[wrap up] Platform Design juli 2017

[wrap up] Platform Design juli 2017
  • Design
  • 1 aug 2017 @ 09:00
  • 12933 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • SportInterviewDigital designVisual idPackagingMaatschappij

Elke maand biedt de designredactie een wrap up van het nieuws, de achtergrondverhalen, blogs, vlogs en andere bijdragen op MarketingTribune’s online platform over Design. Deze keer onder meer een rondvraag onder designers en marketeers over het nieuwe logo van ‘onze’ Oranje Leeuwinnen, twee mooie Designpanels: een digital case (Zaans Medisch Centrum door Silo) en een zomerse case (de verpakking van de groente-ijsjes van Sprice door &samhoud food en MAS). Verder een interview met Brum over het nieuwe logo en de nieuwe identiteit van het 43 jaar ‘jonge’ designbureau en een designcase van Bolletje door Millford. De designredactie is even op vakantie; inspiratie opdoen voor een nieuw seizoen!

R O N D V R A A G

'Zorgt een eigen logo juist niet voor meer onderscheid tussen het Nederlands mannenelftal en de dames?'

‘Onze’ Oranje Leeuwinnen hebben hun eigen logo. MarketingTribune deed een rondje langs de velden en vroeg 10 marketeers en designers hierop te reageren. De stemming is verdeeld.

I N T E R V I E W

‘Brum Design is nu echt óns bureau’

Het 43 jaar ‘jonge’ Brum Design heeft een nieuw logo en een nieuwe huisstijl; ook designbureaus zelf moeten daar af en toe aan geloven. In januari 2016 namen creative director Tessa Oudijn en haar compagnon, strategic director Pieter Steenaert, het designbureau over. ‘De lancering van de huisstijl is de visualisering van de nieuwe weg die we zijn ingeslagen.’ Een gesprek met Tessa en Pieter.

D E S I G N C A S E

Logische lijn in het assortiment

Het Leidse brand identity bureau Millford en bakkersmerk Bolletje werken samen aan een heroriëntatie op de verpakkingsuitstraling. Stapje voor stapje, want het familiebedrijf wil niet dat vaste klanten moeten zoeken in het drukke ontbijt- en tussendoortjesschap. MarketingTribune sprak met Sanne Evertse, strategy director bij Millford en Sándor van Mil, marketingmanager bij Bolletje: ‘In de laatste jaren is het assortiment van Bolletje flink uitgebreid. Nu is het juiste moment aangebroken om tot een passende opbouw van het assortiment te komen, waardoor losse concepten elkaar ook op merkniveau versterken.’

D E S I G N P A N E L S

Zaans Medisch Centrum door Silo

Een randgevalletje digital design, maar te mooi om niet in deze rubriek mee te nemen: de digitaal geproduceerde handgetekende illustraties voor het nieuwe Zaans Medisch Centrum door Silo. Rene Toneman, creative director van Silo: ‘De beleving in een ziekenhuis draagt bij aan een optimaal herstel en prettige werkomgeving. De architectuur van het ZMC is vriendelijk en toegankelijk. Passend hierbij ontwikkelden we in samenwerking met Mecanoo Architecten een integraal plan voor verrijking van de beleving van de ruimtelijke omgeving voor patiënten, bezoekers en personeel. Het project omvat 3.500 m2 handgetekende illustraties. De voorstelling bestaat uit het menselijk lichaam, opgebouwd uit componenten van de industriële geschiedenis van Zaandam, bekend bij alle inwoners van de regio. Er is gebruik gemaakt van generative 3D/animatie software. Silo ontwikkelde een virtuele ruimtelijke omgeving waarin aan handgetekende elementen beweging en gedrag toegekend werd. Vervolgens zijn deze gemodelleerd naar de gewenste output voor toepassing in de fysieke ruimtelijke omgeving.’ Het woord is aan ons panel.

Groente-ijsjes van &samhoud food door MAS

Branding & packaging designbureau Mas ontwierp voor &Samhoud food de verpakkingen van hun nieuwe biologische groentje-ijsjes met fruit en honing. De ijsjes zijn er in twee smaken: sinaasappel-wortel en komkommer-limoen en heten Sprice. Voor de to go-verpakking is er gekozen voor een rechthoekig doosje in plaats een plastic flowpack. Mas Peters van designbureau Mas: ‘De verpakkingen kregen een vrolijke en frisse uitstraling, waarin we de herkenbare stijlelementen van &Samhoud food terugzien. Het doosje gaf bovendien ruimte om de productdetails met behulp van illustraties op een leuke, toegankelijke manier weer te geven. Het ijsje op het doosje is gefotografeerd zoals het echt is. What you see is what you get.’ Mas heeft voor dit project samengewerkt met freelance-ontwerper Bart Nagel. Krijgt ons panel trek?

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken