Komt het nog goed met Nederland 3?
- Media
- 3 mrt 2014 @ 14:04
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekTelevisieContent
- 3 mrt 2014 @ 14:04
- Jeroen Mirck
De NPO nam dit weekend afscheid van Roek Lips, netmanager van Nederland 3. Reden: een 'verschil van inzicht' over hoe de zender moet worden aangestuurd. Het probleem ligt natuurlijk dieper: Nederland 3 is gekelderd qua kijkcijfers sinds De Wereld Draait Door naar Nederland 1 is verhuisd. Lips kon het vertrek van dat kijkcijferkanon niet opvangen. Maar wie had dat dan wel kunnen doen?
Het vertrek van Lips werd vrijdag bekendgemaakt, enkele uren voordat dat vertrek ook daadwerkelijk in zou gaan: per 1 maart. Dat ging dus nogal plotseling. Nederland 3 is het kind van de rekening geworden van de herschikking van programma's. De tv-soap Startup moest voor een nieuwe impuls zorgen, maar flopte totaal.
Dat betekent dus exit Lips. Hij werd in 2005 netmanager van Nederland 1 en werd een jaar later verantwoordelijk voor de programmering van Nederland 3. Volgens de NPO heeft Lips een grote rol gespeeld in de vernieuwing van Publieke Omroep. Een van zijn geestekindjes is TV Lab.
In oktober vorig jaar stapte ook al tv-directeur Gerard Timmer op, na eveneens een 'verschil van inzicht' in de vernieuwing van de organisatie. Het toont de worsteling die de NPO momenteel doormaakt, mede ingegeven door de bezuinigingen die de omroepen boven het hoofd hangen.
Nederland 3 lijkt nu het kind van de rekening geworden. In de politiek wordt wel eens gespeculeerd over het opheffen van het derde publieke net. Dat idee krijgt alleen maar meer voedingsbodem bij de slechte kijkcijfers van het net. De Raad van Cultuur komt eind deze maand ook nog eens met een toekomstvisie, die voorstelt om voortaan nog maar 50% van het totale budget te geven aan de omroepen. De rest van het budget is dan bestemd voor iedereen met een goed programma-idee. Ingewijden melden het AD dat er ronduit 'paniek' heerst op het Mediapark.
De functie van Lips wordt tijdelijk waargenomen door Suzanne Kunzeler, netmanager kinder- en jeugdprogrammering. De komende tijd gaat zij samen met de omroepen de intekening vormgeven voor nieuwe programma’s op Nederland 3 in 2015. Dat jaar vinden er veel veranderingen plaats vanwege de bezuinigingen op de Publieke Omroep. D-Day dus voor de NPO, en dan zeker voor Nederland 3.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- vertrek
- Gerard Timmer
- programma's
- Roek Lips
- TV Lab
- bezuinigingen
- politiek
- Suzanne Kunzeler
- Publieke Omroep
- NPO
- DWDD
- Nederland 3
- netmanager
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers