[designpanel] Groente-ijsjes
- Design
- 25 jul 2017 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designDesignpanel
- 25 jul 2017 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Branding & packaging designbureau Mas ontwierp voor &Samhoud food de verpakkingen van hun nieuwe biologische groentje-ijsjes met fruit en honing. De ijsjes zijn er in twee smaken: sinaasappel-wortel en komkommer-limoen en heten Sprice. Voor de to go-verpakking is er gekozen voor een rechthoekig doosje in plaats een plastic flowpack. Mas Peters van designbureau Mas: ‘De verpakkingen kregen een vrolijke en frisse uitstraling, waarin we de herkenbare stijlelementen van &Samhoud food terugzien. Het doosje gaf bovendien ruimte om de productdetails met behulp van illustraties op een leuke, toegankelijke manier weer te geven. Het ijsje op het doosje is gefotografeerd zoals het echt is. What you see is what you get.’ Mas heeft voor dit project samengewerkt met freelance-ontwerper Bart Nagel. Krijgt ons panel trek?
MARKETEERS
Karlijne Bos, sr. marketeer: Groente is hot, dus ja, ook de ijsjes moeten eraan geloven :-). Hoe voor de hand liggend ook, deze ijsjes zien er heerlijk fris uit! De smaakvarianten zijn heel logisch doorvertaald naar de verpakking. Frisse kleuren passend bij de ingrediënten met zomerse illustraties waar je toch wel echt blij van wordt. Neergezet als een verfrissende en gezonde dorstlesser, het klopt allemaal. Een goed alternatief voor water met komkommer en limoen op warme dagen. ‘What you see, is what you get’; nou ik lust er wel een!
8
Marc van Eck, partner Business Openers: Leuk en onderscheidend, een groente-ijsje in een doosje. Goed dat de verpakking afwijkt en ‘brrr wat lekker’ is leuk gevonden. De naam Sprice komt denk ik van ‘surprise ice’, maar zet mij eerst wel op het Sprite-been. Vraag me af of dat handig is. De verpakking staat wel boordevol informatie, zeker het multipackpack blinkt daarin uit en daardoor mis ik wel een beetje de boodschap. Eerlijk gezegd, doordat ik op het design gewezen ben, vind ik het welk leuk, maar zonder deze kennis was ik er toch aan voorbij gelopen. Het springt er onvoldoende uit en weet mij niet te intrigeren. Niet slecht, niet goed. Zesje dus.
6
Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Misschien ben ik de enige, maar ik begin een beetje vermoeid te raken van die biologische gezonde hype. Ik ben namelijk pro biologisch en pro diervriendelijk en pro gezond, maar kunnen we niet gewoon een product maken wat dat gewoon is zonder al die bombarie. Ik mag toch hopen dat we anno 2017 het eindelijk een beetje normaal gaan vinden dat een ijsje uit fruit, groenten en honing is gemaakt in plaats van 70 procent polyethyleen. Met andere woorden, ik zou graag een product met design zien dat een merk op zichzelf is. Nu ontleent het alles aan het feit dat het biologisch en gezond is en dat is in mijn optiek niet een lang leven beschoren, daar het straks de norm is. Nu eindelijk naar het design: geschetste illustratie, vrolijke kleuren, alles beetje speels met bijbehorend font. Gewoon goed, fris leuk en helemaal in de stijl van nu. Bijzonder? Nee. Goed gedaan? Ja!
7
DESIGNERS
Stijn Braun, Brand Tailor Mountain Design: Een fris en positief doosje met een bijzonder ijsje. Gehuld in bijbehorende stijl, waar niemand over zal vallen, past het netjes in de huidige trend - à la Dr Feel Good op z’n Nederlands. Het is gek genoeg even zoeken naar het merk - Sprice - omdat het simpelweg niet bijzonder genoeg oogt. Een eigenwijs logo met een link naar biologisch zou een duidelijker verhaal vertellen. Voor een nieuw segment had het mij sowieso wat eigenzinniger gemogen, want al oogt het leuk en dynamisch, het mist merkpersoonlijkheid. Daar is meer voor nodig dan een ijsje in een doosje stoppen. En ... wat doet het voor me, en voor wie? Is het biologisch of verwennen? Kortom, leuk maar nog iets te bescheiden neergezet voor zo’n bijzonder ijsje.
6,5
Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: De verpakkingen van &Samhoud waren me al eerder opgevallen bij Albert Heijn. Combinatie van crafty en foody, niet vernieuwend, maar wel verfrissend. Zo ook met de ijsjes. Het doosje is slim gevonden, anders dan de rest, maar betekent meer materiaal en dus afval. Het ontwerp is wel erg monotoon. Ik mis het zwart/grijs van de &Samhoud-identiteit en karakter van het submerk Sprice. Hierdoor mist de verpakking gelaagdheid en wordt alles en niets belangrijk. Het gebruik van pijltjes, icoontjes en grapjes kennen we onderhand wel. De grafische vormgeving zorgt voor afstand met grotere (fotografische) merken, maar mist eigenheid en kwaliteit om echt als challenger serieus genomen te worden. Leuk? Ja! Goed? Mwah!
5
Erik de Graaf, creative director Millford: &samhoud ken ik vooral van het restaurant. Inmiddels is het merk onder de naam &samhoud food ook in het retailkanaal gestapt, onder andere met de Sprice groente- en fruitijsjes. Helemaal biologisch! Wanneer je op de website van het merk kijkt wil het 'mensen inspireren meer groente en fruit te eten' en 'samen bouwen aan een mooiere toekomst'. Dat lijkt me in de huidige obesitas-tijd een prachtig streven! De verpakkingen van Sprice - waar komt die naam vandaan? Spruitjes-ijs? - zien er vrolijk en uitnodigend uit en vertellen precies wat er wel én niet in zit en bevatten hier en daar ook nog een grapje. Sympathiek, dus tot zover gaat het goed. Toch bekruipt me het gevoel dat ik zoiets al eens eerder heb gezien. Van de Hema? Of Jumbo? Wat ik zie is een ‘geleende’ merkstijl. Ik voel geen eigen ‘attitude’ die is ontwikkeld vanuit waar het merk &Samhoud food voor staat. Ik zie een designsausje en dat is in mijn ogen een gemiste kans omdat het merk een uniek verhaal zou kunnen vertellen en dat lijkt me noodzakelijk als je kijkt naar het groeiende aantal aanbieders van dit soort producten: een onderscheidend verhaal en een onderscheidend design vanuit de kracht van het merk.
4
Edwin Visser, directeur designbureau SoGood: Fraaie verpakking zo op het eerste gezicht en met het warme weer - tijdens het schrijven van deze beoordeling althans - krijg je er meteen trek in. Helemaal on trend ook. Het doet meteen denken aan het ludieke merk Kromkommer, met die combinatie van foto en illustraties, die ‘spontane’ zonnestralen rond het logo en even ‘spontane’ pijltjes met tekstjes.
Overigens is dit niet alleen de subjectieve mening van uw designpanellid, maar ook van het meer objectieve Google. Als je het plaatje van Sprice invoert, komt Kromkommer vanzelf als gelijkend bovendrijven. Daarmee is de vraag gerechtvaardigd hoe merkeigen deze verpakking eigenlijk is. Voor de consument is Sprice de merknaam en &Samhoud een fluisterende afzender, maar &Samhoud heeft ook andere producten zoals de ‘groentefrikandel’.
Bij de frikandelverpakking is Samhoud het schuchtere merk met daaronder groot en duidelijk de soortaanduiding. We zien dat dezelfde opbouw is gehanteerd bij de ijsjes, waar echter gekozen is voor geen generieke benaming maar het submerk Sprice. Oftewel, Samhoud zou eerst zijn merkbeleid moeten herzien: is Samhoud nu merk of afzender? Of hebben we een combinatie in het portfolio? Het antwoord op die vraag zou consequenties moeten hebben op het design en dat zien we nu helaas niet terug.
6
&Samhoud food presents Sprice
Eerder beoordeelde designs:
Zaans Medisch Centrum door Silo
Boomsma Gin door SoGood
Jozo door Brandnew
AH to go-app door Studio Kraftwerk
Organto door SuperRebel
Lowlands door Fabrique
New Dutch Legacy-gin door Brum
Seepje door Flex/Design
Nada Door ProudDesign
Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- G-Star en Museum Rembrandthuis... 31-10-2024
- Suite702 creëert kunstige campagne... 28-10-2024
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024