[designpanel] 'Fijn uithangbord van deze frisse Zaanse telg'
- Design
- 12 mei 2017 @ 17:46
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designDesignpanel
- 12 mei 2017 @ 17:46
- Nanny Kuilboer
De eerste echt digital case in de rubriek Designpanel. Dat betekent dat ons panel dus ook is uitgebreid met een aantal digital experts, te weten: Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design, Dionne van Dijk van Tam Tam, Pieter Jongerius van Fabrique en Daniel Sytsma van Achtung. Aangezien de eerste case - de AH to go-app - er een is van Studio Kraftwerk, oordeelt Daniel dit keer nog niet mee.
Voor AH to go maakte Studio Kraftwerk een loyalty-app, een app ‘die helpt je de gezonde keuze te maken door op het juiste tijdstip de goede aanbieding te doen.’ Iedereen die de app downloadt krijgt een gratis kop koffie om de app uit te proberen. Gebruikers krijgen deals voor elk moment van de dag: ’s ochtends een ontbijt-deal en ’s middags een lunch-deal. Het sparen voor gratis koffie, thee, fruit, croissants en andere producten gaat automatisch. De app werkt intuïtief doordat de deals gepresenteerd worden als kaarten die naar links, rechts en omlaag gesleept kunnen worden. Heb je een aanbieding gevonden die je aanstaat, dan kun je met een simpele swipe met je telefoon deze bij de toonbank bestellen. De app biedt ook verhalen over bijvoorbeeld nieuwe producten en mooddeals voor wat voor plannen je ook hebt: bar of bank? Daniël Sytsma, creative director Studio Kraftwerk: ‘We hebben intensief samengewerkt met het team van AH to go om dit voor elkaar te krijgen. We wilden vooral zorgen dat de deals persoonlijk en relevant voelen. Mobiele technologie geeft ons de mogelijkheden om dat steeds slimmer en persoonlijker te maken.’ Kan ons panel ook uit de voeten met de nieuwe app?
MARKETEERS
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle Opticiens: Tja, dit is natuurlijk een slimme ‘inkopper’ van AH. Mooi hoor zo’n app, zal menig retailer jaloers op zijn! Een lekker herkenbaar AH-blauw merkicoon op je mobiel, smart. De app werk superintuïtief en is eenvoudig en snel te bedienen. Toch ook wel wat verbeterpunten. Waarom geen koppeling met je bonuskaart in plaats van weer een nieuwe klantenkaart (ook al staat deze op je telefoon)? Komt toch vreemd op me over en - niet geheel onbelangrijk - dit zou toch ook een interessante koppeling voor AH zijn. Daarnaast had er in de app wel wat meer merkbeleving mogen zitten, functionaliteit wint het nu en dat vind ik AH-onwaardig.
►7,5
Mariëlle Krouwel, Hoofd Merk & Communicatie SNS: AH to go belooft dat deze app je helpt de gezonde keuze te maken door op het juiste tijdstip een goede aanbieding te doen. De app ziet er strak en clean uit en is makkelijk te bedienen. Het ‘swipen’ - dat we kennen uit dating-apps - is goed doorgevoerd. De beloofde gratis kop koffie als beloning voor het uit proberen van de app verscheen keurig. Qua content vind ik de app nog wat mager. Je krijgt wat digitale kortingsbonnen toegestuurd, maar die zijn niet echt spectaculair, bijvoorbeeld een sandwich van € 3,50 voor € 3,-; je weet ook zonder de app dat AH to go altijd wel zoiets in de aanbieding heeft, daar heb je geen digitale voucher voor nodig. Daarnaast zit er een ‘weetje’ in. In mijn geval over met welke hand men in Indonesië eet. Leuk, maar dat heeft niets met het AH to go-concept Good food to go te maken. Zelf ben ik sinds een tijdje gebruiker van de Hema-app. Die vind ik rijker qua aanbiedingen (% korting op een product naar keuze bijvoorbeeld) en je gebruikt hem actiever omdat je elke keer spaart bij het afrekenen en niet alleen als je een voucher gebruikt. Ik denk dat deze app nog wel wat doorontwikkeling nodig heeft. Niet zo zeer op design of technologie - hij is lekker intuïtief, duidelijk en prettig in gebruik - maar wel op content en de relevantie daarvan. Kortom, een 8 voor design en usability, maar een 5 voor relevante content die past bij het AH to go-merkconcept, met onderscheidende en activerende aanbiedingen en content die aanzetten tot even (om)lopen naar de AH to go-winkel.
►6,5
Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Wat een leuk idee! Een app die je aanbiedingen doet voor de winkel waar je vaak voorbijloopt: de AH to go. Je krijgt een aanbieding voor het moment van de dag, je hebt een stijl die je kunt kiezen van Oer Hollands tot Stout met eigen logo - het lettertype van Stout had ook het lettertype in het logo van menig bordeel kunnen zijn. Wat helemaal geniaal is: PUNTEN SPAREN! Ja, een winkel waar je meteen spaart voor gratis koffie et cetera, daar houden wij Nederlanders van! Er wordt mij in dit artikel gevraagd naar mijn mening over het design, echter de stap daarvoor vanuit marketingperspectief is helemaal geniaal! ik wil dus mijn complimenten geven voor het concept, het idee, maar ook voor de zeer goede uitwerking waar een goed idee mee valt of staat natuurlijk! Het ziet er allemaal gelikt uit, duidelijk…echt ik kan er niks van zeggen. Chapeau! Een 8 voor design en een 9,5 voor de marketingjongens erachter.
►9-
DESIGNERS
Dionne van Dijk, TamTam: Ik was nog niet bekend met deze app; voor mij als treinreiziger zeker handig! Wat mij als eerste opvalt is dat het er ‘lekker’ uitziet en smooth werkt, een app die ik graag wil gebruiken. Klein, compact en een duidelijk doel, daar houd ik van. Zelf zou ik het nog simpeler houden door maar één stapeltje acties te bieden en één spaarkaart op een andere plek. Nu kun je door vrij veel ‘card-stacks’ swipen, maar het verschil tussen de stacks was mij niet direct duidelijk. Daarnaast mis ik één overzicht van al mijn geactiveerde acties met daarbij de barcode, dit vind ik nu wat weggestopt. Verder een leuk appje, dat goed van pas gaat komen!
►8
Bert Hagendoorn, Dutch Digital Design: Sterk werk van Studio Kraftwerk: een strak design waarbij de kleuren en designelementen een overtuigend geheel vormen. De app gaat echt uit van de gebruiker. Ten eerste qua flow omdat het een vloeiende, plezierige ervaring is - hoe je de deals verschillende kanten op kunt swipen, alsof je een pak kaarten in handen hebt - en ten tweede inhoudelijk, omdat je ermee kunt sparen en hij aanbiedingen selecteert die passen bij het moment van de dag en je locatie. We selecteerden deze case onlangs ook als een van de voorbeelden van Dutch Digital Design.
►8+
Pieter Jongerius, Fabrique: Met deze app zet Albert Heijn een nieuwe stap in merkdenken. Het aloude AH to go wordt langzaamaan to go van Albert Heijn. Een spannende ontwikkeling in een langlopende discussie die voor meer merken van de grootgrutter gevoerd is. De to go-app is een fijn uithangbord van deze frisse Zaanse telg. De interface is snel, intuïtief en verzorgd, de spaaracties voelen doable en de content is van goede kwaliteit, zoals we gewend zijn van Albert Heijn. De swipebare kaartjes, duidelijk de helden van de app, gaan voorbij aan het eeuwige ‘tinder-voor-XYZ’ en werken goed. Ze geven het idee dat je echt wat in handen hebt, bijna fysiek. De kaartjes werken zo sterk dat ze het to go-merk misschien nog op andere plekken kunnen versterken, zoals in pos-materialen. Natuurlijk valt er nog wat te wensen. Zo is een in-app store-locator - geen luxe onderweg - nog van de backlog gevallen en is er nog geen single sign on met ah.nl: in loyalty land een verrassende beperking. Vast en zeker een kwestie van tijd. Het motto: Good food to go. Deze lekkere app draagt er vast aan bij, maar mag er dan wel iets minder chips en cola in de deals, lieve to go?
►8
Eerder beoordeelde designs:
Organto door SuperRebel
Lowlands door Fabrique
New Dutch Legacy-gin door Brum
Seepje door Flex/Design
Nada Door ProudDesign
Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024