Mediabestedingen zorgverzekeraars stijgen 8%
- Media
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - ZorgverzekeringReclameMediastrategie
- 6 feb 2014 @ 10:57
- Redactie Media
De totale bruto mediabestedingen van zorgverzekeraars bedroegen afgelopen jaar bijna 59 miljoen euro, een stijging van 8% vergeleken met 2012. Traditiegetrouw waren de mediabestedingen het hoogst in december, de maand waarin verzekerden van zorgverzekeraar kunnen wisselen. Zilveren Kruis gaf wederom het meeste geld uit, namelijk een slordige 11 miljoen euro.
Naast het feit dat de bruto mediabestedingen van de zorgverzekeraars fors stegen, begonnen de campagnes in 2013 ook eerder, zo becijferde onderzoeksbureau Nielsen. In september 2013 werd met 2 miljoen euro al meer dan tien keer zoveel geadverteerd als in dezelfde maand een jaar eerder. Ook in oktober en november, de maanden dat de reclamecampagnes van zorgverzekeraars normaal gesproken beginnen, lagen de bestedingen hoger dan in 2012.
Zilveren Kruis was net als het jaar ervoor de grootste adverteerder voor zorgverzekeringen met bijna 11 miljoen euro budget, een stijging van meer dan 50%. Op gepaste afstand volgen CZ met 7,3 miljoen euro (+12%) en Menzis met 6,9 miljoen euro, goed voor een verdrievoudiging van het mediabudget. Agis, dat in 2012 nog de vierde grootste adverteerder was, sneed fors in het mediabudget en besteedde ditmaal met 2 miljoen euro bijna 60% minder.
Televisie is nog steeds veruit het meest gebruikte mediumtype voor zorgverzekeraars met bijna 35 miljoen euro aan mediabestedingen, goed voor een aandeel van 59%. Ook radio en internet zijn belangrijk in de mediamix met een aandeel van respectievelijk 22% (12,9 miljoen euro) en 8% (4,6 miljoen euro).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- reclame
- budgetten
- zorgverzekering
- zorgverzekeraars
- campagnes
- Nielsen
- Menzis
- commercials
- Achmea
- Zilveren Kruis
- reclamegeld
- mediabestedingen
- CZ
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Alles wat je moet weten over de DeepSeek
- Onderzoek: aantal gebruikte social platformen daalt, gebruik...
- 70% van de Nederlanders ervaart contactarmoede
- Koopman is BM's Mediapersoon van het Jaar
- Nieuwe genomineerden Ster Gouden Loeki voor goede doelen bekend
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf ABN Amro Open
Laatste Nieuws
- Mercurs jubileumfilm genomineerd... 05-02-2025
- Eisma Media Groep neemt PRINTmatters... 03-02-2025
- Mediahuis NRC en Mindshare... 03-02-2025
- ALLsportsradio dagelijks live vanaf... 30-01-2025
- Koopman is BM's Mediapersoon van het... 30-01-2025
- Marketeers op stelling #1 202530-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day