[designpanel] Zaans Medisch Centrum

  • Design
  • 14 jul 2017 @ 17:53
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

Een randgevalletje digital design, maar te mooi om niet in deze rubriek mee te nemen: de digitaal geproduceerde handgetekende illustraties voor het nieuwe Zaans Medisch Centrum door Silo. Rene Toneman, creative director van Silo: ‘De beleving in een ziekenhuis draagt bij aan een optimaal herstel en prettige werkomgeving. De architectuur van het ZMC is vriendelijk en toegankelijk. Passend hierbij ontwikkelden we in samenwerking met Mecanoo Architecten een integraal plan voor verrijking van de beleving van de ruimtelijke omgeving voor patiënten, bezoekers en personeel. Het project omvat 3.500 m2 handgetekende illustraties. De voorstelling bestaat uit het menselijk lichaam, opgebouwd uit componenten van de industriële geschiedenis van Zaandam, bekend bij alle inwoners van de regio. Er is gebruik gemaakt van generative 3D/animatie software. Silo ontwikkelde een virtuele ruimtelijke omgeving waarin aan handgetekende elementen beweging en gedrag toegekend werd. Vervolgens zijn deze gemodelleerd naar de gewenste output voor toepassing in de fysieke ruimtelijke omgeving.’ Het woord is aan ons panel.

MARKETEERS

Karlijne Bos, sr. marketeer: Wow, eindelijk is er een positieve uitstraling gegeven aan een medisch centrum op een manier die een glimlach op je gezicht tovert! In de basis een simpel idee met het menselijk lichaam, maar wel op een sublieme, moderne wijze vormgegeven. Grafisch heel clean en strak gehouden, wat zeer modern oogt. Tegelijkertijd zijn de organische vormen zacht en vriendelijk, wat zonder twijfel een positieve invloed heeft op iemand in een wachtruimte voor een medische behandeling. Een zeer geslaagd project, waarbij design echt geïntegreerd is in de omgeving, maar tegelijkertijd prachtig is om naar te kijken.

9

Marc van Eck, partner Business Openers: Design in een ziekenhuis afwijkend maken verdient sowieso een dikke pluim en het dan ook nog een beetje vreemd maken is helemaal dapper. Uiteraard zit er een verhaal achter gebaseerd op de Zaanstreek en medische aspecten. De bewegwijzering is echt anders, slim gekopieerd van Schiphol. Hoop wel dat angstige patiënten en hun familie in al hun stress dit gaan begrijpen. Ik vind het intrigerend en kan me zo maar voorstellen dat het wereldvreemde geheel mij afleidt van mijn ziek zijn als ik daar als patiënt ooit moet zijn. Fan ben ik dus. Ik hoop wel dat ze die akelige ziekenhuisgeur ook hebben aangepakt, jammer dat ik daar niks over lees. Het logo van het ziekenhuis is echt een afknapper, ik voel me meteen weer ziek worden. Toch niet weer zo'n voorspelbaar kruisje. Doodzonde.

7

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Ten eerste complimenten voor het aangaan van dit gigantische project door Silo. Als marketeer ben ik zelf steeds vaker aan het werk voor de zorgsector en ik merk dat deze branche steeds meer behoefte aan en oog krijgt voor marketing. Ik ben van mening dat de communicatie een groot deel van de zorglevering inhoudt en patiënten beamen dit ook. Het ontwerp van de bewegwijzering is helder gedaan, de ‘sketchy stijl maakt het geheel persoonlijk en zelfs een beetje lieflijk; dit gevoel draagt bij aan een positieve patiënt-ervaring. De creativiteit van de benamingen, de gekozen illustraties en de implementatie ervan in het gebouw getuigen van zeer veel bestede uren, aandacht en inleving van de ontwerpers wat betreft de belevingswereld van patiënten. Grote complimenten voor deze casus. Als ik toch een minpuntje moet aandragen, is dat ik het gevoel soms net te strak vind en het iets levender had gemogen naar mijn smaak. Ook vraag ik me af of de oudere generatie zich thuis voelt in de stijl.

8

DESIGNERS

Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Een omgeving waar je niet voor je lol komt, die tevens inspireert en een gevoel van positiviteit en hoop geeft, heb ik nog niet eerder zo gezien. De grootte van de illustraties vind ik gedurfd, zeker in een ziekenhuis. Het verbaast mij dan ook dat het de ruimte totaal niet overheerst, maar juist zorgt voor een mate van rust en kalmte. Voor mij zit dit in het subtiele van de zwarte lijnen. Leuk om in de making-off video te zien hoe de illustraties tot stand gekomen zijn. In beweging vind ik ze stiekem nog toffer. Knap gedaan en wat een werk! Laat andere ziekenhuizen hier een voorbeeld aan nemen.

9

Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Best knap om van een ziekenhuis een plek te maken waar je wel graag komt. De manier waarop dat tot stand gekomen is dat ook: de combinatie van handgetekende illustratie, computergegenereerde vertaling daarvan naar ruimtelijk design levert een spannende combinatie op tussen de echte, de digitale en weer de echte wereld. Waar die werelden samen komen gebeurden nieuwe dingen, die zonder digital design en het samenbrengen van verschillende disciplines niet mogelijk zijn. Benieuwd of er ook nog interactieve toepassingen in het ziekenhuis volgen. In elk geval goed te zien dat deze mooie case ook zo gewaardeerd wordt op het internationale prijzentoneel.

7,5

Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Met dit letterlijk omvangrijke illustratieproject heeft Silo vakwerk geleverd. Het resultaat mag er zijn: moeiteloos worden de verschillende perceptieschalen in elkaar verenigd, van decimeters tot meters tot aan de complete wand. Daardoor is de gebruikerservaring consistent en betekenisvol in een groot deel van de patient journey. Open, toegankelijk, herkenbaar en tegelijkertijd verrassend. Sommige illustraties zijn ontwikkeld met de hulp van generatieve tekensoftware, ik neem aan om de duizenden elementjes te renderen. Een geslaagd effect dat de artistieke waarde van de handmatige illustraties niet overschreeuwt, maar juist versterkt. Complimenten.

8,5

Daniel Sytsma, creative director Achtung: Prachtige designcase van Silo en het is natuurlijk lastig om het oneens te zijn met de D&AD, ADC en European Design Awards. Toch: scoort dit ook als digitale designcase? Positieve afleiding is een heel mooi uitgangspunt voor een ziekenhuis, dat is mooi gelukt met een fascinerend geïllustreerde wereld die mooi geïntegreerd is in de architectuur. Het digitale element is echter redelijk dun. Het gebruik van generative animatie software is bijzonder, maar had hier interactief niet meer in gezeten? Had de belofte van positieve afleiding niet ingelost kunnen worden met een interactieve installatie waar de bezoeker een rol krijgt in de vorm van dit artwork?

7

Eerder beoordeelde designs:

Boomsma Gin

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

 





























































Kamphuisen Siroopwafels door OD

Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt





















De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit









Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum













 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken