[designpanel] Groente-ijsjes

  • Design
  • 25 jul 2017 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanel

Branding & packaging designbureau Mas ontwierp voor &Samhoud food de verpakkingen van hun nieuwe biologische groentje-ijsjes met fruit en honing. De ijsjes zijn er in twee smaken: sinaasappel-wortel en komkommer-limoen en heten Sprice. Voor de to go-verpakking is er gekozen voor een rechthoekig doosje in plaats een plastic flowpack. Mas Peters van designbureau Mas: ‘De verpakkingen kregen een vrolijke en frisse uitstraling, waarin we de herkenbare stijlelementen van &Samhoud food terugzien. Het doosje gaf bovendien ruimte om de productdetails met behulp van illustraties op een leuke, toegankelijke manier weer te geven. Het ijsje op het doosje is gefotografeerd zoals het echt is. What you see is what you get.’ Mas heeft voor dit project samengewerkt met freelance-ontwerper Bart Nagel. Krijgt ons panel trek?

MARKETEERS

Karlijne Bos, sr. marketeer: Groente is hot, dus ja, ook de ijsjes moeten eraan geloven :-). Hoe voor de hand liggend ook, deze ijsjes zien er heerlijk fris uit! De smaakvarianten zijn heel logisch doorvertaald naar de verpakking. Frisse kleuren passend bij de ingrediënten met zomerse illustraties waar je toch wel echt blij van wordt. Neergezet als een verfrissende en gezonde dorstlesser, het klopt allemaal. Een goed alternatief voor water met komkommer en limoen op warme dagen. ‘What you see, is what you get’; nou ik lust er wel een!

8



Marc van Eck, partner Business Openers: Leuk en onderscheidend, een groente-ijsje in een doosje. Goed dat de verpakking afwijkt en ‘brrr wat lekker’ is leuk gevonden. De naam Sprice komt denk ik van ‘surprise ice’, maar zet mij eerst wel op het Sprite-been. Vraag me af of dat handig is. De verpakking staat wel boordevol informatie, zeker het multipackpack blinkt daarin uit en daardoor mis ik wel een beetje de boodschap. Eerlijk gezegd, doordat ik op het design gewezen ben, vind ik het welk leuk, maar zonder deze kennis was ik er toch aan voorbij gelopen. Het springt er onvoldoende uit en weet mij niet te intrigeren. Niet slecht, niet goed. Zesje dus.

6

Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management:

Misschien ben ik de enige, maar ik begin een beetje vermoeid te raken van die biologische gezonde hype. Ik ben namelijk pro biologisch en pro diervriendelijk en pro gezond, maar kunnen we niet gewoon een product maken wat dat gewoon is zonder al die bombarie. Ik mag toch hopen dat we anno 2017 het eindelijk een beetje normaal gaan vinden dat een ijsje uit fruit, groenten en honing is gemaakt in plaats van 70 procent polyethyleen. Met andere woorden, ik zou graag een product met design zien dat een merk op zichzelf is. Nu ontleent het alles aan het feit dat het biologisch en gezond is en dat is in mijn optiek niet een lang leven beschoren, daar het straks de norm is. Nu eindelijk naar het design: geschetste illustratie, vrolijke kleuren, alles beetje speels met bijbehorend font. Gewoon goed, fris leuk en helemaal in de stijl van nu. Bijzonder? Nee. Goed gedaan? Ja!

7

DESIGNERS

Stijn Braun, Brand Tailor Mountain Design:



Een fris en positief doosje met een bijzonder ijsje. Gehuld in bijbehorende stijl, waar niemand over zal vallen, past het netjes in de huidige trend - à la Dr Feel Good op z’n Nederlands. Het is gek genoeg even zoeken naar het merk - Sprice - omdat het simpelweg niet bijzonder genoeg oogt. Een eigenwijs logo met een link naar biologisch zou een duidelijker verhaal vertellen. Voor een nieuw segment had het mij sowieso wat eigenzinniger gemogen, want al oogt het leuk en dynamisch, het mist merkpersoonlijkheid. Daar is meer voor nodig dan een ijsje in een doosje stoppen. En ... wat doet het voor me, en voor wie? Is het biologisch of verwennen? Kortom, leuk maar nog iets te bescheiden neergezet voor zo’n bijzonder ijsje.

6,5

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign:

De verpakkingen van &Samhoud waren me al eerder opgevallen bij Albert Heijn. Combinatie van crafty en foody, niet vernieuwend, maar wel verfrissend. Zo ook met de ijsjes. Het doosje is slim gevonden, anders dan de rest, maar betekent meer materiaal en dus afval. Het ontwerp is wel erg monotoon. Ik mis het zwart/grijs van de &Samhoud-identiteit en karakter van het submerk Sprice. Hierdoor mist de verpakking gelaagdheid en wordt alles en niets belangrijk. Het gebruik van pijltjes, icoontjes en grapjes kennen we onderhand wel. De grafische vormgeving zorgt voor afstand met grotere (fotografische) merken, maar mist eigenheid en kwaliteit om echt als challenger serieus genomen te worden. Leuk? Ja! Goed? Mwah!

5

Erik de Graaf, creative director Millford: &samhoud ken ik vooral van het restaurant. Inmiddels is het merk onder de naam &samhoud food ook in het retailkanaal gestapt, onder andere met de Sprice groente- en fruitijsjes. Helemaal biologisch! Wanneer je op de website van het merk kijkt wil het 'mensen inspireren meer groente en fruit te eten' en 'samen bouwen aan een mooiere toekomst'. Dat lijkt me in de huidige obesitas-tijd een prachtig streven! De verpakkingen van Sprice - waar komt die naam vandaan? Spruitjes-ijs? - zien er vrolijk en uitnodigend uit en vertellen precies wat er wel én niet in zit en bevatten hier en daar ook nog een grapje. Sympathiek, dus tot zover gaat het goed. Toch bekruipt me het gevoel dat ik zoiets al eens eerder heb gezien. Van de Hema? Of Jumbo? Wat ik zie is een ‘geleende’ merkstijl. Ik voel geen eigen ‘attitude’ die is ontwikkeld vanuit waar het merk &Samhoud food voor staat. Ik zie een designsausje en dat is in mijn ogen een gemiste kans omdat het merk een uniek verhaal zou kunnen vertellen en dat lijkt me noodzakelijk als je kijkt naar het groeiende aantal aanbieders van dit soort producten: een onderscheidend verhaal en een onderscheidend design vanuit de kracht van het merk.

4

Edwin Visser, directeur designbureau SoGood: Fraaie verpakking zo op het eerste gezicht en met het warme weer - tijdens het schrijven van deze beoordeling althans - krijg je er meteen trek in. Helemaal on trend ook. Het doet meteen denken aan het ludieke merk Kromkommer, met die combinatie van foto en illustraties, die ‘spontane’ zonnestralen rond het logo en even ‘spontane’ pijltjes met tekstjes.

Overigens is dit niet alleen de subjectieve mening van uw designpanellid, maar ook van het meer objectieve Google. Als je het plaatje van Sprice invoert, komt Kromkommer vanzelf als gelijkend bovendrijven. Daarmee is de vraag gerechtvaardigd hoe merkeigen deze verpakking eigenlijk is. Voor de consument is Sprice de merknaam en &Samhoud een fluisterende afzender, maar &Samhoud heeft ook andere producten zoals de ‘groentefrikandel’.
Bij de frikandelverpakking is Samhoud het schuchtere merk met daaronder groot en duidelijk de soortaanduiding. We zien dat dezelfde opbouw is gehanteerd bij de ijsjes, waar echter gekozen is voor geen generieke benaming maar het submerk Sprice. Oftewel, Samhoud zou eerst zijn merkbeleid moeten herzien: is Samhoud nu merk of afzender? Of hebben we een combinatie in het portfolio? Het antwoord op die vraag zou consequenties moeten hebben op het design en dat zien we nu helaas niet terug.

6


















&Samhoud food presents Sprice

 

Eerder beoordeelde designs:

Zaans Medisch Centrum door Silo

Boomsma Gin door SoGood

Jozo door Brandnew

AH to go-app door Studio Kraftwerk

Organto door SuperRebel

Lowlands door Fabrique

New Dutch Legacy-gin door Brum

Seepje door Flex/Design

Nada Door ProudDesign

Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

Gkazas door Today

Côte d’Or ​door Design Bridge

Kodak

Eternal Oceans (concept) door Anthem

Ahold Delhaize

Kamphuisen Siroopwafels door OD
































Prophecy door VBAT

Dettol

Robeco SummerNights

Brouwers

Nemo

Conimex

Royal FloraHolland

Rood Met Zwarte Stippen

I sea pasta

Melkweg

Hooghoudt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .




















De Wijndragers

Ahoy

Pluggerz

Appelsientje

Ziggo Sport

TomTom Bandit









Holland Master Kazen

Bols Vodka

Luxor

Cacao Barry

Google







Etos huismerk kruidentheecollectie

Coca-Cola

Riscos vis in blik

CliniClowns

Vivera

Spaarne Gasthuis







Ranja

Spotify

Senseo

ING

Aviko

Transavia

Dorset Cereals

Nationaal Militair Museum













 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken