Piet Bakker: 'Kranten goochelen met digitale oplage'
- Media
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekVerdienmodellenBereikContent
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen, schrijft media-onderzoeker Piet Bakker in een analyse voor vakblad Villamedia. Er zijn zoveel verschillende vormen abonnementen dat het lastig is om oplagen van kranten met elkaar te vergelijken.
Volgens Bakker groeit het aantal digitale abonnees van dagbladen wel, maar wordt er een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. Bakker: ‘De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.’
De analyse van Piet Bakker staat op Villamedia.nl achter een betaalmuur. U heeft er dus een... digitaal abonnement voor nodig. Hoe toepasselijk.
Piet Bakker publiceert ook elders op het web. Zie: JournalismLab.nl en Tijdschriftcijfers.tumblr.com.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- e- paper
- onderzoeker
- Villamedia
- media
- abonnement
- verdienmodel
- wetenschapper
- dagbladen
- oplage
- HU
- betaalmuur
- Hogeschool Utrecht
- Piet Bakker
- digitaal
- analyse
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Kijkgedrag: Arjen Lubach groots van start bij RTL4
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en gewaardeerd medium
- Audify lanceert platform voor aanleveren radiocommercials
- AvroTros analyseert kijkgedrag met AI-oplossing van Xebia
- NMO breidt luisteronderzoek uit met korte luistertrajecten
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken de voorkeur geven aan een...
Laatste Nieuws
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
- NMO breidt luisteronderzoek uit met... 15-04-2025
- AvroTros analyseert kijkgedrag met... 15-04-2025
- Audify lanceert platform voor... 07-04-2025
- Huis-aan-huiskrant veerkrachtig en... 06-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management