[designpanel] Adidas door RESN
- Design
- 15 sep 2017 @ 15:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designDesignpanel
- 15 sep 2017 @ 15:00
- Nanny Kuilboer
Adidas.nl/climazone is de showcase voor Adidas’ merk- en designinnovaties, premiumproducten en gepatenteerde technologieën. De campagnevideo werd echter slecht of niet bekeken en uit feedback bleken de consumenten een hekel te hebben aan lang scrollen. RESN besloot de manier waarop werd gekeken te veranderen. De film werd in ‘hapklare brokken’ geknipt en die werden op de juiste plek getoond. Door de ‘click and hold’-functie krijg je als gebruiker wat meer achtergrondinformatie via de prachtige beelden uit de film, zonder dat je de ‘eerste informatieve laag’ verlaat. Ons panel oordeelt.
tekst begint onder het beeld
M A R K E T E E R S
Karlijne Bos, sr. marketeer: Trendy site van Adidas met stijlvolle beelden en fraaie bijpassende typografie. Minimaal opgezet, waardoor je je niet overdonderd voelt door een enorme hoeveelheid aan informatie. De pagina nodigt door z'n gracieuze uitstraling uit om naar beneden te scrollen. Verdieping wordt gegeven via een eenvoudige click/hold-functie. Deze viel mij in eerste instantie niet op, had iets prominenter mogen zijn. Ondanks dat de inhoudelijke toegevoegde waarde ook (nog) wat beperkt te noemen is, is het in z'n totaliteit een mooi onderdeel van de website zonder al te veel dikdoenerij.
8
Marc van Eck, partner Business Openers: Dit is typisch zo'n geval van op papier werkt het, maar in de praktijk niet. Adidas blijkt voor allerlei weersomstandigheden de perfecte kleding te hebben, lekker handig. Helaas kom ik alleen in de uitleg van de Climatechill en laat ik daar in ons koude klimaat nou net geen behoefte aan hebben. Hoe ik ook klik, ik kom wel in de shop van de Climaproof en Climaheat, maar de slimme uitleg laat staan een lekker filmpje worden mij onthouden. Ik krijg het er warm van en als ik voor de 4de keer in het Climachill-gedeelte kom, valt mijn oog op de enorme bos kroeshaar van het model en ik voel meteen dat het allemaal geënsceneerd is. Veel te warm, zo veel haar op je kop in de hitte. Wel heel mooi allemaal, maar mij wat te gestyleerd. Ga toch maar eens bij Nike kijken. Oh ja een 3.
3
Henry van der Zeeuw, Henry van der Zeeuw Management: Adidas is een van de merken die een ware wereldwijde entiteit zijn en dat komt door jarenlange goede marketing. Ik merk zelfs dat tijdens het schrijven van deze review mijn spellingscontrole het merk ook kent. Adidas heeft sinds een jaar of 10 een enorme sprong vooruit gemaakt om zich naast sportkleding ook als lifestylebrand te profileren. Het gevaar is dat je de functie van sportkleding moet overstijgen om maar hip en trendy te zijn. Dit is naar mijn gevoel gebeurd bij de website van Climazone; erg mooi gemaakt, maar ik mis het functionele overzicht. Kunnen we anno 2017 een keer stoppen met die grote schermvullende vlakken, het is tijd voor nog meer rust en essentie. Ook vind ik de website te veel gefocust op de modellen en kleuren in plaats van de functionaliteit.
6
D E S I G N E R S
Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Een leuke en innovatieve manier om een campagnevideo en -website te combineren. Het versterkt elkaar in positieve zin. Op een speelse manier worden de USP’s van de kleding duidelijk. De subtiele animaties triggeren mij te klikken en de kleding te ervaren. Ik houd van de speelsheid waarmee foto’s en teksten elkaar afwisselen, in combinatie met de felle kleuren maakt het een ‘happy’ pagina om naar te kijken. Design ziet er verder strak uit en de pagina en interacties werken lekker. Kortom een mooie en fijne pagina om te zien en te gebruiken. Grappig, die video/animatie van de ‘kokende’ woestijn ;)
8
Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Weer een opvallende prestatie van de digital design pro’s van RESN, ditmaal voor Adidas. Een eenvoudige website, die mooi en consistent uitgevoerd is, ook consistent qua ervaring op mobiel, die je meeneemt in de wereld van het Adidas-product. Sterke typografie, eenvoud in design, met als hoogstandje de ‘click and hold’-functie, een innovatief effect waarbij je de onderdelen van de productfilm te zien krijgt - althans, voor diegenen die dat willen. Dat geeft de site een slimme functie die een bredere doelgroep bedient. Eenvoud, functionaliteit en esthetiek gaan hand in hand - well done.
7,5
Pieter Jongerius, directeur Fabrique: Met de Climazone-showcase heeft RESN mooi werk neergezet. Het ingedrukt houden van knoppen voor het weergeven van videofragmenten is goed gevonden, de lay-out is ambitieus maar werkt. De subtiele animaties dragen bij aan het gevoel van kwaliteit en innovatie, goed voor de merkbeleving! Ook aan conversie is gedacht: de pagina heeft voldoende links naar shopping en assortiment. Toch blijf ik ook met vragen zitten. Het lijkt erop dat het concept groter bedacht is dan uitgevoerd: de pagina gaat over één van de drie Clima-technologieën. De navigatie suggereert dat de andere twee ook zo’n pagina hebben, maar dat is niet zo. Ook blijft het press-and-hold videoconcept nog steken in beperkte content: de video’s voegen uiteindelijk niet veel toe aan de foto’s die al in de pagina zijn verwerkt. En tenslotte de hamvraag: werkt het voor klanten? Ik verheug me op de 2.0! Nu al een 7.5.
7,5
Daniel Sytsma, creative director Achtung: Wat ik leuk vind aan deze case is dat RESN laat zien hoe je in elk detail een mooie ervaring kunt bieden met digital craft. In principe is dit natuurlijk een vrij simpele productsite met weinig diepgang, dus des te knapper dat ik toch geboeid blijf en uitgenodigd wordt om op speelse manier extra content te ontdekken. Het hittethema is doorvertaald in rollovers, transities en achtergrondanimaties en een lineaire productvideo is slim verweven door de site, veel beter passend bij het ritme van een online bezoek. Die aandacht voor detail maakt dit een uiting van vakmanschap.
7
Eerder beoordeelde designs:
Eredivisie door Dog and Pony
Zaans Medisch Centrum door Silo
Boomsma Gin
Jozo door Brandnew
AH to go-app door Studio Kraftwerk
Organto door SuperRebel
Lowlands door Fabrique
New Dutch Legacy-gin door Brum
Seepje door Flex/Design
Nada Door ProudDesign
Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
Gkazas door Today
Côte d’Or door Design Bridge
Kodak
Eternal Oceans (concept) door Anthem
Ahold Delhaize
Kamphuisen Siroopwafels door OD
Prophecy door VBAT
Dettol
Robeco SummerNights
Brouwers
Nemo
Conimex
Royal FloraHolland
Rood Met Zwarte Stippen
I sea pasta
Melkweg
Hooghoudt
De Wijndragers
Ahoy
Pluggerz
Appelsientje
Ziggo Sport
TomTom Bandit
Holland Master Kazen
Bols Vodka
Luxor
Cacao Barry
Google
Etos huismerk kruidentheecollectie
Coca-Cola
Riscos vis in blik
CliniClowns
Vivera
Spaarne Gasthuis
Ranja
Spotify
Senseo
ING
Aviko
Transavia
Dorset Cereals
Nationaal Militair Museum
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024