[designpanel] Stedelijk Museum

  • Design
  • 2 feb 2018 @ 15:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital designDesignpanel

Het Amsterdamse Stedelijk Museum heeft een nieuwe 'online presence' van de hand van het eveneens hoofdstedelijke digital creative agency Grrr: 'De stijl is heftig, past goed bij hedendaagse moderne kunst en is daardoor typisch Stedelijk.' Het woord is aan ons panel.

‘Designtrend van brutalisme vindt een weg naar het grote publiek met de nieuwe Stedelijk-website’, aldus digital creative agency Grrr. Creatief directeur van het Amsterdamse designbureau Rolf Coppens: ‘Als eerste museum ter wereld maakte het Stedelijk in 1938 alle muren wit. Dat bleek de geboorte van het begrip White Cube, wat nog steeds wereldwijd geldt als de standaard voor museumzalen. De allereerste audiotour? In het Stedelijk Museum Amsterdam. Lef en vernieuwing zijn het museum dus niet vreemd. De nieuwe online presence brengt de opkomende trend van webbrutalisme naar het grote publiek. De stijl is heftig, past goed bij hedendaagse moderne kunst en is daardoor typisch Stedelijk. Brutalisme heeft niks met brutaal of bruutheid te maken. Taalkundig gezien verwijst het naar rauw beton, het Franse “béton-brut”. We gebruiken typografie hier als het ruwe beton van de website. De teksten zijn groot en duidelijk leesbaar. Precies de informatie die je zoekt, maar ook zo in your face dat het een artistiek statement is. Na de jubeljaren waarin elke digitale ontwikkeling met luid gejuich werd ontvangen, zijn we in een kritischer stadium beland. Airbnb, Facebook en Uber zijn niet langer meer de ideale schoonzoon. De site van het Stedelijk vormt een impliciet statement tegen deze ontwikkeling.’ Robin Holland, web coordinator/contentmanager Stedelijk Museum: ‘We laten zien dat het allebei kan: een artistiek statement maken en een intuïtieve website. Zoals de White Cube de kunst beter tot zijn recht liet komen, is ook hier de digitale vorm dienend aan de inhoud. Tegelijkertijd is het ook een iconisch nieuw beeld.’ Ons panel oordeelt:

M A R KE T E E R S

Marc van Eck, partner Business Openers: Ja, zo kan het ook, is mijn eerste reactie. Het is bijna alsof je de krant weer leest. Gewoon informatie recht door zee en ondertussen wel in de typerende stijl van het Stedelijk. Herkenbaar en verrassend en dus een goed stuk werk. Echt vernieuwend en intrigerend - waarden die ik sterk associeer aan wat het Stedelijk zou moeten zijn - vind ik het niet. Het is ook wel een beetje saai, iets dat mijn oudste zoon ook van het Stedelijk vindt, maar dat vast niet de bedoeling is om op te roepen. Dus ondanks dat het klopt, kan ik er niet meer van maken dan een mooie voldoende, een 7- dus.

7-

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Grrroots en vernieuwend, dat straalt deze nieuwe website van het Stedelijk uit. De rol als pionier binnen museumland - met White Cube en audiotour - wordt in dit websiteconcept verrassend ingevuld: het geheel oogt modern, actueel en heeft op de een of andere manier een echt ‘wow!’- gevoel. De grote en duidelijk aanwezige typografie oogt misschien wat overweldigend, maar zet tegelijkertijd met recht een iconisch nieuw beeld neer. Met deze nieuwe website brengt het Stedelijk de hedendaagse kunst ver buiten de muren van het museum en daarmee waarschijnlijk ook weer veel nieuwe bezoekers in het museum en daar gaat het uiteindelijk om.

8

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Als marketeer en als bezoeker wil je het merk en de merkbeleving duidelijk voelen. Het Stedelijk is in 1895 opengegaan, hetzelfde jaar als de Biënnale in Venetië. Dit vergelijk brengt mij op kernwaarden als ‘vernieuwend’, ‘verrassend’ en ‘vooruitstrevend’. Het museum wil meer jongeren tussen 20-35 jaar binden, om zo de gemiddelde leeftijd van 56 jaar te verlagen. Met deze kernwaarden en doelgroep speelt digitaal een cruciale rol. Dan moet je met een site komen die opvalt en voldoet aan de laatste trends. Daar is de nieuwe website voor een deel in geslaagd. Ik zou meer beeld willen zien en minder lange teksten. Ook lijnen de grote titelletters niet altijd mooi uit op het scherm. Dit is echt afhankelijk van de grootte van iemands computer, laptop, mobiel of iPad. De zoekstructuur zou duidelijker kunnen, alsook de interactie met social media. En ik mis de vertaalslag naar de buitenlandse toeristen. Mooie nieuwe website met uitstraling, maar nog wel voor optimalisatie vatbaar.

6

D E S I G N E R S

Dionne van Dijk, digital designer Tam Tam: Yes, hier wordt deze designer blij van! Buiten de gebaande paden durven denken in een tijd waar we steeds meer eenheidsworst zien, alles tot uit den treure testen en het design kaal plukken tot een lelijk eendje. Het is eenvoudig, verrassend en herkenbaar. Duidelijk de website van het Stedelijk Museum. De tentoonstellingspagina's hadden wat mij betreft wat spannender gekund en bevatten voornamelijk veel tekst. De outlined quote vind ik goed gevonden; die houdt tekstuele pagina’s interessant. Ook de 360°-foto is een prettige toevoeging en geeft een goede indruk. Kortom, een website om trots op te zijn!

8

Bert Hagendoorn, positioneringsspecialist voor creative agencies en oprichter Dutch Digital Design: Hulde voor het ontwerp, echt weer eens wat anders dan de vaak op elkaar lijkende designs van dit moment. De identity en typografie van het Stedelijk komen mooi tot hun recht met deze digitale uitingen. Het onderscheidt zich vooral door de tickertape-navigatie, die op mobiel wel fijner werkt dan op desktop, waar je niet zelf scrollt, maar automatisch animaties in gang gezet worden. Het design op de pagina's na doorklikken oogt eerlijk gezegd soms wat te eenvoudig. Goed gevonden: de kleine details zoals de tekstjes met emoticons die soms verschijnen in de zoekbalk.

7,5

Pieter Jongerius, directeur Fabrique: De nieuwe website van het Stedelijk is ‘on brand’. Het schuurt, daagt uit, en laat zich niet gemakkelijk overwinnen. Dat geldt voor de interactie én het uiterlijk. Ik hoop dat de site niet ten prooi zal vallen aan de conversieoptimalisatietijgers, op het collectieoverzicht na. Daar zitten de strenge stroken de bruikbaarheid wat mij betreft teveel in de weg. Toch is het geen onneembare vesting, er is een intelligent ontworpen vangnet. Voor de veiligheidszoekers is er het hamburgermenu, er zijn keurige ‘breadcrumbs’ en de juiste content krijgt de meeste aandacht. Dit alles zonder het geheel tam te maken. Ik krijg er zin in! Een 8,5!

8,5

Daniel Sytsma, creative director Achtung: Gedurfde keuze om een homepage te ontwerpen die breekt met alle ontwerpconventies. Extra verfrissend in een tijd waarin steeds meer sites op dezelfde wordpress-template lijken te zijn gebaseerd. De vorm past erg goed binnen de nieuwe identiteit van het Stedelijk en de functie pakt goed uit op mobiel, waar we als gebruiker gewend zijn om verborgen content in beeld te swipen. Op desktop lijkt de ideale oplossing niet helemaal gevonden en zit de tickertape eerder in de weg. Maar het blijft een museum hè, daar hoeft een bezoeker niet alles van te begrijpen.

8

Eerder beoordeelde designs:


































61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge

59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine

58. Dropbox door Collins

57. Lola Quinoa door Mountain

56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal

55. Canei door VBAT

54. Adidas door RESN

53. Eredivisie door Dog and Pony

52. Zaans Medisch Centrum door Silo

51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew

49. AH to go-app door Studio Kraftwerk

48. Organto door SuperRebel

47. Lowlands door Fabrique

46. New Dutch Legacy-gin door Brum

45. Seepje door Flex/Design

44. Nada Door ProudDesign

43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

42. Gkazas door Today

41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak

39. Eternal Oceans (concept) door Anthem

38. Ahold Delhaize

37. Kamphuisen Siroopwafels door OD

36. Prophecy door VBAT


















































35. Dettol

34. Robeco SummerNights

33. Brouwers

32. Nemo

31. Conimex

30. Royal FloraHolland

29. Rood Met Zwarte Stippen

28. I sea pasta

27. Melkweg

26. Hooghoudt

25. De Wijndragers



















24. Ahoy

23. Pluggerz

22. Appelsientje

21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit







19. Holland Master Kazen

18. Bols Vodka

17. Luxor

16. Cacao Barry

15. Google







14. Etos huismerk kruidentheecollectie

13. Coca-Cola

12. Riscos vis in blik

11. CliniClowns

10. Vivera

9. Spaarne Gasthuis







8. Ranja

7. Spotify

6. Senseo

5. ING

4. Aviko

3. Transavia

2. Dorset Cereals

1. Nationaal Militair Museum














 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken