[Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

  • Food-en-retail
  • 17 apr 2015 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewMarketingFood

In het 53ste deel uit onze goed gelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Huub van de Lang, oprichter en 'nutritionist' van Bandit Diervoeding. Bijzonder is het duurzame aspect aan deze diepvriesvoeding-onderneming die jaarlijks tien procent groeit. Dat duurzame is een reden waarom o.m. ook Triodos investeert in Bandit. De Lang legt zijn case uit. 'Een dichter wordt geboren, hij wordt niet gemaakt.'

1. Stel uzelf graag even kort voor met functie- en bedrijfsnaam.
Mijn naam is Huub van de Lang, eigenaar en Nutritionist van Bandit Diervoeding. Bandit diervoeding is een producent van een biologische diepvriesvoeding voor honden en katten. De voeding is ontstaan vanuit de dierenartsenpraktijk van mijn vrouw Tannetje Koning. Mijn vrouw is tevens de schrijfster van het boek 'Voer voor carnivoren'. In 2004 hebben wij het bedrijf opgericht, daarvoor was ik werkzaam bij een ingenieursbureau. Vanaf 2009 hebben we ons gespecialiseerd in dieetvoedingen voor honden en katten met gezondheidsproblemen. Ik heb diverse voedingen ontwikkeld voor ons eigen bedrijf maar ook voor een paar andere bedrijven.

2. Als we het hebben over de 4 P’s van marketing (prijs, product, plaats en promotie), gebruiken jullie die ook? Of eventuele extra P’s die je kan gebruiken om aan een merk te bouwen?
Voor wat de 4 p’s betreft, excuus……….ik had er nooit van gehoord. Ik kan ze wel voor u toelichten:
* Prijs- We hebben het duurste diepvriesvoer wat op de Nederlandse markt is. We onderscheiden ons duidelijk in de kwaliteit. Wij maken een voeding op basis van complete beesten (dus hoogwaardig vlees en geen afval producten). Het feit dat we ook gebruik maken van biologisch vlees is dit ook onlosmakelijk verbonden met een hogere prijs.
* Product- We maken ons product op een ambachtelijke wijze zodat we elk stukje vlees kunnen voelen, ruiken, visueel kunnen checken. Dit in tegenstelling tot de grote diervoeder industrie die alles binnenkrijgt in grote rest afval bakken en dus deze controle onmogelijk kunnen uitvoeren. Wij kopen oude biologische melkkoeien, melkgeiten en schapen en oude biologisch legkippen in hun geheel op. De verpakking is herkenbaar door de Bandithondjes op basis van tekeningen die we door een speciaal tekenbureau hebben laten maken. Wanneer klanten een van deze afbeeldingen zien, herkennen ze het product ook direct als van Bandit.
* Plaats-Het biologische vlees wordt op onze eigen locatie uitgebeend in een verwerkingsruimte die met veel glas is uitgevoerd, zodat iedere toeleverancier of klant rechtstreeks bij ons in de keuken kan/mag kijken. Bij de grote diervoeder industrie gebeurd dit proces allemaal achter gesloten deuren. We zijn gevestigd in het midden van het land waardoor het bedrijf een gunstige ligging heeft voor wat betreft de distributie.
* Promotie- Deze vindt plaats o.a. door de verkoop van het boek 'Voer voor carnivoren' -inmiddels toe aan de 4e druk- en het geven van lezingen in Nederland en Belgie door mijn vrouw en door mij zelf. Af en toe plaatsen wij een advertentie, maar de beste promotie is kennisoverdracht en een direct contact met geïnteresseerde bezoekers/ inschrijvers van een lezing c.q. cursus.







3. Kunt u per extra P een toelichting geven, waarom gebruiken jullie die en hoe?
De vijfde p maak ik iets moeilijker, maar wel feitelijk waar: 'poeta nascitur, non fit' -een dichter wordt geboren, hij wordt niet gemaakt. Hiermee bedoel ik te zeggen dat het product Bandit een hoog kwalitatief product is en welke reclame campagne je ook gaat verzinnen en wat je ook gaat beloven uiteindelijk gaat het om het resultaat. Ik heb nooit aan acquisitie gedaan. Ik ben namelijk een slechte verkoper. Door de gunstige resultaten van de voeding heeft het product zich altijd vanzelf verkocht. En de beste reclame is uiteindelijk de mond op mond reclame.

4. U bent een duurzaam bedrijf, dus een duurzaam merk. Welke voordelen levert dat op voor consument en voor uzelf?
Een biologisch product is een duurzaam product. Af gezien van het feit dat ik voor mijn eigen voeding ook een duidelijke voorkeur heb voor biologische producten is het een groeiende markt. Met alle voedsel schandalen van de laatste tijd kiest de consument al sneller voor een veiliger product. Ik ben van mening dat biologische producten veel veiliger en gezonder zijn dan gangbare producten. Bij biologische producten past eigenlijk ook een p: die van passie.

5. Wat zijn de toekomstplannen van Bandit?
We maken jaarlijks een groei door van rond de 10% omzetstijging. Sinds 2012 zitten we op een nieuwe locatie en hier zijn nog uitbreidingsmogelijkheden.

6. Nog ander nieuws over Bandit te melden?
Bandit diervoeding is tevens het enige merk diepvriesvoer wat ook onderzoek verricht. Op het moment ben ik bezig met een verteringsonderzoek van calcium. We onderzoeken de verschillende vormen van opname van calcium. We willen graag de verschillen zichtbaar maken van de natuurlijke vorm van calcium ten opzichte van de chemische vorm, calcium carbonaat.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.















www.banditvoeding.nl

tekst: Peter van Woensel Kooy


Huub van de Lang, oprichter en 'nutritionist' van Bandit Diervoeding


Voorbeeldverpakking Bandit


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:



52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer








51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger


47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail
















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash


33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink


32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace





31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!













19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken