Ziggo wil Netflix extra laten betalen

  • Media
  • 10 mrt 2014 @ 14:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMediaOnline

Kabelbedrijf Ziggo overweegt internetdiensten als Netflix geld te vragen voor gegarandeerde toegang tot kabelabonnees. Voor die vergoeding krijgen videodiensten rechtstreekse doorgifte in hoge kwaliteit.

Ziggo-topman René Obermann zegt dit weekend in NRC Handelsblad dat zijn bedrijf werkt aan een systeem waarmee onder meer videodiensten als Netflix of Youtube hun aanbod in hoge kwaliteit 'rechtstreeks' kunnen doorgeven. Het gaat om een plan op langere termijn.

Betaalde doorgifte is in de VS trouwens al aan de orde: de Amerikaanse kabelmaatschappij Comcast sloot recent een overeenkomst met Netflix (met 44 miljoen leden) die de populaire videodienst tegen een meerprijs rechtstreeks toegang biedt tot Comcast-huishoudens. Netflix is in de avonduren verantwoordelijk voor 33% van het Amerikaanse downloadverkeer en richt zich nu op uitbreiding in Europa. Sinds een half jaar is de dienst ook in Nederland beschikbaar en beslaat hier inmiddels zo’n 10% van het netwerkverkeer.

Netwerkproviders vrezen dat kijkers hun tv-abonnementen terugschroeven of opzeggen in ruil voor goedkope internetdiensten die veel bandbreedte vereisen. Critici zoals de Piratenpartij en Bits of Freedom zien in deze ontwikkeling een bedreiging voor de netneutraliteit. 

Het complete interview met Obermann is tegen betaling te lezen op NRC.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken