Ziggo wil Netflix extra laten betalen
- Media
- 10 mrt 2014 @ 14:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieMediaOnline
- 10 mrt 2014 @ 14:10
- Redactie Media
Kabelbedrijf Ziggo overweegt internetdiensten als Netflix geld te vragen voor gegarandeerde toegang tot kabelabonnees. Voor die vergoeding krijgen videodiensten rechtstreekse doorgifte in hoge kwaliteit.
Ziggo-topman René Obermann zegt dit weekend in NRC Handelsblad dat zijn bedrijf werkt aan een systeem waarmee onder meer videodiensten als Netflix of Youtube hun aanbod in hoge kwaliteit 'rechtstreeks' kunnen doorgeven. Het gaat om een plan op langere termijn.
Betaalde doorgifte is in de VS trouwens al aan de orde: de Amerikaanse kabelmaatschappij Comcast sloot recent een overeenkomst met Netflix (met 44 miljoen leden) die de populaire videodienst tegen een meerprijs rechtstreeks toegang biedt tot Comcast-huishoudens. Netflix is in de avonduren verantwoordelijk voor 33% van het Amerikaanse downloadverkeer en richt zich nu op uitbreiding in Europa. Sinds een half jaar is de dienst ook in Nederland beschikbaar en beslaat hier inmiddels zo’n 10% van het netwerkverkeer.
Netwerkproviders vrezen dat kijkers hun tv-abonnementen terugschroeven of opzeggen in ruil voor goedkope internetdiensten die veel bandbreedte vereisen. Critici zoals de Piratenpartij en Bits of Freedom zien in deze ontwikkeling een bedreiging voor de netneutraliteit.
Het complete interview met Obermann is tegen betaling te lezen op NRC.nl.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- netneutraliteit
- Netflix
- dataverkeer
- topman
- Comcast
- videodiensten
- Ziggo
- doorgifte
- NRC
- René Obermann
- betalen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO maandoverzicht: Gouden... 07-11-2024
- 'GerdaLentenHavertong' is Harper's... 07-11-2024
- Weetjesblad Zo Zit Dat viert... 30-10-2024
- Schoolmagazine Pauze keert begin... 28-10-2024
- Canal+ lanceert campagne ‘Er zijn... 25-10-2024
- Audioreclame: ruim 50 miljoen euro... 24-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing