Bestedingen tv-reclame dalen met 3 procent

  • Media
  • 5 mrt 2014 @ 09:43
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • ReclameTelevisieOnderzoekBereik

De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2013 uitgekomen op 933 miljoen euro, een daling van 3%. Vorig jaar werd 832 miljoen euro uitgegeven aan reclamespots en meer dan 101 miljoen euro aan non-spot advertising. De tv-omzet kruipt voorzichtig uit het dal en staat sinds de tweede helft van 2013 weer in de plus.

Ten opzichte van 2012 zijn de netto tv-bestedingen aan spot vorig jaar gedaald met 1,7% van € 846 miljoen naar € 832 miljoen, zo blijkt uit de jaarlijkse rapportage van SPOT. De ontwikkeling van de netto TV-bestedingen geeft een positief beeld. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot een groei van 1,2% en bedroeg € 436 miljoen. In 2013 werd ruim € 101 miljoen aan non-spot gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,7% minder aan uitgegeven. Omdat non-spot advertising vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert zij minder snel op economische trends. In tijden van economische recessie concentreren adverteerders hun budgeten eerder op spot.

De omzet van online video advertising van de SPOT-zenders is in 2013 uitgekomen op € 12,3 miljoen, een stijging van maar liefst 37,2% ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van 2013; in vergelijking met dezelfde periode in 2012 is er sprake van een groei van meer dan 52%. SPOT verwacht een sterke groei van de online video bestedingen in 2014. De vraag van adverteerders om naast de TV campagne ook een online video campagne in te zetten om zo de lichte TV-kijkers te bereiken neemt jaar op jaar toe.

Televisie weet haar leidende marktaandeel van 25,6% in het eerste halfjaar van 2013 ten opzichte van dezelfde periode in 2012 te behouden. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Internet laat een groei noteren, maar dat komt geheel en al voor rekening van search. Strikt genomen is search een optimalisatiemedium en geen reclamemedium.

Het jaar 2013 lijkt de geschiedenis in te gaan als het jaar waarin de recessie een halt werd toegeroepen. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2014 zal verbeteren gaat SPOT er vanuit dat de ingezette groei van de TV-bestedingen in het tweede halfjaar van 2013 in 2014 door zal zetten. De verwachting is gebaseerd op de positieve ontwikkeling van de omzet in het eerste kwartaal van 2014, alsmede de signalen die de zenders uit gesprekken met de markt krijgen. SPOT verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 3% en 4%.

Michel van der Voort, directeur SPOT: 'Alles wijst erop dat het tij aan het keren is. Met vertrouwen kijken we dan ook naar 2014. Het herstel van de TV-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei; het zogenaamde rebound-effect. In perioden van economisch herstel is TV het eerste mediumtype waarin de media inzet geïntensiveerd wordt.'

Het SPOT TV Jaarrapport 2013 is hier te downloaden.

SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor tv-reclame. SPOT verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de TV-zenders in de reclame-industrie. In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, RTL Nederland, SBS Broadcasting, BE VIACOM, SPORT 1, Discovery Networks, FOX International Channels Benelux, Disney Channels Benelux, ORN, AT5, Eurosport en NBCUniversal.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken