uit Nepal. Daaraan worden andere ‘schone’ ingrediënten toegevoegd, die zorgen voor extra waskracht en een heerlijke geur. De opdracht aan Flex/design was om een duurzame verpakking te ontwikkelen, die direct opvalt in het schap. Met een knipoog naar schoon werd gekozen voor de oervorm van een zeepblok, die ook voor een goede grip zorgt en minder materiaal kost. Vorm, kleur en touch refereren aan zachtheid. De embossing laat zien dat het om wasmiddel gaat, de flessen zijn geblazen uit gerecyclede melkflessen en het etiket is gemaakt van het afval van de suikerrietteelt. Om het recyclen een handje te helpen, kan het etiket makkelijk worden gescheiden van de fles. Is ons panel overtuigd?

tekst gaat verder onder het beeld



Leanne Addy, Design Bridge
The shape certainly pops off the shelf and elicits a smile while the label plays well into eco category codes however, in hand, the pack shape, texture and pliability feels awkward. Ergonomic forms that aid ease of use is something we have come to expect from our laundry products. The simplistic design, although charming, feels perhaps too homemade lacking reassurance of an effective product. With the growing availability and choice of ecological and ethical products, consumer expectation will be to deliver not only a great story to polish your halo over but also compete alongside mainstream brand where functional benefits are king.

Rapportcijfer: 6

Taco Schmidt, Reggs
Het is heel eenvoudig om voor Seepje alle vormen van sympathie te voelen. Schoonmaken met de schillen van Sapindus Mukorossi-vruchten uit Nepal, ecologisch en sociaal verantwoord. De verpakking voor de vloeibare was- en schoonmaakmiddelen is een duurzame verpakking gemaakt van oude melkflessen, met een slimme referentie naar een traditioneel stuk zeep.
Als je de verpakking in je hand hebt, schrik je een beetje. Het stuk zeep blijkt 200 procent van zijn werkelijke grootte te zijn. De archetypische vorm van de zeep zorgt wel slim voor de benodigde stijfheid in combinatie met minimale wanddikte en is tevens een materiaalbesparende greep.
De pastelkleuren en de toch wat technische zeepvorm maken het tot een steriel geheel. Niks mis mee als het om een schoonmaakmiddel gaat zou je zeggen, maar iets meer verhaal over het wonder uit de natuur van de Sapindus Mukorossi-vrucht zou mijn sympathie verder hebben doen toenemen.

Rapportcijfer: 6,5

Pieter Steenaert, BrumDesign
Laten we duidelijk zijn: het totaalconcept van het natuurlijke wasmiddel Seepje klopt gewoon en is prachtig uitgewerkt. De vorm van de fles, die afgeleid is van een ouderwets blok zeep, is zacht en robuust tegelijk. Niet alleen onderscheidend in het schap, maar het biedt ook gebruiksgemak door de goede handgreep. De fles en het etiket van gerecycled materiaal maken het verhaal compleet. Ook grafisch is het eerlijk en geloofwaardig tegenover alle flashy vormgeving die we gewend zijn van de wasmiddelen van de Unilevers van deze wereld.
Kritiek? Het label beschadigt snel, het verschil tussen wit en bont is niet duidelijk (zeker als het label er af gescheurd is, wat de bedoeling is), in de copy staan wat veel uit!roep!tekens! En de line-ex voor allesreiniger in dezelfde fles voelt minder goed. Het merk is daarnaast wel erg Nederlands, terwijl dit product volgens mij internationale potentie heeft. Maar dat alles weegt niet op tegen de positieve punten.

Rapportcijfer: 9

Ook ons panel van marketeers heeft zijn oordeel geveld:
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: 8,5
Marc van Eck, partner Business Openers: 9
Henry van der Zeeuw, directeur Brandmasters: 5,5

Lees hun onderbouwing in MarketingTribune 5, 14 maart 2017.

 

Ook je design (packaging, corporate, 3D, digital of online) laten beoordelen door ons panel, mail dan naar design@marketingtribune.nl.

Eerder beoordeelde designs:

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt

De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit

Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google

Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis

Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken