Fusie flitsbezorgers Getir en Gorillas in aantocht
- Food-en-retail
- 12 okt 2022 @ 10:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DistributieNieuwe klant
- 12 okt 2022 @ 10:45
- Peter van Woensel Kooy
Persbureau Bloomberg meldt dat er vergevorderde gesprekken zijn tussen het van origine Turkse Getir en diens Duitse rivaal Gorillas. Met de overname zou flitsbezorger Getir vooral de Duitse en de Engelse markt willen betreden.
Volgens Bloomberg is er nog geen besluit genomen, maar het Duitse Manager Magazin is vrij stellig over de aanstaande verkoop: 'Gorillas-CEO Kağan Sümer ist es nicht gelungen, die Kapitalverbrennung des Unternehmens zu stoppen.'
Beter behapbaar
Reden van de overname is volgens diverse flits-watchers daarom dat Gorillas krap bij kas zit. Getir heeft volgens Emerce in maart 2022 een financiering van 768 miljoen dollar kunnen afronden. De verwachting is dat Getir dit jaar ongeveer 1,1 miljard dollar zal verbranden, merendeels marketingkosten. Getir wil de overname via aandelen en cash bekostigen. Verschillende flitsbezorgbedrijven merken dat het met het huidige economische klimaat moeilijker is om nieuwe investeerders aan te trekken, ook omdat de rente stijgt.
Wildgroei beteugeld
Daarnaast trekken verschillende gemeenten aan de rem om de wildgroei aan flitsbezorgers in steden een halt toe te roepen. Darkstores worden naar de stadsgrenzen geduwd of gesloten. Onlangs moest het Gorillas personeel schrappen en zich terugtrekken uit sommige van zijn markten, omdat het daar te duur was om boodschappen zoals beloofd binnen enkele minuten te bezorgen. Een consolidatie waar twee partijen die overblijven, naar verwachting het -ook van origine Duitse- Flink en Getir (waarin Gorillas is opgenomen) maakt de huidige flitsmarkt beter behapbaar.
(PvWK, bronnen: Bloomberg, Emerce, BNR en Manager Magazin)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Westland Salades maakt eerste TVC in 55 jaar
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote...
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en winst
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap Lidl doen verkopen stijgen
- Albert Heijn lanceert online omgeving voor gezonde leefstijl
- Vrouwen spenderen veel meer aan kleding dan mannen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Klepper en Klepper introduceert drop... 27-05-2024
- Hema meldt opnieuw stijging omzet en... 24-05-2024
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap... 23-05-2024
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 22-05-2024
- Albert Heijn lanceert online... 22-05-2024
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is... 21-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing